کد خبر: ۲۳۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 13
اگر مردم پایش و غربالگری شده و طرح هایی مانند بسیج ملی کنترل فشار خون با هدف پیشگیری از بیماری ها در کشور اجرا شود، می توانیم جلوی بسیاری از مرگ و میر مردم را بگیریم
شفا آنلاین>سلامت>نماینده مردم سمیرم در مجلس از بیماری پرفشاری خون به عنوان یکی از علل شایع مرگ و میر یاد کردو گفت: در ایران بیش از ۱۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

به گزارش شفا آنلاین، اصغر سلیمی اظهار داشت: بیماری فشار خون بالا یکی از علل سکته های قلبی و مغزی است و اگر مردم پایش و غربالگری(Screening) شده و طرح هایی مانند بسیج ملی کنترل فشار خون با هدف پیشگیری از بیماری ها در کشور اجرا شود، می توانیم جلوی بسیاری از مرگ و میر مردم را بگیریم.

وی با اشاره تغییر سبک زندگی مردم و تحرک ناکافی، گفت: مصرف فست فودها و غذاهایی مانند پفک، چیپس، سوسیس و کالباس می تواند خطر ابتلا به بیماری پرفشاری خون را افزایش دهد و باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما بر روی رژیم غذایی(diet) و نحوه پیشگیری از بیماری ها و تشویق مردم به مراجعه به مراکز پایش سلامت، انجام شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مردم از ابتلای خود به فشار خون اطلاع ندارند، افزود: متاسفانه فشار خون بالا زمانی در بین برخی افراد، مشخص می شود که به مراحل پیشرفته بیماری های مختلف رسیده اند و با عوارض قلبی، چشمی و عروقی روبرو هستند اما اگر از ابتلا به پرفشاری خون پیشگیری شود، شاهد کاهش عوارض و مرگ های ناشی از این بیماری خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: نباید فکر کنیم که ابتلا به فشار خون محدود به سن خاصی است و همه به ویژه افراد بیشتر از ۴۰ سال باید به طور مرتب، فشار خون خود را مورد سنجش قرار دهند و هر ۳ ماه یکبار با مراجعه به پزشک، وضعیت فشارخون خود را کنترل کنند.

سلیمی از فشار خون بالا به عنوان بیماری و مرگ خاموش یاد کرد و گفت: این بیماری علائم مشخصی ندارد و عمدتاً وقتی عوارض ناشی از آن ظاهر می شود، بیماری پرفشاری خون تشخیص داده می شود و علت عمده مرگ و میر، فشار خون بالا است و سالانه ده ها هزار نفر را به کام مرگ می کشاند اما با یک پیشگیری و مراجعه ساده به پزشک، می توان این بیماری را تشخیص داد و تحت مراقبت و درمان قرار گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: