کد خبر: ۲۳۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 19
اقلام کمبود دارویی در وضعیت نرمالی به سر می‌برد و قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی به این منظور راه‌اندازی شده است که بتوانیم پیش از وقوع بحران از بروز آن پیشگیری کنیم
شفا آنلاین>سلامت>سرپرست سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت بازار دارویی کشور، در عین حال کیفیت بالای داروهای تولید داخل را مورد تاکید قرار داد و از داروسازان در داروخانه‌ها خواست که درباره کیفیت داروهای ایرانی اطلاع رسانی کنند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در دهمین همایش داروسازان بالینی(Clinical pharmacists) که در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است، گفت: ما باید از ظرفیت‌های داروسازان بالینی در حوزه دارو و درمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دارو درمانی شخصی سازی شده یکی از راهکارهای اساسی برای درمان بسیاری از بیماری‌هاست، گفت: بیماران می‌توانند از دارو درمانی شخصی سازی شده بیشترین استفاده را برند و در درمان شخصی سازی شده بر اساس عادت غذایی و ژنتیک، روند درمانی فرد دنبال می‌شود.

شانه‌ساز اظهار کرد: رشته داروسازی یک رشته بین رشته‌ای است و از مجموعه علوم بهره می‌برد و حد واسط بین پزشکی،   مهندسی، فیزیک، زیست شناسی و اقتصاد است.

سرپرست سازمان غذا و دارو با تاکید بر نقش داروسازان در درمان بیماری‌ها و رشد صنعت داروسازی اظهار کرد: داروسازان می‌توانند نقشی موثر در رشد صنعت داروسازی و درمان بیماری‌ها داشته باشند.

وی با انتقاد از تئوری بودن بیشتر حجم دوران تحصیل داروسازان اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در رشته داروسازی(Pharmacy) داریم این است که حجم بسیاری از مطالب به صورت تئوری آموزش داده می‌شود و وقتی داروسازان می‌خواهند وارد جامعه یا صنعت شوند، نمی‌توانند به خوبی توانمندی‌های خود را به فعلیت برسانند و بیشتر فارغ التحصیلان اذعان دارند که دوره‌های کارآموزی می‌تواند به آینده کاری آنها کمک بسیاری کند.

سرپرست سازمان غذا و دارو افزود: دانشجویان داروسازی تلاش می‌کنند تا پنج ساله فارغ التحصیل شوند و فارغ التحصیلی با عجله دانشجویان می‌تواند چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد.

شانه ساز اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا دانشجوی داروسازی قبل از ورود به عرصه کاری یک یا دو ترم دوره کارورزی زیر نظر یک داروسازی در صنعت یا داروخانه می‌گذراند و در کسب توانمندی در داروخانه یا صنعت مشغول می‌شود، پیشنهاد ما این است که دوره کارورزی به رشته داروسازی در دوران تحصیل اضافه شود.

وی اظهار کرد: برخی این موضوع را به غلط تعبیر می‌کنند که حال با این شرایط بیاییم به جای دکترای داروسازی به لیسانس داروسازی فکر کنیم که این تفکر بسیار نادرست است. باید شرایطی ایجاد کنیم تا فارغ‌التحصیلان داروسازی بر اساس گرایش کاری خود زیر نظر داروساز شناخته شده با سواد و مورد تایید از نظر اخلاقی فعالیت کند.

شانه‌ساز با اشاره به برخی سیاست‌های دارویی کشور، گفت: ما باید ارز را برای داروی تولید داخل اختصاص دهیم و علت این سیاست این است که ۹۷ درصد داروهای تولید داخل ۷۰۰ میلیون دلار ارز بری دارد در حالی که ۳ درصد مابقی ۱.۳ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کند.

وی با اشاره به توصیه برخی داروسازان در داروخانه‌ها برای خرید داروی خارجی، گفت: ما از داروسازان در داروخانه‌ها خواهش می‌کنیم که به مردم در مورد کیفیت بالای داروهای ایرانی اطلاع‌رسانی کنند. متاسفانه در برخی داروخانه‌ها به دلیل عدم اطلاع کافی در مورد فرایندهای تولید داخل دارو، داروساز داروهای خارجی به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کند، اما در شرایط کنونی کشور اینکه بخواهیم به سمت داروهای خارجی و تبلیغ آن برویم، اقدام درستی نیست و امیدواریم داروسازان کمال همکاری را داشته باشند.

سرپرست سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه وضعیت داروی کشور به هیچ وجه بحرانی نیست، گفت: اقلام کمبود دارویی در وضعیت نرمالی به سر می‌برد و قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) به این منظور راه‌اندازی شده است که بتوانیم پیش از وقوع بحران از بروز آن پیشگیری کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری دهمین همایش داروسازان بالینی، وی افزود: در سال‌های ابتدایی جنگ چون ساز و کار مناسبی وجود نداشت، پس از یک رخداد تصمیم‌گیری‌ها صورت می‌گرفت، اما بعد از چند دهه اداره کشور نباید منتظر باشیم تا وقتی مشکلات گریبان بیماران را گرفت آن زمان تدبیر  کنیم.

سرپرست سازمان غذا و دارو افزود: به همین منظور تصمیم گرفتیم قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل شود و معاونان وزیر و مسئولان مرتبط به دارو و تجهیزات در این قرارگاه حضور دارند و به گونه‌ای عمل می‌کنیم که اجازه ندهیم مشکلی پیش آید و به عبارت دیگر قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی بیشتر نقش پیشگیرانه دارد.

شانه‌ساز ادامه داد: برخورد داروسازان با مردم در تدوین وضعیت دارویی کشور بسیار نقش دارد و امیدوارم از تحریم‌ها عبور کنیم و نگرانی‌ها برطرف شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: