کد خبر: ۲۳۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۸ - 2019June 24
کودکان بسیاری از رفتار ها را از والدین خود یاد می گیرند به دلیل این که والدین خود را اولین الگوی خود قرار می دهند و بسیاری از رفتارهای آن ها را به صورت ناخواسته و ناخودآگاه درونی می کند
شفاآنلاین>اجتماعی>والدین حتما نباید این الفاظ زشت را به کودک خود بگویند، بلکه ممکن است در حضور کودک این کلمات نامناسب را به فرد دیگری نسبت دهند.

به گزارش شفاآنلاین،تربیت کودکان مسئله پیچیده ای می باشد که والدین باید به آن توجه بسیاری کنند. گاها پیش می آید که والدین در نحوه تربیت<Upbringing> فرزندانشان و این که چگونه با کودکشان رفتارهای درست داشته باشند دچار مشکل می شوند و نیازمند راهنمایی های یک مشاور و یا روانشناس هستند.

 مسئله ای که اکثر والدین را نگران کرده است موضوع بد دهانی فرزندشان می باشد ، اولین چیزی که به ذهنشان می رسد این است که ما در خانه اصلا از کلمات و واژه های نامناسب استفاده نمی کنیم پس چگونه است که کودکمان بد دهانی را یاد گرفته است؟ حقیقتی که وجود دارد این است که کودکان هر چیزی که بشنوند و یاد بگیرند را به زبان می آورند حال چیزهایی که یاد گرفته اند بد یا خوب باشد.

علت بد دهانی کودکان

کودکان بسیاری از رفتار ها را از والدین خود یاد می گیرند به دلیل این که والدین خود را اولین الگوی خود قرار می دهند و بسیاری از رفتارهای آن ها را به صورت ناخواسته و ناخودآگاه درونی می کند. 

گاهی بین درون فکنی کردن یک رفتار و زمان بروز آن فاصله می افتد به این صورت که کودک ماه ها قبل در دعوای بین پدر و مادر خود حرف ناپسندی را شنیده است اما بعد از مدت ها دقیقا همان حرف ناپسند را در بین جمع و یا زمان بازی با دوستانش به کار می برد.

 برخی دیگر از والدین خودشان به راحتی هر گونه الفاظ و کلمات زشت و ناپسند را به کار می برند و برایشان اهمیت چندانی ندارد که فرزندشان هم این کلمات ناپسند را یاد بگیرند و به کار ببرند علاوه بر این که مشکلی با این قضیه ندارند ، هیچ اقدامی برای جلوگیری از رفتار های نادرست کودکشان انجام نمی دهند.

مسئله مورد توجه این است که والدین حتما نباید این الفاظ زشت را به کودک خود بگویند ، بلکه ممکن است در حضور کودک این کلمات نامناسب را به فرد دیگری نسبت دهند ، کودک آن ها را یاد می گیرد و در زمان دیگری بر زبان می آورد. 

از دیگر دلایل بد دهانی فرزندان ارتباط داشتن با سایر کوکان است در بسیاری از موارد حرف های زشت و ناپسند را از یکدیگر در کوچه ، مدرسه و مهد کودک یاد می گیرند. 

گاها پیش آمده است که کودک در سنین پایین حرف ناپسند و زشتی را به زبان می آورد که باعث خنده والدین و اطرافیان می شود ، همین رفتار باعث می شود تا کودک با خودش فکر کند که حرف خوبی زده است که دیگران هیچ اعتراضی به او نکرده اند و خنده آن ها باعث تشویق او برای انجام و تکرار در دفعات دیگر می شود. 

در برخی موارد هم کودکان فکر می کند و با بدزبانی می توانند به خواسته خود برسند به همین دلیل زمانی که از والدین خود ، خواسته ای دارند سعی می کنند با بد دهانی خواسته خود را بر زبان بیاورند. بد دهانی در کودکان صرفا به معنای فحش دادن نمی باشد بلکه بد دهانی شامل گستاخی کردن ، فریاد زدن و صدا کردن بزرگترها به اسم کوچکتر هم شامل بدزبانی می شود.

روش های موثر برای درمان فحاشی و بد دهانی کودکان

والدینی که کودکان آن ها بد دهانی و فحشایی می کنند همواره به دنبال راهکارهایی برای کاهش رفتار زشت و ناپسند خود هستند. 

موضوعی بسیار مهم در بد دهانی کودکان سن کودک است زیرا ۲ تا ۳ سالگی سن لجبازی کودکان است ممکن است در این سن کودک الفاظ و کلماتی را به کار ببرد که معنی آن ها را نمی دانند در واقع بهترین رفتار از سوی والدین به بد دهانی کودکان در این سنین بی توجهی آن ها به این موضوع می باشد زیرا اگر والدین بسیار تند با این موضوع برخورد کنند و یا بالعکس در مقابل این رفتار کودک خود بخندند می تواند باعث شود تا کودک مجددا این رفتار را تکرار کند. در این بخش راهکارهایی برای کنترل، کاهش و درمان فحاشی و کودکان را بیان می کنیم.

یکی از بهترین راهکار ها برای کاهش این قییل از رفتارهای کودکان البته در سنین پایین تر این است که نسبت به بدزبانی و فحاشی کودکان بی تفاوت باشید.

رفتارهای جایگزین به جای بدزبانی را به کودکتان آموزش دهید

والدینی که کودکشان همواره رفتارهای پرخاشگرانه<Aggressive> از خود نشان می دهد ، بدزبانی می کند ، دوستانش را کتک میزند و گاز می گیرد. اولین اقدامی که باید انجام دهند این است که به کودکشان آموزش بدهند تا عصبانیت خود را به شیوه درست نشان بدهد. 

برای مثال به او بگویید که می تواند زمانی که کسی اذیت و عصبانیش کرد بدون این که خودش واکنش نشان دهد و یا بدزبانی کند از یک بزرگتر کمک بگیرد البته والدین باید توجه داشته باشند که این کار را در زمانی که کودکشان آرام است انجام دهند زیرا زمان عصبانیت و پرخاشگری کودک این روش نمی تواند موثر باشد.

برای فرزند خود الگوی مناسبی باشید

والدین اولین کسانی هستند که کودکان از آن ها الگو می گیرند همانطور که در مطالب قبل هم به اهمیت تاثیر رفتار والدین و تاثیر انواع سبک های فرزندپروری بر روی کودکان اشاره کردیم این موضوع جزء مهم ترین مسائلی است که ولدین باید به آن اهمیت دهند زیرا کودکان دقیقا رفتار هایی را تکرار می کنند که از والدین خود یاد گرفته اند از این رو اولین قدم تغییر رفتار های والدین میباشد.

اگر فرزندتان از بدزبانی برای جلب توجه استفاده می کند نسبت به آن بی توجه باشید
گاها کودکان فکر می کنند که با بدزبانی کردن می توانند توجه دیگران و والدین را به خود جلب کنند. 

از این رو دائما این رفتار ها را تکرار می کنند. یکی از بهترین راهکار ها برای کاهش این رفتار کودکان البته در سنین پایین تر این است که نسبت به بدزبانی و فحاشی کودکان بی تفاوت باشید. به فرزندتان توضیح بدهید که حرف و کلمه ای که به کار برده است معنی زشتی دارد و درست نیست که دیگر آن را به زبان بیاورد.

برای کودکتان پاداش در نظر بگیرید

با کودکتان صحبت کنید به او بگویید که از کلمات و جملات مناسب در دعوا ها و زمان پرخاشگری استفاده کند به او بگویید که انجام این کار او می تواند پاداشی را از جانب شما برایش به همراه داشته باشد. این کار باعث می شود کودک برای رسیدن به پاداشی که برایش در نظر گرفته اید از کلمات و جملات درست استفاده کند.

کودکتان را تنبیه نکنید

شما به عنوان والدینی که تمام تلاش خود را انجام داده اید تا فرزندتان حرف های زشت و ناپسند را یاد نگیرد کاملا حق دارید که بعد از مشاهده این رفتار از فرزندتان دچار ناراحتی و عصبانیت شوید ، ولی باید توجه داشته باشید که پرخاشگری ، عصبانیت و تنبیه شما به هیچ عنوان نمی تواند راهکاری برای حل این مسئله باشد زیرا تنبیه کردن کودک در این موارد باعث نمی شود که او احترام و رفتر درست را یاد بگیرد علاوه بر آن برخی از والدین برای حل این مشل از تنبیه بدنی استفاده می کنند که این روش نه تنها مسئله را حل نمی کند بلکه اثرات تنبیه بدنی در کودکان باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری در کودک می شود.

حواستان به کارتون ها و برنامه هایی که کودکتان تماشا می کند باشد

مسئله ی بعدی تماشای کارتون ها و برنامه هایی است که کودک در طول روز انجام می دهند، والدین باید به بازی های اینترنتی و برنامه هایی که کودکان تماشا می کنند حواسشان باشد زیرا در برخی از این برنامه ها کلمات و الفاظ نامناسب استفاده می شود که کودک هم از آن ها یاد می گیرد و به زبان می آورد علاوه بر آن آسیب های ناشی از تماشای تلوزیون بر کودکان باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری می شود.

بد دهانی و ارتباط آن با اختلالات روانی

در کودکانی که مبتلا به برخی از اختلال های روانی هستند بد دهانی و بدزبانی هم دیده می شود که در ذیل برخی از این اختلال های روانی را برایتان شرح می دهیم.

بد دهانی در کودکانی که مبتلا به عقب ماندی ذهنی هستند

در کودکانی که عقب مانده ذهنی هستند معمولا پرخاشگری و بد دهانی هم دیده می شود که این موضوع ممکن است باعث ناراحتی و دلخوری فردی که از این کودک مراقبت می کند شود.

بد دهانی در پسیکوزهای اطفال

پسیکوز های اطفال شامل دسته ای از اختلال های بسیار جدی روانی می باشد ، بیمار دائما دچار حملات تهاجمی می شود که در نتیجه باعث می شود نسبت به اطرافیان خود بدزبانی و بد دهانی کند.

اختلال سلوک

اختلال سلوک ، اختلالی است که در دوران کودکی برخی از کودکان به آن مبتلا می شوند که در نتیجه آن کودک رفتار های منفی را در مقابل بزرگسالان ، دوستان و دیگران از خود بروز می دهد ، همنچین این کودکان در روابط اجتماعی خود دچار مشکل می شوند. در این کودکان رفتارهایی از جمله دروغ گویی ، بد دهانی و گستاخی به وضوح مشاهده می شود.

با توجه به مواردی که به آن ها اشاره کردیم اکثرا بدزبانی و بد دهانی کودک با استفاده از راهکارهای ارائه شده قابل کنترل و درمان می باشد ولی در برخی موارد که کودک دچار بیماری های روانی جدی می باشد حتما توصیه می شود که به یک روانشناس کودکان مراجعه نمایید ، زیرا بدزبانی کودک ممکن است فقط یک بخشی از وجود مشکل بزرگتر در کودک باشد.رایکو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: