کد خبر: ۲۳۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 10
پرتوداروها گروهی از داروها با خاصیت رادیواکتیو هستند که به عنوان یک عامل تشخیصی یا درمانی کاربرد دارند
شفا آنلاین>سلامت>محققان نوع جدیدی از پرتودارو را توسعه دادند که قادر است ۳۰ نوع تومور بدخیم را شناسایی کند. این پرتودارو که ۶۸Ga-FAPI نام دارد، امکان تصویربرداری از مجموعه‌ای از تومورها را با بهره‌گیری از روش تصویربرداری Pet/CT فراهم می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، پرتوداروها گروهی از داروها با خاصیت رادیواکتیو(radioactive) هستند که به عنوان یک عامل تشخیصی یا درمانی کاربرد دارند. این داروها به طور ذاتی دارای تشعشع هستند و با داروهای حاجب پزشکی که پرتوهای الکترومغناطیسی یا مافوق صوت محیط را جذب کرده یا تغییر می‌دهند، تفاوت دارند.

پرتو دارو ۶۸Ga-FAPI فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان(Cancer) را که تا ۹۰ درصد از حجم تومورها را تشکیل می‌دهند، هدف‌گیری می‌کند. فیبرو بلاست‌ها سلول‌هایی در بافت متصل‌کننده هستند که کلاژن و سایر انواع فیبرها را تولید می‌کنند. بسیاری از فیبروبلاست‌های سرطانی به واسطه توصیف خاص پروتئین فعال‌کننده فیبرو بلاست (FAP) با فیبروبلاست‌های عادی تفاوت دارند.

محققان در آزمایشات اولیه با استفاده از این پرتودارو و تصویربرداری PET/CT از بدن ۸۰ بیمار مبتلا به ۲۸ نوع سرطان تصویربرداری و میزان جذب ۶۸Ga-FAPI را در تومورهای سرطانی اندازه‌گیری کردند. در این آزمایش مشخص شد میزان جذب این پرتودارو در تومورها در مقایسه با داروهای متداول بین ۳ تا ۶ برابر بیشتر است و با استفاده از آن تصاویری با وضوح بسیار بالا به دست می‌آید که امکان تشخیص انواع سرطان را در اختیار می‌گذارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: