کد خبر: ۲۳۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 15
این سوال را باید از پزشکانی که نسخه‌ها را بدخط می‌نویسند بپرسید، من خط خوبی دارم. دلیل ناخوانا بودن و فارسی نبودن نسخه‌های ما، رفتار پزشکان ایرانی است
شفاآنلاین> سلامت> وزیر اسبق بهداشت گفت: دلیل ناخوانا بودن و فارسی نبودن نسخه‌های ما، رفتار پزشکان ایرانی است.

به گزارش شفاآنلاین، محمد حسن طریقت منفرد، چشم پزشک و وزیر اسبق بهداشت، درباره اینکه چرا بسیاری از پزشکان ایرانی عادت به نوشتن نسخه‌های لاتین و ناخوانا دارند گفت: این سوال را باید از پزشکانی که نسخه‌ها را بدخط می‌نویسند بپرسید، من خط خوبی دارم. دلیل ناخوانا بودن و فارسی نبودن نسخه‌های ما، رفتار پزشکان ایرانی است.

طریقت منفرد افزود: چون چندین بار تأکید شده که تمام مکاتبات پزشکی باید حتی‌المقدور فارسی باشد اما متأسفانه این نسخه‌ها نه فارسی است و نه طوری نوشته می‌شود که بیمار متوجه محتوای آن شود و شاید این اخلاق حکیمانه ای است که ما پزشکان پیدا کرده ایم!

او اضافه کرد: بحث اینکه چرا پزشکان علاقه به ناخوانا نوشتن نسخه‌ها دارند را جامعه شناسان و شما خبرنگاران باید بیشتر مورد بررسی قرار دهید و با مطالعه ابلاغیه‌ها و مصوبات متوجه شوید که این نوع عملکرد پزشکان تا چه حد قانونی و تا چه حد غیرقانونی است.

وزیر اسبق بهداشت در خصوص عملکرد خود در این باره در زمان وزارتش نیز به بهداشت نیوز گفت: در زمانی که به عنوان وزیر بهداشت فعالیت داشتم، رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای در خصوص اهمیت فارسی نوشتن نسخه‌ها و مکاتبات پزشکی(medical) صحبت فرمودند.

وی افزود: پس از آن ما در شورای معاونین مصوب کردیم که تمام مکتوبات سیستم پزشکی به زبان فارسی باشد اما متأسفانه قبل از اینکه عملیاتی شود، مسئولیت من در وزارت بهداشت تمام شد.

طریقت منفرد ادامه داد: حالا اینکه چرا چنین مسأله ای هنوز اجرایی نشده، به دلیل این است که هر مسئولی که در دوره‌های مختلف روی کار می‌آید براساس سلیقه و برداشت خود از قانون عمل می‌کند.

محمدحسن طریقت منفرد در پاسخ به این سوال که عملکرد پزشکان در سایر کشورها در رابطه با نوشتن نسخه‌ها چطور است، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم و در این خصوص مطالعه کرده ام، حدود ۶۰ سال پیش پزشکان در اروپا نیز به دلیل اینکه می‌خواستند بیماران از بیماری خود مطلع نشوند و در واقع اقدامات آنها محرمانه بماند، از زبان منسوخ شده ی لاتین استفاده می‌کردند که بعدها این رفتار خود را اصلاح کردند.

وی همچنین ضمن تأکید بر اینکه امروزه در کل دنیا اقدامات پزشکی پدیده‌ای محرمانه برای بیماران و اطرافیان بیمار نیست، خاطر نشان کرد: یکی از ایرادهای مدیریت بهداشت و درمان کشور ما، عدم اطلاع مصرف کننده از اقدامات ارائه دهندگان خدمت است.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این روند اشتباه را در دنیا سعی کردند اصلاح کنند و مصرف کننده یعنی بیمار بداند که پزشک چه چیزی و چه دستورالعملی را برطبق بیماری اش برایش تجویز کرده است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه هنوز بسیاری از پزشکان ما فکر می‌کنند مسائل پزشکی باید محرمانه بماند و نیازی نیست بیمار(Patient) از جزئیات بیماری اش اطلاع داشته باشد.

وی افزود: در واقع عملکرد برخی پزشکان در خصوص نوشتن لاتین و بعضاً ناخوانای نسخه‌ها نه تنها مطابق نگاه من و بسیاری از پزشکان نیست بلکه مطابق نگاه و رویه‌ی مورد قبول دنیا هم نیست.

طریقت منفرد، در پایان گفت: اصولاً رفتار پزشکان به طور منفرد چیزی را عوض نمی‌کند، بلکه تا ساختار پزشکی کشور در هر حوزه‌ای برطبق قانون عمل نکند، تغییراتی حاصل نخواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: