کد خبر: ۲۳۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 11
پروگراف نیم از جمله داروهایی پر مصرف بیماران پیوندی بوده و بروز خلل در این زمنیه مشکلات و تبعات ناگواری را بوجود می آورد
شفا آنلاین>سلامت>با توجه به اظهارات متولیان علوم پزشکی استان مبنی بر عدم کمبود اقلام دارویی بیماران پیوند کلیه، بیماران هدف از نبود داروهای پر مصرف سخن می گویند.

به گزارش شفا آنلاین، هم اکنون شمار بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی در کشور و استان زنجان روبه افزایش بوده و در این میان خدمات دارویی، دسترسی بهتر و بدون دغدغه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این در حالی است که طی ماههای گذشته بیماران کلیوی(Kidney patients) به ویژه بیماران پیوندی در تهیه دارهای پر مصرف خود دچار مشکلاتی شده اند و از طرفی مصرف داروی مشابه ایرانی نیز با سیستم بدنی آنان سازگار نیست و همین مساله معضلاتی را موجب شده است.

عباسی ۳۵ ساله شهروندان زنجانی از جمله بیمارانی است که حدود هفت سال پیش به پیوند کلیه(Kidney transplant) اقدام کرده و برای تامین سلامتی خود نیز باید تا پایان زندگی خود داروهایی تجویزی از سوی پزشک را بطور منظم و دقیق مصرف کند.

او در ارتباط با مشکل بوجود امده در کمبود برخی اقلام دارویی گفت: پروگراف نیم از جمله داروهایی پر مصرف بیماران پیوندی بوده و بروز خلل در این زمنیه مشکلات و تبعات ناگواری را بوجود می آورد.

وی اظهار داشت: کپسول پروگراف به تعداد ۶۰ عدد، روزی ۲ بار مصرف می کنم و این در حالی است روز گذشته با مراجعه به ۲ داروخانه متصدیان گفتند که نوع خارجی ان وجود ندارد و مشابه ایران نیز برای استفاده فقط به مدت پنج روزاست.

این بیمار پیوندی ادامه داد: این در حالی مصرف داروهای مشابه داخلی این نوع دارو برای بیماران مشکلاتی دارد و پزشک نیز برای استفاده از نوع خارجی ان تاکید دارد...

وی اضافه کرد: برای رفع مشکل این موضوع به سازمان عذا و داروی استان مراجعه کردم و پس از پیگیری های های لازم اعلام کردند که مابقی آن به زودی از طریق تامین آن، از یکی از شهرستان های استان برطرف می شود که امیدوارم به جایی برسد.

این بیمار ادامه داد: پیش از این نیز داروهای بیماران پیوندی فقط از طریق داروخانه شهید رجایی خدمات مورد نظر ر دریافت می کردند، اما بیماران مجبورند برای پیگیری داروهای مورد نظر خود به داروخانه پنج شهریور بیمارستان ولی عصر (عج) مراجعه کنند که این رفت و آمدها برای بیماران مشکلاتی دارد.

عباسی خاطر نشان خاطر نشان کرد: طبق روال گذشته بیماران برای ویزیت و بررسی وضعیت بیماری خود هر ۲ ماه یکبار به پزشک مرجعه می کردند که هم اکنون این زمان به یکماه کاهش یافته و همین مساله مشکلاتی را برای مراجعات مکرر و همچنین مسائل بیمه ای فراهم کرده است.

رزاقی ۶۳ ساله نیز از دیگر بیماران پیوندی تحت پوشش انجمن کلیوی استان است که ۲ سال پیش پیوند شده و حال تحت نظر پزشک خود درحال درمان است.

او نیز عمده ترین مشکل فعلی خود را کمبود داروی پروگراف نیم البته نوع خارجی آن در داروخانه های معین شهر زنجان اعلام کرد و گفت که متاسفانه مصرف نوع ایرانی برای بیماران مشکلات عدیده ای ایجاد کرده و از طرفی کاهش مراجعه بیماران برای ویزیت از ۲ به یک ماه به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

بیماران پیوندی کلیه در تامین ۲ داروی پر مصرف پروگراف نیم و اپرکس مشکل دارند
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در این اتباط گفت: با توجه به شرایط کنونی، مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، در پرداختی و حمایت از بیماران تحت پوشش این انجمن تغییری رخ نداده است.

محمدرضا طهماسبی افزود: در زمان حاضر این انجمن طبق روال گذشته خدمات مورد نیاز را به گروه‌های هدف خود ارائه می‌کند و در راستای آموزش و پیشگیری از ابتلاء به این نوع بیماری گام بر می‌دارد.

وی اظهار داشت: به این مهم باید توجه داشت بیمار پیوند کلیه باید در طول عمر خود تحت پوشش این انجمن باشد و داروهای مورد نظر خود را از مراکز تعیین شده دریافت کند که بروز خللی تبعات ناخوشایندی را به همراه دارد.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون بیماران پیوندی این انجمن در تامین ۲ داروی پر مصرف پروگراف نیم و اپرکس با معضلاتی جدی مواجه شده اند و تداوم این مساله برای آنان بسیار رنج آفرین است.

وی اضافه کرد: در گذشته بیماران کلیوی و پیوندی این انجمن برای دریافت دارهای خود فقط به داروخانه شهد رجائی شهر زنجان مراجعه می کردند که اکنون گروههای هدف مجبورند علاوه بر این داروخانه بخش دیگری از دارو های خود را از پنج شهریور بیمارستان ولی عصر (ع) دریافت کنند.

طهماسبی افزود: برز این مساله بیماران هدف را با سردرگمی مواجه کرده چرا که باید زمان بیشتری را سهیمه صرف داروهای مورد نظر از ۲ داروخانه(pharmacy) یاد شده معطوف کنند.

وی اظهار داشت: از طرفی فرآیند طولاتی مدت تایید یک دارو برای بیمار و تخفیف مورد نیز به چالش اساسی تبدیل شده و آمد و شد انان را بیش از کلافه، خسته و رنجور کرده است.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: اغلب بیماران در بازه زمانی ۲ ماهه و طبق برنامه داروهای و ویزیت پزشک خود را انجام می دادند که اکنون این زمان به یکماه کاهش یافته و این موضوع نیز مشکلی را به دیگر مشکلات آنان افزوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماران تحت پوشش این با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که امیدواریم مشکلات آنان با هم اندیشی ارگان های متولی امر به ویژه سازمان های بیمه ای برطرف شود.

طهماسبی افزود: این انجمن به دنبال آموزش و پیشگیری و کاهش شمار بیماران کلیوی است و افزایش مبتلایان نیز بیماری‌های دیگری نظیر دیابت(Diabetes) را نیز افزایش می‌دهد که هم اکنون بیماران انجمن در ساختمان پنج طبقه در بخش‌های مختلفی تحت درمان و غربالگری قرار دارند.
به گفته وی، از یکهزار و ۸۵۰ بیمار کلیوی تحت پوشش استان یکهزار و ۵۰۰ نفر با پیوند و مراقبت از چرخه دیالیز خارج شدند که اقدام بزرگی محسوب می‌شود و بر این اساس بخش پیشگیری نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

مشکلی در تامین داروهای پیوندی وجود ندارد
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این باره گفت که در زمان حاضر بیماران پیوندی و کلیوی در تامین داروهای مورد نیاز مشکلی وجود ندارد و حتی مازاد داریم.

دکتر محمد جواد میانداری افزود: هرچند بطورکلی کمبودهای دارویی در این کشور و این استان وجود دارد اما در این ارتباط مدیریت و نظارت های جدی بصورت مستمر برقرار است.

وی اظهار داشت: با توجه به حساست های دارویی این موضوع بصورت هفته ای در استان رصد می شود و در صورت بروز کمبود ها موارد به وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی اطلاع رسانی می شود.

این مسئول ادامه ادامه داد: متاسفانه بدهی سازمان های بیمه ای به داروخانه شهید رجایی استان به مدت ۱۴ ماه موجب شده امکان خدمات رسانی رسانی بهینه به گروههای هدف به ویژه بیماران پیوندی وجود نداشته باشد و برای کاهش معضلات و مدیریت لازم بخشی از ارائه خدمات به داروخانه پنج شهریور بیمارستان ولی عصر (عج) شهر زنجان واگذار شده است.

وی اضافه کرد: به لحاظ تردد و موقعیت زمانی مشکل برای دریافت داروی مورد نظر بیماران پیوندی در ۲ داروخانه یاد شده وجود ندارد و می توانند آن را تهیه کنند.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان خاطرنشان کرد: بیماران پیوندی در صورت شکایت مبنی برکمبود اقلام دارویی و دیگر مسائل می توانند مراتب را به سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اطلاع رسانی کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: