کد خبر: ۲۳۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 19
سامانه ۱۴۹۰ فقط اطلاعات داروخانه‌های تهران را دارد و از این جهت بیماران در شهرستانها برای جست و جو داروهای کمیاب خود از طریق این سامانه دچار مشکل می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>مسئول سامانه اطلاع رسانی دارویی ۱۴۹۰ گفت: این سامانه قابلیت استفاده در سراسر کشور را دارد اما فقط داروخانه‌های تهران، اطلاعات دارویی را در آن ثبت می‌کنند و داروخانه‌های شهرستان‌ها فهرست داروهای موجود خود را ثبت نکرده‌اند؛ این مساله سبب بروز مشکلاتی برای بیماران شده است.

به گزارش شفا آنلاین، طلعت قانع روز چهارشنبه افزود: این سامانه فقط اطلاعات داروخانه‌های تهران را دارد و از این جهت بیماران در شهرستانها برای جست و جو داروهای کمیاب خود از طریق این سامانه دچار مشکل می‌شوند.

وی اظهار داشت: سامانه ۱۴۹۰، اطلاعات مربوط به تهیه داروهای دچار کمبود مقطعی را از داروخانه‌ها دریافت می‌کند و در اختیار متقضیان قرار می‌دهد و آنان از این طریق می‌توانند داروخانه‌ای را که داروی مورد نظر را موجود دارد، شناسایی کرده و سپس برای تهیه دارو به همان داروخانه مراجعه کنند.

مسئول سامانه اطلاع رسانی دارویی ۱۴۹۰ اظهار داشت: با وجود این امکان، داروخانه‌های شهرستان‌ها، نخواسته‌اند که فعالیتی در این سامانه داشته باشند.

وی افزود: با داروخانه‌های شهرستان‌ها مکاتبه داشتیم و مدتی با این سامانه کار می‌کردند اما بعد همکاری خود را متوقف کردند، احتمالاً دانشگاه‌های هر استان باید از این داروخانه‌ها بخواهند تا با سامانه ۱۴۹۰ کار کنند. زیرا سامانه ۱۴۹۰ بر مبنای اظهار داوطلبانه داروخانه‌ها فعالیت می‌کند.

قانع اضافه کرد: ساکنان شهرستان‌ها فقط این امکان را دارند که داروی مورد نظر خود را از طریق سامانه ۱۴۹۰ در داروخانه‌های تهران جست و جو کنند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ هزار داروخانه در کشور فعالیت دارند و تعداد زیادی از داروخانه‌های تهران بالغ بر حدود ۲ هزار داروخانه با سامانه ۱۴۹۰ کار می‌کنند.

مسئول سامانه اطلاع رسانی دارویی ۱۴۹۰ در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای تشویق داروخانه‌های شهرستان‌ها برای پیوستن به این سامانه دارید، گفت: متأسفانه نمی‌توانیم برنامه‌ای در این زمینه داشته باشیم چراکه چندماهی است پاسخگویی این سامانه به قسمت پیگیری شکایات وزارت بهداشت منتقل شده و فقط کار نگهداری برنامه کامپیوتری آن در دست ما است. این یک تصمیم مدیریتی بوده و ممکن است کار پاسخگویی دوباره به سازمان غذا و دارو بازگردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: