کد خبر: ۲۳۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 11
این روش جراحی تنها در چند مرکز انگشت شمار در کشور انجام می پذیرد. در روش استاندارد تعویض دریچه برشی در طول جناغ سینه ایجاد می شود؛ در حالی که در این روش برش کوچکی به طول پنج سانتی‌متر در زیر شیار سینه ایجاد می شود
شفاآنلاین>سلامت> فوق تخصص جراحی قلب بیمارستان دکتر مسیح دانشوری از انجام موفقیت آمیز عمل تعویض دریچه میترال با روش کم تهاجمی و استفاده از تکنیک VATS (Video Assisted ThoracoScopy) برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ضرغام حسین احمدی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، عمل تعویض دریچه میترال خانم ۶۰ ساله ای با استفاده از روش کم تهاجمی(Minimal Invasive  ) و تکنیک VATS (Video Assisted ThoracoScopy) با موفقیت در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری انجام شد.

به گفته وی، این روش جراحی تنها در چند مرکز انگشت شمار در کشور انجام می پذیرد. در روش استاندارد تعویض دریچه برشی در طول جناغ سینه ایجاد می شود؛ در حالی که در این روش برش کوچکی به طول پنج سانتی‌متر در زیر شیار سینه ایجاد می شود و تمامی مراحل جراحی نظیر استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی و تعویض دریچه و... از طریق همان برش کوچک با ظرافت و دقت بیشتری انجام می شود.

این فوق تخصص جراحی قلب بیمارستان(Hospital) دکتر مسیح دانشوری ادامه داد: در روش VATSبا استفاده از دوربینی که وارد قفسه سینه شده، محل جراحی با وضوح  ۲,۵ برابر بزرگنمایی شده و هر بخیه با دقت بسیار بیشتری زده می شود.

وی افزود: این تکنیک جراحی به صورت vision eye صورت می گیرد؛ یعنی هر بخیه با نگاه به مانیتور زده می شود و  میزان برش جراحی به حدی کوچک است که حتی امکان داخل کردن انگشتان برای گره زدن بخیه ها نیست و گره زدن نخها نیز با استفاده از وسایل مخصوص صورت می گیرد.

حسین‌احمدی این شیوه را مشابه لاپاراسکوپی در اعمال جراحی شکم برشمرد و تاکید کرد: البته این عمل پیچیده تر بوده و learning curve طولانی‌تری نیاز دارد؛ زیرا در طول عمل جراحی به بای پس قلب و ریه و همچنین ایست قلب بیمار نیاز داریم.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی گفت: این تکنیک جدید برای درمان بیمار ۶۰ ساله مبتلا به تنگی شدید دریچه میترال که با ادم شدید ریوی مراجعه کرده بود، انجام شد. در این جراحی با همکاری تیم بیهوشی قلب بیمارستان با استفاده از تکینک Double Lumen Intubation و اکوی داخل مری در طول عمل جراحی بستر مناسبی برای انجام کار فراهم شد. سپس تیم جراحی قلب بیمارستان مراحل مختلف آماده سازی بیمار برای این عمل جراحی را انجام داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در خاتمه سخنان خود با بیان این مطلب که حال عمومی بیمار هم اکنون رضایت بخش است و دوران نقاهت را طی می‌کند، خاطرنشان کرد:  گرچه استفاده از این شیوه جراحی مشکل‌تر از مدل جراحی استاندارد تعویض دریچه میترال است، اما با توجه به ایجاد برش کوچک‌تر، میزان درد بیمار (Patient)کمتر شده، احتمال ایجاد عوارض مختلف پس از عمل نیز بسیار کاهش می‌یابد و دوران نقاهت و بستری بیمار در بیمارستان نیز کوتاه‌تر خواهد شد. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: