کد خبر: ۲۳۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۸ - 2019June 25
6/. درصد از جمعیت بانوان 15 تا 64 سال کشورمان معادل 156 هزار نفر، مصرف‌کننده مستمر مواد هستند که در مقایسه با زنان سایر کشورها، وضعیت شیوع مصرف مواد در بانوان ایرانی پایین ‏تر است که علت آن را باید در حیا و عفت عمومی حاکم در زنان ایرانی بدانیم
شفا آنلاین>اجتماعی>وجود معتادان و خرید و فروش یا حتی کشت موادمخدر در کشور موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. در زمینه این معضل به یقین می‌توانیم بگوییم نه تنها جهان سومی‌ها بلکه کشورهای پیشرفته دنیا هم همواره در بازه‌های زمانی گوناگون در حال دست و پنجه نرم کردن با این بلای خانمان سوز هستند. البته همواره دو نگاه متفاوت به این معضل در جامعه وجود دارد.

به گز ارش شفا آنلاین:نگاه اکثریت جامعه و به قولی مردم که احساس می‌کنند روز به روز بر آمار معتادان اضافه می‌شود و نگاه برخی مسئولان که می‌خواهند این اتفاق را نفی کنند. در هر حال ستادمبارزه با مواد مخدر موظف است در خصوص این نگرانی‌ها و آمارهایی که در برخی مواقع نجومی است، شفاف‌سازی کرده و در جهت آگاه‌ سازی اذهان مردم کوشا باشد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در این باره می‌گوید: انکار و اغراق در آمار اعتیاد و مصرف مواد مخدر جایگاهی ندارد، براساس مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر، مرجع اعلام آمار وضعیت شیوع مصرف مواد در کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر است که تاکنون به‌صورت متوالی وضعیت شیوع مصرف مواد در کشور را اعلام کرده است. البته روند فزاینده عرضه مواد مخدر در جامعه جهانی، سبب رشد 32 درصدی مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جهان در دهه اخیر یعنی در سال 2016 نسبت به سال 2006میلادی شده است و بدین ترتیب نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت 15 تا 64 سال در جهان به 56/. درصد رسیده است.

ریسک بالارفتن آمار اعتیاد، به‌دلیل فقرغنی‌سازی اوقات فراغت
به‌گفته حمید صرامی، در کشور ما در جهت ایجاد استحکام و اشراف بر مرزها و ضربه جدی به شبکه‌ها و باندهای قاچاق مواد مخدر تلاش جدی شده و بیش از 11 هزار و 500 تن انواع مواد مخدر و روان گردان در چهل سال اخیر کشف شده است و در این مسیر 3811 شهید و بیش از 12 هزار جانباز در امر مبارزه تقدیم شده و در نهایت جمهوری اسلامی ایران را به پرچمدار مبارزه در جامعه جهانی تبدیل کرده است.

وی در ادامه نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت 15 تا 64 سال کشور را معادل 54/. درصد اعلام کرده و می‌افزاید: نتایج مطالعات شیوع شناسی در کشور بیانگر این موضوع است که نرخ شیوع مصرف مستمر مواد 54/. درصد (معادل 2802800 نفر) بوده و نرخ شیوع مصرف مواد در کشورمان از میانگین متوسط جهانی (56/. درصد) پایین‌تر است. این در حالی است که شاهد هجوم شبانه روزی رفتارهای پرخطر نظیر ایجاد طیفی از انواع مواد دروازه‌ای (سیگارو قلیان) مواد مخدر، مواد محرک و توهم زا، مشروبات الکلی، اعتیاد به شبکه‌های سایبری و ترویج مبانی ضد اخلاقی، در جهت جذب نوجوانان و جوانان به گرداب آسیب‌های اجتماعی هستیم.

ماده مخدر پرمصرف در کشور به ترتیب فراوانی
موادمخدر تنوع فراوانی دارد که در دوره‌های مختلف میزان مصرف آنها متغیر است. مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، میزان مصرف مواد در جمعیت 15 تا 64 سال کشور را به ترتیب اولویت، تریاک - شیره تریاک- سوخته و شیره سوخته حدود 67 درصد، ماری جوانا- حشیش- علف- گل حدود 12درصد، شیشه 8 درصد و هروئین 7 درصد به‌عنوان چهار ماده اصلی مصرفی می‌داند.  وی اضافه می‌کند که متأسفانه سیستم مواد مخدر و روان گردان‌ها با تغییر الگوی مصرف مواد در کشور در 10سال اخیر شامل مواد افیونی، مواد محرک، مواد توهم زا و مصرف ترکیبی همه مواد روبه‌رو شده و سعی در ضربه‌ پذیری منابع انسانی کشور و همچنین منابع اقتصادی داشته است. این امر به گونه ‏ای است که هزینه‌های فرد مصرف‌کننده مواد، هزینه‌های جامعه و کاهش بهره‌ وری، هزینه دولت در ابعاد مختلف نظامی، انتظامی، زندان ها، درمان و پیشگیری و همچنین ارزش نیروی کار از دست رفته بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد کشور برآورد شده است.

بیماری‌های ناشی از مصرف موادمخدر در زنان و دختران
صرامی درباره زنان مصرف‌کننده موادمخدر توضیح می‌دهد: 6/. درصد از جمعیت بانوان 15 تا 64 سال کشورمان معادل 156 هزار نفر، مصرف‌کننده مستمر مواد هستند که در مقایسه با زنان سایر کشورها، وضعیت شیوع مصرف مواد در بانوان ایرانی پایین ‏تر است که علت آن را باید در حیا و عفت عمومی حاکم در زنان ایرانی بدانیم.

به بیان او، علت گرایش دختران و زنان به مصرف مواد در کشور به‌دلیل نقش زنان در پدیده‌های اجتماعی، رشد شهرنشینی، رفع هیجانات درونی، تأثیر‌گذاری باورها و نگرش‌های غلط در مصرف مواد برای زیبایی و لاغری و رفع بیماری‌های جسمانی، فرار از فشارهای عاطفی، روحی، خانوادگی و اجتماعی، فشار گروه همسالان، وجود همسر یا والدین مصرف‌کننده مواد، ژست اجتماعی و دریافت تأیید اجتماعی است. البته آسیب‌ها و پیامدهای ناشی از مصرف مواد در بانوان قابل توجه است به گونه‏ ای که در زنان مصرف‌کننده مواد بروز سرطان رحم، احتمال سقط جنین در زنان باردار، نارس بودن نوزاد همراه با بیماری‌های ژنتیکی، کاهش فرصت ازدواج در دختران معتاد، بروز افسردگی، اضطراب، انزوا، طرد اجتماعی، احتمال خودکشی، افزایش ارتکاب کارهای ضد اخلاقی، ایجاد نسل معتاد از مادران معتاد را شاهد خواهیم بود.  صرامی در ادامه در خصوص اعتیاد زنان معتاد و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، مثالی عنوان می‌کند: در سال 1395 از تعداد900 هزار زن باردار که مورد غربالگری قرار گرفته‏ اند حدود 2400 نفر وابستگی به مواد داشته‏ اند که طبیعتاً معضلات بعدی را برای جامعه رقم خواهد زد. تأثیرات ناشی از وابستگی به مواد در بانوان در مدت زمان کوتاه، به‌دلیل تحریک‌پذیری بیشتر از مردان بوده و بانوان 6 سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید به اعتیاد خواهند رسید و درمان آنان سخت‌تر خواهد بود. ضمن آنکه مرگ ناشی از اعتیاد در زنان سریع تر رخ می‌دهد.
مهسا قوی قلب
خبرنگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: