کد خبر: ۲۳۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 18
اگرچه اكثریت داروهای ضدافسردگی باعث افزایش وزن می‌شوند اما با رعایت رژیم غذایی خاص و افزایش تحرك می‌توان وزن را كنترل كرد تا از هیچ جنبه‌ای مشكل خاصی در طول درمان به وجود نیاید
شفاآنلاین>سلامت>بیماران مبتلا به افسردگی گاها از این مساله گله مندند که مصرف دارو باعث اضافه وزن آنها می‌شود. اما اینکه آیا واقعا مصرف داروهای ضدافسردگی همراه با افزایش وزن و چاقی است یا نه؟!، سوالی است که دکتر علی باغبانیان، روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری «سلامانه» به آن پاسخ می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین،یكی از علایم افسردگی البته در برخی از موارد، افزایش اشتها و وزن فرد است. از طرف دیگر با توجه به اینكه بیماران افسرده تحرك كمتری نسبت به افراد عادی دارند این دو مساله در كنار هم جزو فاكتورهایی هستند كه در مواردی قبل از مصرف دارو<medicine>، امكان افزایش وزن را در بیماران افسرده بالا می‌برند.

عموما داروهای ضدافسردگی - البته نه همگی آنها - به خصوص داروهای ضدافسردگی‌ای كه جزو داروهای نسل اول بوده و مورد مصرف بیماران قرار می‌گرفتند، افزایش وزن را به دنبال داشتند. اما در این زمینه داروهایی ضدافسردگی كه چند سال اخیر وارد بازار شده‌اند، به شدت داروهای قبلی باعث افزایش وزن فرد نمی‌شوند اما مصرف این داروها نیز افزایش وزن مختصر را به همراه خواهد داشت.

مساله‌ای كه مهم‌تر از بحث مصرف داروها در افزایش وزن بیماران افسرده نقش دارد كم‌تحركی و تمایل زیاد آنها به مصرف شیرینی است. در واقع با توجه به اینكه این بیماران تحرك كمی دارند حتی بدون مصرف داروهای ضدافسردگی نیز گاهی با افزایش وزن روبه‌رو خواهند شد. بنابراین بهترین توصیه به افرادی مانند خانم رحمانی این است كه اگر افزایش وزنشان در حدی نیست كه از لحاظ پزشكی – نه از نظر ظاهری - باعث ایجاد مخاطراتی برای سلامت‌شان شود، از رژیم‌های غذایی كم‌كالری استفاده كرده و تحرك‌شان را بالا ببرند.

اما اگر افزایش وزن در حدی باشد كه باعث بروز مشكلاتی شود، بهترین توصیه آن است كه حتما با پزشك خود مشورت كند تا در صورت صلاحدید نوع دارو را تغییر دهد یا اینكه دوز داروهای مصرفی كاهش یابد. همچنین مشورت با متخصص تغذیه و افزایش تحرك و فعالیت فیزیكی این مشكل را برطرف خواهد كرد. ضمن اینكه معمولا افزایش وزن ناشی از مصرف داروهای افسردگی بعد از قطع داروها كاهش یافته و فرد به وزن قبلی خود برمی‌گردد.

اگرچه اكثریت داروهای ضدافسردگی باعث افزایش وزن می‌شوند اما با رعایت رژیم غذایی خاص و افزایش تحرك می‌توان وزن را كنترل كرد تا از هیچ جنبه‌ای مشكل خاصی در طول درمان به وجود نیاید.سلامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: