کد خبر: ۲۳۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 12
برای درمان رفتارهای طبیعی چون پنیرک بالا آوردن و کولیک (شکم درد) در نوزادان که معمولاً در مبتلایان به رفلاکس اسید به مرینیز دیده می‌شود، رواج یافته است
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، نوزادانی که در نخستین سال تولد از داروهای ضداسید استفاده می‌کنند در دوره کودکی بیش از سایرین در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌گیرند.

به گزارش شفا آنلاین، امروزه تجویز مهارکننده‌های پروتون پمپ و مهارکننده‌های H۲ که برای مقابله با اسید بیش از اندازه معده در بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای درمان رفتارهای طبیعی چون پنیرک بالا آوردن و کولیک (شکم درد) در نوزادان که معمولاً در مبتلایان به رفلاکس اسید به مرینیز دیده می‌شود، رواج یافته است.

پژوهشگران با هدف بررسی ارتباط میان مصرف داروهای ضد اسید و خطر شکستگی استخوان(Bone fracture) در کودکان، سوابق پزشکی بیش از ۸۰۰ هزار نوزاد را که در بازه ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ متولد شده و به مدت حداقل دو سال و حداکثر ۱۴ سال تحت درمان بودند، مورد بررسی قرار دادند.

از ۸۵۱ هزار و ۶۳۱ نوزادی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، ۱۱ درصد قبل از یک سالگی داروی ضداسید مصرف کرده بودند. از این میان، برای ۷۳ درصد داروی مهارکننده H۲، برای ۹ درصد داروی مهارکننده پمپ پروتون و برای ۱۸ درصد از نوزادان هر دو نوع دارو، تجویز شده بود.

نتایج بررسی‌ها نشان داد در نوزادانی که قبل از یک سالگی داروهای مهارکننده پمپ پروتون یا ترکیبی از این دارو با مهارکننده‌های H۲ استفاده کرده بودند، خطر بروز شکستگی استخوان در دوره کودکی به ترتیب ۲۳ و ۳۱ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، هرچه این داروها برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار گرفته و یا در سنین پایین‌تر (۶ ماه اول تولد) برای این نوزادان تجویز شده بودند، احتمال بروز این دست از شکستگی‌ها به همان نسبت بالا می‌رفت.

اگر چه محققان نمی‌توانند با اطمینان دلیل ارتباط استفاده از این داروها با سلامت استخوان در کودکان را توضیح دهند اما برای توجیه این مسئله به پژوهش‌های پیشین رجوع می‌کنند که نشان داده این نوع از داروها مانع از عملکرد سلول‌های استخوانی موسوم به استئوکلاست (osteoclasts)می‌شود. این سلول‌ها که لازمه حفظ و ترمیم استخوان بوده، پروتون پمپ مهمی دارند که با استفاده از مهارکننده‌های پروتون پمپ، از کار می‌افتد. وقتی استئوکلاست ها از کار می‌افتند، بافت استخوان قدیمی به طور کامل تخریب نشده و استخوان جدید بر پایه یک استخوان قدیمی تر و شکننده‌تر ساخته می‌شود که ساختار نهایی استخوان را ضعیف‌تر می‌کند. این امر در مورد کودکان که سرعت رشد استخوان در آنها بالاست، اهمیت ویژه ای دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: