کد خبر: ۲۳۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 15
در حال حاضر تکنیک frozen section analysis استاندارد اصلی شناسایی بافت سرطانی است. در این شیوه نمونه کوچکی از تومور در طول جراحی در اختیار پاتولوژیست قرار می‌گیرد تا یک تحلیل میکروسکوپی انجام داده و نتیجه را به جراحان اطلاع دهد
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه تمپر واقع در فنلاند یک بینی مصنوعی ساختند که امکان تشخیص بافت سرطانی و خارج کردن کامل آن را در جریان عمل جراحی مغز، فراهم می‌کند.


به گزارش شفا آنلاین: در حال حاضر تکنیک frozen section analysis استاندارد اصلی شناسایی بافت سرطانی است. در این شیوه نمونه کوچکی از تومور در طول جراحی در اختیار پاتولوژیست قرار می‌گیرد تا یک تحلیل میکروسکوپی انجام داده و نتیجه را به جراحان اطلاع دهد.

اما روش جدید محققان تمپر امکان تشخیص وجود بافت سرطانی و بررسی نمونه‌هایی از بخش‌های مختلف تومور را به طور لحظه‌ای فراهم می‌کند.

هنگامی که در جراحی عصبی، بافت با استفاده از تیغ‌های الکتریکی سوزانده می‌شود، مولکول‌های بافت به شکل بخار درمی‌آیند. محققان دانشگاه تمپر، این بخار را وارد یک سیستم اندازه‌گیری جدیدی می‌کنند که قادر است بافت سرطانی را تشخیص داده و آن را از سایر بافت‌های سالم تفکیک کند. مهمترین مزیت این ابزار قابلیت اتصال آن به تجهیزاتی است که در حال حاضر برای انجام اعمال جراحی سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


این ابزار جدید بر اساس تکنیکی موسوم به differential mobility spectrometry (DMS) عمل می‌کند که در آن یون‌های گازی به یک میدان الکتریکی وارد می‌شوند. توزیع یون‌ها در میدان برای هر بافت دارای الگوی خاصی است و بر اساس نتایج به دست آمده، می‌توان بافت را شناسایی کرد. در این ابزار از فناوری یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل ساختار گاز ورودی و از یک چاقوی الکتریکی برای تبدیل مولکول‌های بافت به گاز استفاده می‌شود.

در آزمایشات اولیه که با استفاده از ۶۹۴ نمونه بافت مغز انجام گرفت، مشخص شد دقت این سیستم در طبقه‌بندی تومورها ۸۳ درصد است. ساینس دیلی
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: