کد خبر: ۲۳۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 16
طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با هدف شناسایی و پیشگیری از عوارض فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان آغاز شد
شفاآنلاین>سلامت> رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: ۱۶۰ هزار نفر در محدوده زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای اجرای طرح غربالگری فشار خون تاکنون در این طرح شرکت و خدمات آموزشی و بهداشتی این بیماری را دریافت کرده اند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد مهران امینی فرد  اظهار داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با هدف شناسایی و پیشگیری از عوارض فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان آغاز شد و در ۲ بخش اطلاع رسانی و آموزش از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد و تشخیص و درمان (cure)از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به اجرا در آمده است.

وی تعداد ایستگاههای سنجش فشارخون در سطح دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر را ۷۵۱ پایگاه عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر بیان کرد: شمار افراد شناسایی شده مبتلا به فشارخون تا کنون ۲۵ هزار نفر بوده‌اند.

وی گفت: از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زیرپوشش این دانشگاه در جنوب سیستان و بلوچستان ۴۰۰ هزار نفر بالای ۳۰ سال سن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر پیش بینی کرد که بیش از ۲۵ درصد جمعیت هدف در جنوب سیستان و بلوچستان مشکل فشار خون داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فشار خون با علائم خاموش پس از ۱۵ سال باعث نارسایی‌های کلیوی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود بیان کرد: مصرف نمک، استرس و چاقی (Obesity)از عوامل مهم ابتلاء به فشار خون است.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان‌های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: