کد خبر: ۲۳۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 18
افسردگی به جهت تأثیر منفی که بر ساختار جسمی و روحی انسان دارد بیماری روان‌تنی محسوب می‌شود، اختلافی که در آن سیستم عصبی، شبکه غدد دورن‌ریز، سیستم عضلانی بدن، الگوی خواب و خوراک را دچار مشکل می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>مربی یوگای پزشکی در کردستان، گفت: تمرینات یوگا در درمان میزان افسردگی بسیار مؤثر است، حتی عمیق‌ترین نوع افسردگی نیز با تمرینات یوگا قابل کنترل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، افسردگی به جهت تأثیر منفی که بر ساختار جسمی و روحی انسان دارد بیماری روان‌تنی محسوب می‌شود، اختلافی که در آن سیستم عصبی، شبکه غدد دورن‌ریز، سیستم عضلانی بدن، الگوی خواب و خوراک را دچار مشکل می‌کند.

بنا به گفته "دکتر میرسپاسی" رئیس انجمن روان پزشکان، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ایرانیان مبتلا به افسردگی هستند، اگر چه مصادیق بی‌شماری از افسردگی هم ممکن است تا سال‌ها مورد تشخیص قرار نگیرند، اما به هر حال طبق آمار بالا و به تجربه بسیاری از پزشکان، افسردگی به دلیل تأثیرات مختلف جسمانی و روانی که دارد در فهرست رایج‌ترین بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

سیروس جوانبخت در خصوص افسردگی، اظهار کرد: صرف نظر از آسیب‌های بی‌شماری که این بیماری بر خود فرد افسرده وارد می‌آورد اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان نیز در معرض آسیب‌های فراوانی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه افسردگی در میان مردان و زنان به یک اندازه شایع است، تصریح کرد: آسیب‌پذیری هر یک از این دو گروه شامل مردان بازنشسته، زنانی که به سن یائسگی(Menopause) و یا تغییر رویه زندگی می‌رسند، هستند.

مربی یوگای پزشکی در کردستان، افزود: البته افسردگی ممکن است در هر سنی بروز کند، به عنوان نمونه این اختلال می‌تواند در جوانان خصوصاً در میان دانشجویان و تازه عروسان خانه دار مشاهده شود.

برخی افراد از افسردگی خود بی‌خبرند
جوانبخت با اشاره به اینکه افراد افسرده ممکن است نسبت به افسردگی خود بی‌اطلاع باشد و یا حتی این بیماری از دید پزشک مخفی بماند، بیان کرد: بسیاری از افراد، افسرده بودن خود را انکار می‌کنند چراکه احساس ناراحتی ندارند، اما این اختلال نشانه‌های بسیار فراتر از یک ناراحتی ساده دارد که در فرد به صورت بیماری جسمانی مزمنی ظاهر می‌شود.

احساس بی‌حوصلگی مداوم خصوصیات فرد افسرده است
وی عنوان کرد: همه علائم افسردگی لزوماً در یک نفر جمع نمی‌شود، لذا احساس تنهایی که فرد حس می‌کند هیچکس قادر به درک حال او نیست، این احساس تنهایی و بی‌حوصله‌گی مداوم یکی از خصوصیات بارز افسردگی است.

مربی یوگای پزشکی در کردستان، ذکر کرد: بی‌خوابی و اختلال در الگوی خواب نیز یکی از مشخصه‌های این بیماری است که می‌تواند به صورت مشکل در خواب رفتن بروز پیدا کند، اما معمولاً شکایت اصلی افراد افسرده این است که در نیمه شب و یا صبح خیلی زود از خواب می‌پرند و خوابیدن دوباره برایشان میسر نیست.

جوانبخت گفت: گاهی اوقات هم فرد افسرده تا ۱۲ ساعت و یا بیشتر می‌خوابد، اما همچنان زمان بیدار شدن احساس خستگی را با خود دارد.

وی ادامه داد: فرد افسرده معمولاً بی‌حوصله و کوچک‌ترین مسائل او را عصبانی می‌کند هر چند می‌داند که این عصبانیت(Anger) بی‌دلیل است، اما کنترلی بر آن ندارد در واقع فرد افسرده کار‌های ساده را هم غیر ممکن پنداشته و انجام دادن آن‌ها را به فردا واگذار می‌کند.

مربی یوگای پزشکی در کردستان، اظهار کرد: رفتار‌های توأم با اضطراب و آشفتگی می‌تواند نشانی از افسردگی باشد، زمانی که استرس تنها از طریق دارو و یا تمرینات یوگا از بین می‌رود افسردگی که در عمق وجود فرد ریشه کرده، ظاهر می‌شود.

جوانبخت افزود: با شدت گرفتن افسردگی احساساتی همچون بدبختی و تنهایی به سراغ فرد می‌آید و فرد افسرده احساس می‌کند هیچکس قادر به درک او نبوده و برای دیگران اهمیتی ندارد، فکر خودکشی معمولاً از همین جا آغاز می‌شود در واقع مرگ و خودکشی از جمله افکاری محسوب می‌شود که در میان افراد افسرده معمول قرار دارد.

وی بیان کرد: برای درمان افسردگی، بهترین راه این است که استفاده از دارو‌ها برای مدتی قطع و یا نوع دیگری از درمان‌ها جایگزین آن شود تا درجه افسردگی تغییر کند.

مربی یوگای پزشکی در کردستان، گفت: واکنش افسردگی بر اثر صدمات وارده در زندگی طبیعی است، که ممکن است بین ۸ تا ۱۰ هفته طول بکشد و در این مدت نیازی به درمان‌های دارویی نخواهد بود، اما اگر مدت آن طولانی شود می‌تواند نشانی از یک بیماری باشد.

جوانبخت افزود: در افرادی که تازه داغ دیده و عضوی نزدیک از خانواده را از دست داده‌اند علائمی از جمله بی‌خوابی، ناراحتی، ناامیدی، عصبانیت، احساس گناه، بی‌قراری و یا درد‌های جسمانی ممکن است برای چند ماه بروز کند.

وی با اشاره به شایع بودن درمان‌های دارویی برای معالجه افسردگی، عنوان کرد: پزشکان دارو‌های ضد افسردگی همچون تری‌سیلیک‌ها را برای بهبود موقت حال بیمار تجویز می‌کنند، اما بلافاصله پس از قطع شدن مصرف دارو، بیمار به حال سابق باز خواهد گشت و از سوی دیگر استفاده طولانی از دارو‌های ضد افسردگی عوارض جانبی مختلفی به دنبال خواهد داشت.

کنترل افسردگی از طریق یوگا
مربی یوگای پزشکی در کردستان، ذکر کرد: تمرینات یوگا در درمان میزان افسردگی بسیار مؤثر است، حتی عمیق‌ترین نوع افسردگی نیز با تمرینات یوگا قابل کنترل می‌باشد، اما باید توجه داشت که تمرینات یوگا می‌بایست در محیط آشرام، که امکان انجام صحیح تمرینات فراهم است، انجام شود.

درمان افسردگی با تمرین یوگا
جوانبخت تشریح کرد: برای شروع کار یوگا فرد افسرده باید ابتدا مصرف دارو‌های ضد افسردگی(Depression) را قطع کند، بنا بر علم یوگا، افسردگی زمانی اتفاق می‌افتد که زندگی به بی‌هدفی کشیده شده و ذهن موضوعی برای مشغول شدن ندارد این حالت مخصوصاً پس از بازنشستگی به این دلیل که فرد هیچ برنامه اجتماعی، فرهنگی و هنری ندارد و نمی‌داند که چگونه اوقات خالی را پر کند اتفاق می‌افتد به این ترتیب ممکن است تمام روز گوشه‌ای نشسته و وقتش را به بطالت بگذارند و این کار امکان دارد بین یک تا ۲ سال ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: به هر حال در طول این مدت نیروی ذهنی فرد به دلیل بلااستفاده ماندن کم کم رو به تحلیل رفته و دستگاه عصبی ضعیف شده به این ترتیب افسردگی عصبی اتفاق خواهد افتاد.

مربی یوگای پزشکی در کردستان، خاطرنشان کرد: اگر چنین فردی به آشرام وارد شده و حرکات" آسانا و پرایاناما" را صبح‌ها و کارما یوگا را روزانه انجام دهد در طول چند روز بهبود یافته و علائم افسردگی به سرعت کاهش پیدا می‌کند طی این نوع درمان، بیمار می‌آموزد که چگونه لایه‌های افسردگی را درون خود تشخیص داده و چگونه بر آن غلبه کند و تأثیرات منفی آن را بر زندگی روزانه‌اش خنثی کند.

جوانبخت افزود: در آشرام بر حسب ظرفیت و توانایی‌های فرد برنامه‌های مختلفی به او داده شده و در معرض مشغله‌ها و مسئولیت‌های زیادی قرار می‌دهند البته نه در رابطه با خودش، تمامی این کار‌ها غیر مرتبط با فرد بوده و استرسی برای خود شخص ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان یادآور شد: کار‌ها باید با صداقت تمام انجام شود و بدون اینکه به حیطه عواطف و احساسات فرد وارد شوند به این ترتیب افسردگی جای خود را به شیوی زندگی در آشراب داده و نیرو‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی فرد بیدار شده و پرورش می‌یابند کارما یوگا نیز بخش مهمی از درمان افسردگی را تشکیل می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: