کد خبر: ۲۳۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 13
بیماری‌های ژنتیک به شکل‌ها و حالت‌های مختلفی بروز می‌کند و برخی بیماری‌ها به علت ازدواج‌های فامیلی اتفاق می‌افتد که تعدادی از این بیماری‌ها به خاطر جهش ژنتیکی رخ می‌دهد، ولی درباره SMA وضعیت تفاوت دارد
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت مدیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران گفت: در ایران نمی‌توان عدد مستندی درباره مبتلایان به SMA ارائه کرد.

به گزارش شفا آنلاین، علی آهنی عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، در دومین گردهمایی سراسری خانواده SMA ایران گفت: بیماری‌های ژنتیک به شکل‌ها و حالت‌های مختلفی بروز می‌کند و برخی بیماری‌ها به علت ازدواج‌های فامیلی اتفاق می‌افتد که تعدادی از این بیماری‌ها به خاطر جهش ژنتیکی رخ می‌دهد، ولی درباره SMA وضعیت تفاوت دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران اضافه کرد: این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نسل انسان به شمار می‌رود و جزو ۱۰ بیماری اول ژنتیک از لحاظ فراوانی است که به ازدواج فامیلی و غیرفامیلی مرتبط نیست، اما فراوانی آن در ازدواج‌های فامیلی بالا است.

وی اظهار داشت: احتمال ۲۵ درصدی تولد کودک مبتلا به SMA در زوجی که هر دو ناقل بیماری SMA باشند، وجود دارد.

آهنی گفت: اکنون غربالگری برای بیماری‌هایی مانند تالاسمی(Thalassemia) صورت می‌پذیرد و اگر کسی بخواهد ازدواج کند باید این آزمایش را انجام بدهد. این غربالگری‌ها باعث شده که جلوی تولد بیماران تالاسمی گرفته شود. ولی متأسفانه هزینه آزمایش برای بیماری SMA گران است و باید تلاش شود که آزمایش این بیماری را به آزمایشی ارزان‌قیمت تبدیل کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: