کد خبر: ۲۳۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 15
اصرار و تاکید وزیر بر حمایت از داروی تولید داخل آن هم از نوع با کیفیت، به قدری در صحبت‌ها و جلسات او برجسته شد که وارد کنندگان دارو را بر آن داشت تا سیاست سکوت در پیش بگیرند
شفاآنلاین>سلامت>پافشاری وزیر بهداشت بر ممنوعیت واردات داروهای مشابه تولید داخل، با نامه ای که برای واردات یک قلم دارو به بیمه سلامت زده است، حکایت از سیاست یک بام و دو هوا دارد.

به گزارش شفاآنلاین ، سعید نمکی از وقتی که سکان مدیریت وزارت بهداشت را بر عهده گرفته است، مدام اصرار بر حمایت از صنعت داروسازی<Pharmacy>کشور دارد. او، هر جایی که رفته است و در هر برنامه و جلسه‌ای، وقتی صحبت از دارو شده است، بر حمایت از صنعت داخلی اصرار و تاکید ورزیده و عنوان داشته است که اجازه نخواهم داد داروهای خارجی مشابه تولید داخل وارد کشور شود.

چنین موضع گیری از سوی وزیر، با استقبال و حمایت دست اندرکاران صنعت داروسازی کشور همراه شد. زیرا، در شرایطی که تحریم‌ها باعث شده بازار دارویی کشور تحت الشعاع افزایش هزینه‌های ارزی قرار بگیرد، اعتماد به تولید داخل می‌تواند تا حدود زیادی، از حجم مشکلات در مسیر تأمین داروهای مورد نیاز کشور بکاهد.

بر اساس اعلام مسئولان ارشد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، سهم صنعت داروسازی کشور در تأمین نیاز داخل، بالغ بر ۹۷ درصد است که این وضعیت حکایت از این واقعیت دارد که صنعت داخلی توان بالایی برای برآورده ساختن نیاز دارویی کشور دارد. این در حالی است که همان سه درصد داروهای وارداتی، ارز بری بیشتری از داروهای تولید داخل دارد.

سعید نمکی بعد از اینکه بر مسند وزارت بهداشت نشست، در اولین گام رئیس سازمان غذا و دارو را تغییر داد و کلی مسئولیت و وظایف جدید برای رئیس جدید تعریف کرد تا نشان دهد که بازار دارویی کشور، از جایگاه ویژه ای در سیاست‌های نظام سلامت کشور برخوردار است. به دنبال آن، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که وزیر بهداشت مجبور به تغییر و تحول در رأس سازمان غذا و دارو شود و بار دیگر، برای این سازمان سرپرست منصوب کرد و در عین حال، خود فرماندهی قرارگاه دارویی را عهده دار شد.

اصرار و تاکید وزیر بر حمایت از داروی تولید داخل آن هم از نوع با کیفیت، به قدری در صحبت‌ها و جلسات او برجسته شد که وارد کنندگان دارو را بر آن داشت تا سیاست سکوت در پیش بگیرند. چرا که چنین برداشت می‌شود که وزیر می‌خواهد در جنگ اقتصادی دشمنان کشورمان، به گونه‌ای گام بردارد که اجازه ندهد بازار دارویی کشور تحت الشعاع تحریم‌ها و داروهای وارداتی قرار بگیرد و این، سیاست مورد اقبال تولید کنندگان داخلی است.

قرارگاهی برای حمایت از واردات دارو

با توجه به تصمیمات اخیر وزیر بهداشت به منظور مدیریت قرارگاهی سازمان غذا و دارو و استفاده از شورای مشورتی در راستای مقابله با فشارهای ناشئ از تحریم‌ها که به گفته وزیر بهداشت در نمایشگاه ایران هلث، تنها راه حل مقابله با تحریم‌های ظالمانه حمایت از تولید داخل است.



انتظار می‌رود این رویکرد در تمامی تصمیمات وزارت بهداشت تسری پیدا کند در حالی که هفته گذشته نامه‌ای از وزیر بهداشت در رسانه‌ها منتشر شد که به دستور او، یک داروی خارجی که دارای ٤ تولید کننده داخلی است تحت پوشش ٩٢ درصدی بیمه قرار گرفته است.

این موضوع که پرداختی بیماران برای مصرف دارو کاهش یافته است، نکته مثبتی است ولی آیا دلیل این حمایت از برندهای خارجی بی کیفیت بودن داروهای تولید داخل است.

اگر داروهای تولید داخل بی کیفیت هستند، بهتر است از تولید آنها جلوگیری شود تا بیماران آسیب نبینند، اما اگر کیفیت قابل قبولی دارند بهتر نیست در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم و کمبود ارز با پوشش بیمه‌ای ندادن داروهای برند از خروج ارز جلوگیری کنیم.

این در حالی است که وزیر بهداشت، چندی قبل در یک نشست، از عملکرد داروخانه‌ها به شدت انتقاد کرد که چرا مردم را به مصرف داروی خارجی دارای مشابه داخل تشویق می‌کنند. آیا این نامه وزیر به مثابه تشویق بیماران به مصرف داروی خارجی نیست.

توقع صنعت داروسازی کشور از وزیر بهداشت، بعد از شروع طوفانی در حمایت از داروی با کیفیت تولید داخل، این است که سیاست های دارویی، شفاف باشد. یعنی انتظار می رود که سیاست یک بام و دو هوا در بازار دارویی کشور اتخاذ نشود و اجازه ندهیم داروی با کیفیت تولید داخل، قربانی داروهای برند شود.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: