کد خبر: ۲۳۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۸ - 2019June 23
رژیم‌های غذایی گیاهی، سرشار از فیبر هستند که روده را در سلامت نگه‌می‌دارند. همچنین باکتری‌های مفید روده می‌توانند از فیبر تغذیه کنند. این باکتری‌ها، از روده در برابر بیماری کرون و مشکلات گوارشی دیگر حمایت می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>بنابر مشاهده نتیجه یک بررسی موردی به وسیله محققان کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه واقع در واشنگتن، رژیم غذایی گیاهی در درمان بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده‌ای) موثر است.


به گزارش شفا آنلاین: این بررسی روی یک مرد مبتلا به بیماری کرون<Crohn's disease> انجام شده است. این مرد در دهه ۲۰ سالگی خود بود و پس از اینکه مدام احساس خستگی می‌کرد، به نفخ روده مبتلا می‌شد و تهوع و درد شدید شکمی داشت، بیماری کرون او تشخیص داده شد. او بیش از یک سال تحت درمان‌های دارویی معمول قرار گرفت اما کوچکترین تغییری در وضعیتش مشاهده نشد.

سپس سال دوم درمان بیماری، او برای انجام دادن یکی از مراسم‌‌های مذهبی خود به مدت ۴۰ روز تمام، غذای حیوانی را کنار گذاشت و فقط به رژیم غذایی گیاهی روی آورد. علایم این بیماری پس از ۴۰ روز از بین رفتند. این بیمار تصمیم گرفت رژیم غذایی خود را بر اساس میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ و حبوبات کامل تنظیم کند و پس از مدتی بیماری کرون او کاملا درمان شد.

آزمایش‌ها هم نشان دادند که التهاب دیواره و لایه مخاطی آن کاملا برطرف شده است. مهم‌تر از همه اینکه، او دیگر نیازی به مصرف دارو نداشت و بیماریش عود نکرد.

بنا به گفته محققان کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه آمریکا، این بررسی موردی می‌تواند امیدی باشد برای صدهاهزار نفر که مبتلا به بیماری کرون و علایم دردناک ناشی از آن هستند.

در درمان‌های فعلی این بیماری فقط ۱۰ درصد از بیماران، درمان شده و شاهد بازگشت بیماری نیستند و ۵۰ درصد از بیماران هم پس از یک دوره ۱۰ ساله تشخیص، مجبور به انجام عمل جراحی می‌شوند.

این محققان می‌گویند، رژیم‌های غذایی گیاهی، سرشار از فیبر هستند که روده را در سلامت نگه‌می‌دارند. همچنین باکتری‌های مفید روده می‌توانند از فیبر تغذیه کنند. این باکتری‌ها، از روده در برابر بیماری کرون و مشکلات گوارشی دیگر حمایت می‌کنند.

اگرچه برای تایید نتیجه این بررسی موردی، ‌به تحقیقات دیگری نیاز است، مطالعات گذشته نشان داده‌ که رژیم غذایی مملو از پروتئین‌های گیاهی و خوراکی‌های کامل، بهترین رژیم غذایی بیماران مبتلا به کرون است.

یکی از این محققان می‌گوید، این بررسی از این عقیده که غذا واقعا داروست، حمایت می‌کند. این نوع رژیم غذایی نه تنها می‌تواند جلوی بازگشت بیماری کرون را بگیرد، بلکه عوارض جانبی خوبی همچون کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع۲ و برخی از انواع خاص سرطان‌ها را دارد.

 با رژیم غذایی گیاهی می‌توان از بیماری‌هایی چون بیماری کرون رهایی یافت.مدیکال‌اکسپرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: