کد خبر: ۲۳۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 19
تفاوت بین زوج ها و بین انسان‌ها به نوع دیدگاه ‌شان از زندگی و مسائل پیرامون‌شان باز می ‌گردد و این موضوع باعث می‌شود تا بین انسان‌ها، اختلاف‌نظرهای بسیاری پیش آید.
شفا آنلاین>اجتماعی>زنی 35 ساله‌ام وشوهرم 37 سال دارد. مشکلم این است که من از شوهرم در تمام مسائل زندگی بیشتر می‌فهمم و تصمیم‌هایم منطقی‌تر است. او با این‌که 37 ساله است، اصلا نظرات و مشورت‌های خوبی نمی‌دهد. شاید دلیلش این است که من دانشجوی دکترا هستم و شوهرم دیپلم دارد. دوست دارم به شوهرم تکیه کنم ولی واقعا او را در این حد نمی‌بینم. هر دو شاغل هستیم و درآمدمان هم اکنون خیلی فرق نمی‌کند. چه کنم؟

تفاوت بین زوج ها و بین انسان‌ها به نوع دیدگاه ‌شان از زندگی و مسائل پیرامون‌شان باز می ‌گردد و این موضوع باعث می‌شود تا بین انسان‌ها، اختلاف‌نظرهای بسیاری پیش آید. به خصوص اگر این مسائل موجبات صحبت کردن آن‌ها درباره مشکل را فراهم نکند و آن‌ها از دیدگاه‌های همدیگر باخبر نباشند. به نظر می‌رسد که مشکل شما، دقیقا توجه نداشتن به همین موضوع است که در ادامه بیشتر درباره آن خواهم گفت.

 چرا فکر می‌کنید از شوهرتان منطقی‌تر هستید؟
 بیشتر ما انسان‌ها برای خود چارچوب‌های ذهنی را ایجاد می‌کنیم که سعی داریم دیگران نیز این چارچوب‌ها را خود به خود بشناسند و با این چارچوب‌های ذهنی ما همراه شوند و از آن تبعیت کنند چراکه از نظر ما این‌ها درست است و دیگران در حال اشتباه کردن هستند. بنابراین به آن‌ها حق نمی‌دهیم تا درباره عقاید و چارچوب‌های ذهنی خودشان با ما صحبت کنند! حالا سوال این است که این منطقی بودن را چه کسی تعیین کرده است؟ آیا شما می‌دانید که نظر شما واقعا منطقی است یا این فقط همان چارچوب شخصی شماست که می‌گوید نظر و حرف‌تان همیشه درست است؟

خودتان را این قدر بالاتر نبینید
موضوع بعدی طبقه بندی کردن همسر در ابعاد مختلف است که باعث می‌شود در ذهن فرد خطاهایی را ایجاد کند که به صورت ناخواسته وبدون فکر درباره نظرات طرف مقابل به او نه بگوییم یا او  را رد کنیم و بگوییم در حد ما نیست یا ایده خوبی نمی‌دهد. این‌که من از او مدرک بالاتری دارم و او را در این حد نمی‌بینم ، در ذهن شما این نکته را تداعی می‌کند که هر جور حساب کنم، من از او بالاترم و مسلما خیلی بیشتر از او می‌فهمم و او این چیزها را یاد ندارد، در حالی‌که هر فردی علاوه بر سطح سواد دارای تجارب شخصی است که در طول زندگی و معاشرت با انسان‌ها کسب کرده است و از آن‌ها طی مراحل مختلف زندگی استفاده می‌کند. بنابراین او هم مسلما دلایل خاص خودش را برای نظراتش دارد و از نظر خودش، منطقی خواهد بود.

به نظرم شما سلطه‌گر هستید!
در آخر این نکته را اضافه کنم که شخصیت انسان‌ها در این قضیه خیلی مهم است. هرچند باید حتما به یک مشاور برای حل مشکل‌تان مراجعه کنید اما ارزیابی من با همین اطلاعات اندک با توجه به متن پیامک تان درباره شما این است که آدمی سلطه‌گر یا سلطه طلب هستید و این موضوع باعث می‌شود تا خواسته و ناخواسته طرف مقابل‌تان را نبینید و اجازه ندهید با این‌که نظرش درست است، او را تایید کنید و به دنبال بهانه‌ای برای سرکوبش هستید. با این حال از شما می‌خواهم به یک مشاور متخصص مراجعه کنید.خراسان


نویسنده : مهسا جعفری نسب| کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: