کد خبر: ۲۳۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 19
محصول از نظر ما فقط یک ماده اولیه و تجهیزات پزشکی جدید نیست؛ بلکه یک روش جدید در ارائه خدمات یا مکانیزمی جدید برای کاهش هزینه‌های نظام سلامت باید به دست شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شود
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: باید شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر تولید مواد اولیه و تجهیزات پزشکی روش و مکانیزم جدیدی برای کاهش هزینه‌های نظام سلامت طراحی کند.

به گزارش شفا آنلاین،‌ سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در همایش مدیران فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تحریم‌های موجود، اظهار داشت: این تحریم‌ها مشوقی شد تا در عرصه شرکت‌های دانش بنیان(Knowledge base) حضور داشته باشیم، البته اینکه چیزی را کپی کنیم و بسازیم شرکت دانش‌بنیان نیست و اسم مونتاژ کردن را دانش‌بنیان نمی‌گذاریم.

وی با اشاره به تنگناهای موجود در ثبت محصولات دانش‌بنیان در کشور،‌گفت: قرارگاهی در سازمان غذا و دارو ایجاد کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم این موضوع را حل کنیم و شما نیز با رعایت استاندارد و سلامت مردم باید فعالیت کنید.

وزیر بهداشت اضافه کرد: البته شرکت‌های زیادی بودند که مدت‌ها در صف ثبت محصولات قرار داشتند که ما این قرق را شکستیم و در سازمان غذا و دارو قرارگاهی تصمیمات لازم را می‌گیرد.

نمکی تأکید کرد: ما اجازه ورود هیچ محصول خارجی  را به محض اینکه شرکت دانش‌بنیانی مجوز آن را گرفت برای ورود به بازار را نمی‌دهیم.

وی یادآور شد: باید به این نکته توجه کنیم که هیچ تولیدکننده‌ای در درون مرزهای خودش به سودآوری سر به سر نمی‌رسد مگر بازار خود را گسترش دهد و ما به عنوان دولت همواره به آن سوبسید بدهیم، اما این نیز مؤثر نیست و شما باید از درون مرزها خارج شده و به بیرون از مرزها توجه کنید.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی شرکت‌های دانش‌بنیان برای طراحی در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان، گفت: یک شرکت دانش‌بنیان همه کارش در حوزه سلامت نیست بلکه یک یاز بحث‌های جدی ما این است تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان طرحی نو را در ارائه خدمات پژوهشی، آموزشی و ارائه خدمت به راه بیندازیم.

نمکی با بیان اینکه سطح فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف سلامت می‌تواند کارگشا باشد، افزود: در بخش بیماری‌های غیرواگیر، فشارخون و دیابت(Diabetes) می‌توانیم با آموزش از راه دور و ارتباط پزشک و بیمار هزینه‌های سرسام‌آور نظام خدمت را کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ محصول از نظر ما فقط یک ماده اولیه و تجهیزات پزشکی جدید نیست؛ بلکه یک روش جدید در ارائه خدمات یا مکانیزمی جدید برای کاهش هزینه‌های نظام سلامت باید به دست شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شود.

وزیر بهداشت بیان داشت:‌قبلاً مصوبه‌ای بود که هر محصول وارداتی به محض اینکه در داخل تولید می‌شد، باید به لیست بیمه‌ها می‌رفت اما بنده این موضوع را قبول ندارم؛‌ بلکه باید به یک جمع‌بندی برسیم که آنچه تحت پوشش بیمه می‌رود اثربخشی‌اش را دیده باشیم.

نمکی متذکر شد:‌ در این موضوع که محصولی از مشکلات گره‌گشایی کند مورد توجه قرار دارد ضمن اینکه بخش توانبخشی و پیشگیری در پوشش بیمه‌ای ما قرار ندارد، اما معتقد بودیم و تلاش می‌کنیم اگر محصولی در این زمینه ارائه شد چرا نباید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: