کد خبر: ۲۳۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 19
مطالعه قند و لیپید در طی ۱۴ سال بر روی بیش از ۷ هزار نفر از ساکنان تهران انجام پذیرفت و نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در طی این مدت ۲۶۲ مورد مرگ زودرس در جمعیت مورد مطالعه اتفاق افتاده است
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص غدد، گفت: مرگ های ناشی از حوادث قلبی عروقی، در صدر علل وقوع مرگ های زودرس قرار دارد.

به گزارش شفاآنلاین، فرزاد حدائق اظهار داشت: مطالعه قند و لیپید در طی ۱۴ سال بر روی بیش از ۷ هزار نفر از ساکنان تهران انجام پذیرفت و نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در طی این مدت ۲۶۲ مورد مرگ زودرس در جمعیت مورد مطالعه اتفاق افتاده است.

وی افزود: بر اساس نتایج این مطالعه، مرگ و میر ناشی از حوادث قلبی عروقی در صدر علل مرگ‌های زودرس قرار داشت.

حدائق ادامه داد: سرطان‌ها، جراحات ناشی از تصادفات جاده ای، عفونت‌ها و…، به عنوان سایر علل مرگ و میر زودرس در جامعه تحت مطالعه بوده است که این نمونه قابل تعمیم به جامعه است.

وی گفت: بر اساس این مطالعه، دیابت به عنوان عاملی شناخته می شود که احتمال بروز مرگ زودرس را دو برابر افزایش می‌دهد و باید به عنوان یک اولویت اصلی مدنظر قرار گیرد.

حدائق افزود: یافته‌ها نشان داد کنترل سه عامل خطر قابل تغییر یعنی دیابت، پرفشاری خون و مصرف دخانیات، منجر به کاهش بیش از ۴۰ درصدی مرگ و میر زودرس می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های(Diseases) متابولیک پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: توجه به پیشگیری و کنترل دیابت، درمان پیگیرانه فشارخون و ترک مصرف دخانیات، به عنوان پیام اصلی این بررسی ۱۴ ساله برای جلوگیری از مرگ و میر زودرس تلقی می شود که باید مورد توجه مردم و سیاستگزاران قرار گیرد.

به گفته حدائق، حالت «پیش دیابت» به وضعیتی اطلاق می‌شود که فرد قندخون طبیعی ندارد ولی در عین حال مبتلا به دیابت هم نیست، به این مفهوم که قند خون ناشتای فرد بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ قرار دارد.

این متخصص غدد افزود: مرکز بیماری های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه در بستر مطالعه قند و لیپید تهران و بمنظور بررسی پیامدهای بیماری های غیرواگیر به ارزیابی تاثیرات وضعیت پیش دیابت طی سالیان بر مردان و زنان نیز پرداخت که بر اساس نتایج آن پیش دیابت در زنان و مردان اثرات متفاوتی دارد.

وی در ادامه گفت: قند ناشتای مختل در خانم ها باعث افزایش خطر بیماری پرفشاری خون می‌شود. در حالی که این پدیده در مردان افزایش احتمالی ابتلا به بیماری(Sickness) مزمن کلیوی و سکته‌های مغزی را در پی دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: