کد خبر: ۲۳۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 11
جایگاه جراح عمومی مشخص نیست، تفرق در رشته جراحی خوب نیست و باید تلاش شود همه جراحان با اتحاد زیر یک سقف و زیر درخت دانش گردهم جمع شوند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس جامعه جراحان ایران گفت: جایگاه جراح عمومی مشخص نیست، تفرق در رشته جراحی خوب نیست و باید تلاش شود همه جراحان با اتحاد زیر یک سقف و زیر درخت دانش گردهم جمع شوند، بی شک نتیجه این همدلی، درمان به موقع، دقیق و موثر بیماران و گیرندگان خدمت است ...

به گزارش شفا آنلاین، ایرج فاضل در جلسه مجمع عمومی جامعه جراحان افزود: نزدیک به چهار دهه از پایه گذاری جامعه جراحان ایران می گذرد.  رشد علمی،  تخصصی و توسعه آموزش پزشکی یکی از ابعاد مهم مورد توجه در سال های اخیر بوده که به طور پیوسته در کنگره های اصلی سالیانه و همایش های مختلف که توسط شاخه های استانی برگزار می شود مورد پیگیری جامعه جراحان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این گردهمایی ها را می توان به عنوان تنها منشا نشر علم و ارتقاء دانش جراحی در مرحله پست گرجوایت (پس از فارغ التحصیلی) دانست که در اصل این یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت(Ministry of Health) درمان و آموزش پزشکی است ولی جامعه جراحان به عهده گرفته است.

رئیس جامعه جراحان تاکید کرد: از نظر جامعه شناسی باید همه ما "با هم بودن" را به طور خاص فرا گیریم. متاسفانه به کار های فردی عادت کرده ایم این در شرایطی است که در بسیاری از نقاط دنیا انجام کارهای گروهی بسیار مورد توجه و استقبال است.

فاضل اضافه کرد: این نکته در رشته جراحی می تواند پیامدهای خوبی داشته و به پیشرفت و موفقیت کارها کمک فراوانی کند. باید عادت کنیم که چند جراح در یک کار تیمی با همکاری و بهره گیری از دانش گروهی خود نتیجه بهتری برای درمان بیمار خود حاصل کنیم.

وی گفت: یکی از اهداف جامعه جراحان و بسیاری از انجمن ها توجه به این موضوع و با هم بودن زیر یک سقف در ایام برگزاری کنگره ها و همایش های مختلف است.

رئیس اسبق فرهنگستان علوم پزشکی(Medical science) گفت: متاسفانه یکی از حرکات ضد ارزشی، رشته رشته کردن طنابی که بافتیم است. با ایجاد رشته های فوق تخصص هر قسمت بدن را به یک فوق تخصص جداگانه تبدیل کردیم. زیر تخصص را به فوق تخصص تبدیل کردیم و این باعث گمراهی مردم و بیماران برای پیگیری و درمان خود است.

فاضل افزود: "فوق تخصص" بلای مملکت است و باید سامان داده تا به جایگاه اصلی خود باز گردانده شود. هر قسمت از جراحی عمومی با عنوان یک فوق تخصص مجزا مطرح شده است.  کولورکتال یک قسمت از جراحی عمومی است، معده و روده نیز همینطور، ولی همه بخش های مختلف بدن مدعی جداگانه ای در درمان پیدا کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: