کد خبر: ۲۳۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 16
امحای زباله‌های بیمارستانی برای نخستین بار در کشور و در قالب یک طرح ملی فناوری با به‌کارگیری فناوری پلاسما امکان‌پذیر شد
شفاآنلاین>سلامت> محققان کشورمان با بهره‌گیری از فناوری پلاسما، موفق به ساخت دستگاهی شدند که ضمن امحای زباله تا ظرفیت پنج تن، گازهای خطرناک آن را توسط فیلتری جداسازی می‌کند.

به گزارش  شفاآنلاین، محمودقرآن نویس، مجری طرح امحای زباله‌های بیمارستانی به روش پلاسما درباره اجرایی شدن این طرح اظهار کرد:امحای زباله‌های بیمارستانی برای نخستین بار در کشور و در قالب یک طرح ملی فناوری با به‌کارگیری فناوری پلاسما امکان‌پذیر شد.

وی افزود: با توجه به مشکلات زیادی که در حوزه زباله‌های بیمارستانی و شهری در کشور وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که باید این مشکل را از طریق فناوری "های تک" حل کنیم؛ در حال حاضردر بیمارستانها برای امحای زباله از اتوکلاوها استفاده می‌شود که دمای حرارت این اتوکلاوها 130 درجه بوده و بیشتر باکتریها در این دما از بین نمی روند و مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود می‌آورند.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد با اشاره به این موضوع که هیچ کشوری حاضر نشد این فناوری "های تک " را به ما عرضه کند، خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت امحای زباله بیمارستانی برآن شدیم تا با حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (مرکز طرح های کلان ملی فناوری)، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و با همکاری برخی از شرکتهای داخلی ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز این طرح را انجام و در داخل کشور بومی‌سازی کنیم.

وی درباره مهم‌ترین مزیت این فناوری گفت: این فناوری به وسیله مشعلهای پلاسمایی که دمای آن در داخل راکتور به 1700 می‌رسد، تمام زباله‌ها را امحا می‌کند و گازهای خطرناک توسط فیلتری جداسازی می‌شود و با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده درمحیط زیست، خروجی این دستگاه گازهای بی‌خطر است.

قرآن‌نویس خاطر‌نشان کرد: باقی‌مانده زباله‌ها بعد از امحا، جسم جامدی است که در ته راکتور قرار گرفته و می‌توان از این پسماندها(Waste) در استحکام ساختمانها یا ساخت وسایل تزیینی استفاده کرد.

مجری طرح امحای زباله‌های بیمارستانی تصریح کرد: در این روش، نیازی به جداسازی زباله‌ها نیست و تمامی زباله‌ها با هم وارد دستگاه شده و امحا می‌شوند، در صورتی که در زباله‌سوزهای معمولی جداسازی شیشه، فلز و پلاستیک، قبل از وارد شدن به راکتور جدا شده و بقیه مواد وارد راکتور می‌شود؛ به همین دلیل بیشتر آلودگی باکتریها از بین نمی‌روند و این مشکل بزرگی است که آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده یا به‌صورت شیرابه در روی زمین جاری می‌شود.

وی ادامه داد: فناوری پلاسما با توجه به پیچیده بودن قطعات آن، می‌تواند در آینده توسعه پیدا کرده و ظرفیتی 1 تا 5 تنی که در حال حاضربرای امحای زباله‌های بیمارستانی در نظرگرفته شده را افزایش داده‌ و بیمارستانهای (Hospitals)بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر این فناوری در بیمارستان فرهیختگان به کار گرفته شده است،گفت: در صورت تقاضای شهرداری و بیمارستانهای دیگر امکان افزایش ظرفیت امحای زباله‌ها وجود دارد همچنین به کارگیری این فناوری برای ظرفیتهای 50 تن به بالا این امکان را فراهم می‌کند که انرژی حاصل از خروجی این راکتورها را تبدیل به برق کرده و حتی قابل فروش به توانیر باشد.

قرآن‌نویس ضمن تاکید بر این موضوع که اهمیت این فناوری مربوط به مشعل ساخت داخل است، اضافه کرد:این مشعل که در کشور تولید شده، حدود 100 ساعت به صورت پیوسته آزمایش شده و به عنوان یک مشعل تولیدی بومی در کشور برای امحای زباله‌های بیمارستانی مطرح است.

وی خاطر نشان کرد:در آینده می‌توانیم برای اجرای این طرح و فروش این فناوری با کشورهای منطقه ارتباط برقرار کرده و برای این کشورها نیز به درخواست ظرفیت شان طراحی و تولید داشته باشیم.تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: