کد خبر: ۲۳۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 19
در حال حاضر، اداره کردن بیمارستان ها در شرایطی که بیمه ها باید به تعهدات خود عمل نمایند، بسیار سخت است اما با تمام سختی ها، تنها جایی که ارائه خدمات روی زمین نمانده حوزه سلامت است
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت  با اشاره به الکترونیکی شدن خدمات پزشکی گفت: ‌راهی جز الکترونیکی شدن خدمات نداریم و یکی از اولویت‌های ما ارسال الکترونیکی اسناد به بیمه‌ها است به صورتی که امیدواریم تا پایان سال جاری همه بیمارستان‌ها، اسناد خود را به صورت الکترونیک ارسال نمایند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر قاسم جان بابایی در همایش دوره ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical science) و خدمات بهداشتی درمانی کشور، گفت: در حال حاضر، اداره کردن بیمارستان ها در شرایطی که بیمه ها باید به تعهدات خود عمل نمایند، بسیار سخت است اما با تمام سختی ها، تنها جایی که ارائه خدمات روی زمین نمانده حوزه سلامت است.

معاون درمان افزود: به زودی قسمتی از تعهدات بیمه ها عملی می شود و بیمارستان ها شرایط بهتری پیدا می نمایند.

دکتر جان بابایی افزود: درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها از بیمارستان‌هاست اما بعضی دانشگاه‌های کوچک تشکیلات زیادی دارند و ما در حال اصلاح این موضوع هستیم. به شکلی که دانشگاه‌هایی داریم که بدهی 17 و 18ماهه به کادر درمانی دارند اما مطالبه بیمه آنها 8 ماه است و این موضوع به دلیل بزرگ بودن حوزه ستادی آنهاست.

وی در توضیح بیشتر گفت: برخی از دانشگاه‌های کوچک، تشکیلاتی مانند دانشگاه‌های بزرگ همچون دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی دارند. اگر ستاد دانشگاه‌ها را کوچک نکنیم، چرخ دنده‌های بیمارستانی به خوبی نمی‌چرخند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: از دیگر مشکلاتی که گریبان‌گیر بیمارستان‌ها می‌شود، موضوع تغییر روسای بیمارستان‌ها است. متاسفانه گاهی به محض عوض شدن رییس دانشگاه، تا رییس بیمارستان ها نیز عوض می شوند. در حالی که با ثبات ترین فرد دانشگاه باید رییس بیمارستان و مدیر مالی آن باشد .

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰۲ بیمارستان در کشور فعالند که ۴۷ درصد این بیمارستان‌ها کمتر از ۱۰۰ تخت دارند. البته این رقم در بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی متفاوت است  و این در حالی است که در بیمارستان‌های زیر 100 تخت ما در بخش دولتی ماندگاری بیمار بیش از سه روز و در بخش خصوصی زیر دو روز است.

دکتر جان بابایی تصریح کرد: سطح‌بندی تخت‌های بیمارستانی از سال گذشته انجام شد و سند این سطح بندی نیز تقریبا به جمع بندی کامل رسیده است. اما این کار به تنهایی کافی نیست.باید در کنار این موضوع به سطح بندی نیروی انسانی نیز توجه کنیم چرا که مشکل کنونی ما نیروی انسانی متخصص است. خوشبختانه درحوزه مدیریت بیمارستانی معاونت درمان، سطح یندی نیروی انسانی انجام شده است.

وی افزود: نیروی انسانی متخصص معمولا بعد از اتمام طرح، از بیمارستان خارج می شود و این موضوع سبب ناپایداری در تامین نیروی انسانی می شود. از این رو این مشکل را از طریق سهمیه عدالت آموزشی برای بیمارستان‌ها  جبران می کنیم . براساس سیاست سهمیه عدالت آموزشی هر فردی که تعهد خدمت داده باشد نمی تواند تا پایان دوره تعهد ۱۲ ساله خود، منطقه را ترک کند. این افراد به عنوان ثروت بیمارستان محسوب می شوند. چرا که مردم به آن پزشک و توانایی هایشان در طول زمان اعتماد پیدا می کنند.

دکتر جان بابایی با اشاره به این موضوع که هدف ما این است بیمارستان‌ها توسط یک هیات مدیره مستقل اداره شوند، ادامه داد: بر اساس سطح‌بندی که در تمام بیمارستانهای  کشور صورت گرفته، زنجیره ای از بیمارستان ها در قالب نظام ارجاع(Referral system) طراحی شده اند. در این زنجیره بیمارستان‌های معین مشخص شده مکلف هستند نیروی انسانی متخصص برای سطح 1 و نیز بیمارستان های کوچک برای خدمات سرپایی و اورژانسی فراهم کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: ما در کنار سطح بندی نیروی انسانی، سطح بندی خدمات را نیز انجام داده ایم  و سند آن در حال آماده شدن است. براساس این سند مشخص خواهد شد که چه خدماتی با چه تجهیزاتی در چه منطقه ای مورد نیاز است.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن خدمات پزشکی گفت: ‌راهی جز الکترونیکی شدن خدمات نداریم و یکی از اولویت‌های ما ارسال اسناد الکترونیکی به بیمه‌ها است به صورتی که امیدواریم تا پایان سال جاری همه بیمارستان‌ها، اسناد خود را به صورت الکترونیک ارسال نمایند.

دکتر جان بابایی در خصوص اعتباربخشی بیمارستانها(Accreditation of hospitals) نیز گفت: سنجه های این دوره نسبت به دوره قبل، بنا به شرایط کمتر شده است. در این دوره سنجه های هزینه ساز حذف شده و سنجه های کنونی براساس مدیریت درمان بیماران و رویکرد ایمنی بیمار طراحی شده است.
مرگ میر مادر باردار و مرگ و میر نوزادان، سنجه های فرآیندی است و اتفاق افتادن این نوع مرگ و میر منجر به کاهش اعتبار خواهد شد. دستورالعمل های ابلاغی از وزارت بهداشت نیز جز سنجه هایی است که عدم رعایت آن منجر به کاهش درجه اعتباربخشی خواهدشد.

وی افزود: توریسم سلامت(health tourism) کار مشترک با حوزه توسعه است و شرایط کنونی به صورتی است که بسیاری از بیمارستان ها می توانند مجوز پذیرش بیماران خارجی و راه اندازی واحد آن را دریافت نمایند. تفاهم نامه ای در این زمینه با بانک ها صورت گرفته که براساس آن، بانک‌های موجود در بیمارستان‌ها موظف هستند، نقش صرافی را انجام دهند.

دکتر جان بابایی گفت: DRG نوع قرارداد ما با بیمه‌ها و نوع خریدی است که انجام می‌دهیم. یک روش مترقی در دنیا است. از اینرو مدیران اقتصاد درمان تمام بیمارستان ها را برای آشنایی با این شیوه پرداخت طی دوره هایی، آموزش داده ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که مهم ترین چالش در مراکز درمانی، مدیریت تخت است، گفت: بازدید از بخش های مراکز درمانی به منظور مدیریت تخت، باید به عنوان وظیفه اصلی مدیران و روسای بیمارستانها باشد. ساماندهی نادرست بیمار منجر به افزایش ماندگاری و مرگ بیشتر می شود.

دکتر جان بابایی ضمن تاکید بر این موضوع که هر جا که مرگ مادر بارداری اتفاقی بیفتد، تیم کارشناسی فرستاده می شود تا مشکلات را بررسی کند، تاکید کرد:  تا زمانی که متوجه می شوید مادر باردار پرخطر وارد مرکز درمانی برای انجام مراقبت می شود باید با حساسیت بیشتر پیگیری شود. طی برآوردها نیز مشخص شده در بسیاری از استان‌ها یکی از علل مرگ و میر نوزادان، جدا کردن آن از مادر و انتقال به بیمارستان شهرهای دیگر است.

دکتر جان بابایی در خصوص گزارش وقایع ناخواسته حیات نیز گفت: عدم وجود  28 مورد وقایع ناخواسته که نباید در بیمارستان‌ها اتفاق بیفتد، اگر به ما گزارش شود، نوعی امتیاز و تشویقی برای بیمارستان در نظر می‌گیریم یعنی آن بیمارستان با حساسیت و دقت پیگیر است  و نباید روند به گونه‌ای طی شود که ما بروز مشکل را از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها متوجه شویم.

وی در پایان با بیان این که یکی از تاکیدات ما توجه به خدمات درمانگاهی در بیمارستان‌ها است، گفت:  یکی از  عوامل تولید خدمات داخل بیمارستان درمانگاه است بنابراین حضور پزشک در درمانگاه باید توسط مدیران پیگیری شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: