کد خبر: ۲۳۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 08
سومین وزیر آموزش و پرورش در دو دولت روحانی، به نوعی متفاوت‌ترین سکاندار این وزارتخانه در دولت اعتدال هم بود. وزیری که در برنامه‌هایش، نوید اصلاح در آموزش و پرورش را می‌داد و بر این باور بود که وزارتخانه تحت امرش برای اصلاحات آموزشی با او همراهی نمی‌کند
شفاآنلاین>اجتماعی>خبر کوتاه بود و پر از ابهام: وزیر آموزش و پرورش استعفا داد. خبری که صبح روز پنجشنبه روی خروجی برخی از کانال‌های تلگرامی قرار گرفت. 

به گزارش شفاآنلاین،در این میان برخی ازسایت‌های خبری نوشتند که منابع آگاه به آنها اعلام کرده که محمد بطحایی استعفا<Resign> داده است و برخی‌های دیگر هم به توئیت‌های مشاوران وزیر اشاره کردند. خبری که برای خیلی از معلمان و منتقدان وزارت آموزش و پرورش غیر قابل باور بود.

 آنها نمی‌توانستند براحتی از استعفای چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش رد شوند برای همین از همان دقایق ابتدایی تشکل‌های صنفی معلمان به دنبال صحت و سقم خبر بودند، چرا که به اعتقاد بسیاری از آنها وزیری که بخواهد استعفا دهد، روز قبل از استعفا درباره پیگیری‌هایش از حقوق معلمان در صفحه توئیترش نمی‌نویسد.

 بطحایی چهارشنبه شب درحساب کاربری تو ئیترش گزارشی را درباره موضوع اصلاح حقوق معلمان ارائه کرد. او نوشت: «در آخرین روز قبل از تعطیلات در جلسه‌ای با حضور رئیس و همکاران سازمان اداری و استخدامی، موضوع اصلاح حقوق همکاران جوانم در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را بررسی کردیم و با نظر مثبت آقای انصاری امیدوارم بزودی نتیجه مورد نظر به‌دست آید.» این آخرین توئیت سید محمد بطحایی در کسوت وزیر در دولت دوازدهم است. 

سومین وزیر آموزش و پرورش در دو دولت روحانی، به نوعی متفاوت‌ترین سکاندار این وزارتخانه در دولت اعتدال هم بود. وزیری که در برنامه‌هایش، نوید اصلاح در آموزش و پرورش را می‌داد و بر این باور بود که وزارتخانه تحت امرش برای اصلاحات آموزشی با او همراهی نمی‌کند. 

وزیری که می‌گفت، مأموریت نظام آموزش‌وپرورش از هدف اصلی خود فاصله پیدا کرده و مداوم در حرفهایش تأکید می‌کرد که مقاومت در برابر تغییرات در آموزش و پرورش بسیار زیاد است و فرهنگ‌سازمانی در این وزارتخانه بشدت در برابر اصلاحات مقاومت می‌کند. او که می‌خواست با تصمیم‌هایش تغییرات اساسی ایجاد کند به ناگهان تصمیمی گرفت که موجب شوکه شدن خیلی‌ها بویژه فرهنگیان شد. 

چند ساعتی خبرهای ضد و نقیض در صفحات مجازی رد و بدل می‌شد تا اینکه برخی از سایت‌های خبری اعلام کردند که وزیر آموزش و پرورش به دلیل شرکت در انتخابات مجلس در آخرین جلسه هیأت دولت از سمت خود استعفا داده است و رئیس جمهور هم این استعفا را پذیرفته است. بلافاصله بعد از این خبر، معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، خبر پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش را تکذیب کرد.

 البته این تکذیبیه هم چند ساعتی روی خروجی خبرگزاری نماند تا اینکه دفتر سخنگوی دولت استعفای وزیر آموزش و پرورش را تأیید و اعلام کرد رئیس جمهور با این استعفا موافقت کرده است. براساس اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت، آقای بطحایی برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا کرده است. 

با این خبر، پرونده کاری چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش هم بسته شد، اما خیلی‌ها این سؤال را پرسیده‌اند چرا وزیر آموزش و پرورش وزارت را فدای وکالت کرده است. معلمان در صفحات مجازی خود نوشتند درد و مشکلات آموزش و پرورش فراتر از هر وزیری بوده؛ چرا که سرنوشت تمام وزرای آموزش و پرورش با اندکی تفاوت در یک سرانجامی به هم می‌رسد.

تعجب فعالان سیاسی از استعفای وزیر

استـــــــــــــعفای ناگـــــــــــــهانی وزیر آموزش و پرورش خبری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و البته گره زدن این اتفاق به مسائلی مثل انتخابات مجلس یا به بن‌بست رسیدن نظام رتبه‌بندی معلمان و حتی پیش کشیدن مشکلات شخصی و خانوادگی برای خیلی‌ها غیر قابل باور است. 

موضوعی که موجب شد تا فعالان سیاسی هم در صفحات مجازی خود به آن واکنش نشان دهند. اولین واکنش به استعفای وزیر آموزش و پرورش را نمایندگان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی داشتند. آنها انگشت انتقاد را به سمت دولت<Government> گرفتند.

 جبار کوچکی‌نژاد نماینده مجلس در حساب کاربری توئیترش نوشت: «وزیر آموزش پرورش به علت عدم همکاری هیأت دولت با ایشان در جهت حل مشکلات فرهنگیان استعفا داده است.» بعد از او هم محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نکاتی را درباره استعفای بطحایی در صفحه شخصی توئیترش نوشت: «ظاهراً با استعفای وزیر آ.پ موافقت شده است. 

وزیر پیشنهادی باید حمایت دولت برای انجام ارائه لایحه رتبه بندی، تعیین تکلیف معلمان حق التدریس، نهضتی و جامانده؛ تقویت دانشگاه فرهنگیان، یکسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته، پرداخت مطالبات معلمین مدارس خارج را داشته باشد. »برای برخی از نمایندگان مجلس هم دلیل استعفا به خاطر نمایندگی مجلس بی‌معنا بود. 

از سوی دیگر سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس هم به مشکلات وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و نوشت: حجم انبوه مطالبات معوق معلمان، انباشت مشکلات و مسائل معیشتی و صنفی فرهنگیان، تضییع حقوق و شأن آموزگاران و حالا وزارتخانه‌ای که با موافقت رئیس‌جمهور بدون وزیر و با سرپرست اداره می‌شود، نشان از آن دارد که بی‌برنامگی در حوزه آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد... به کجا می‌رویم؟!در این میان فعالان اصلاح‌طلب هم از استعفای بطحایی شگفت زده شدند. 

عبدالله رمضانزاده سخنگوی دولت اصلاحات این استعفا را غیرمنطقی‌ترین استعفا دانست و نوشت: غیر منطقی‌ترین دلیل استعفایی که در عمرم شنیده‌ام استعفای وزیر آموزش و پرورش بود.

معصومه ابتکارمعاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده هم به عملکرد وزیر اشاره‌ای داشته و تأکید کرد: هنوز هم امیدوارم تکذیب شود ولی خواستم در هر صورت از اقدامات ارزشمند سید محمد بطحایی در حذف آزمون‌های زائد ابتدایی، کاهش استرس‌ها و افزایش ساعات ورزش و مهارت‌های زندگی و مهارت حرفه‌ای خصوصاً برای دختران، اجرای برنامه‌های گفت‌و‌گوی بین نسلی تشکر کنم و امیدوارم که این گام‌های خوب استمرار یابد.

رتبه‌بندی  فرهنگیان دو ماه دیگر اجرا می‌شود

سخنگوی دولت دلیل استعفای وزیر آموزش و پرورش را تصمیم سید محمد بطحایی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.علی ربیعی گفت: آقای بطحایی، در ابتدای هفته استعفای خود را به رئیس‌جمهور ارائه کرد. 

علت این مسأله را هم حضور در مجلس اعلام کرد. او البته سه‌شنبه مجدداً با آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور تماس گرفت، در این تماس آقای بطحایی با اشاره به مدت زمان قانونی برای استعفا جهت حضور در مجلس، از رئیس‌جمهور خواست تا موافقتش را اعلام کند و آقای روحانی هم بنابر درخواست ایشان موافقتش را اعلام کرد.

ربیعی در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری ۱۴ سیما با اشاره به اینکه امیدوار است هفته آینده با تشکل‌های صنفی گفت‌وگویی داشته باشد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در میان اخبار دیدم، موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان بود که در دولت یازدهم این مسأله مطرح شده بود که من در آن دوران عضو دولت بودم. خوشبختانه امسال 2 هزار میلیارد تومان با تأکید رئیس‌جمهور برای این طرح در بودجه پیش‌بینی شده است. 

در بودجه امسال تصمیم گرفته شده بود که بودجه را از نفت جدا کنیم که نوسانات قیمت نفت روی بودجه تأثیر نگذارد. به رغم این مسأله، رئیس‌جمهور دستور دادند که در این دو هزار میلیارد تومان، هیچ‌گونه کاهشی صورت نگیرد بنابراین این رقم برای قانون رتبه‌بندی اعمال خواهد شد. 

فکر می‌کنم یکی، دو ماه آینده رتبه‌بندی آغاز خواهد شد و خوشبختانه در دو هزار میلیارد تومان تغییر نخواهد کرد.سخنگوی دولت تأکید کرد: واقف هستم که تحریم‌های اقتصادی بیش از همه بر حقوق بگیران ثابت و بازنشسته‌ها فشار وارد می‌کند برای همین هم وظیفه ما در دولت این است که از حقوق‌بگیران ثابت یا کسانی که درآمدی ندارند، حمایت کنیم. دولت و رئیس‌جمهور تمام تلاششان این است که فشار کمتری به زندگی مردم وارد شود.

بر اساس  گمانه زنی ها و اعلام منابع غیر رسمی  از علی زرافشان معاون اسبق آموزش متوسطه ، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور و مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده  به عنوان گزینه های پیشنهادی برای سرپرستی وزارت آموزش و پرورش  نام برده می شود.

بـــــرش
موافقت روحانی با استعفای وزیر آموزش و پرورش

حسن روحانی رئیس جمهور به دنبال درخواست استعفای آقای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به منظور نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از زحمات وی در دوران مسئولیت این وزارتخانه، با درخواست استعفا موافقت کرد.

 متن نامه تقاضای استعفای آقای بطحایی که دوازدهم خردادماه ۹۸ تقدیم رئیس جمهوری شده، به این شرح است:جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات،از آنجایی که اینجانب قصد کاندیدایی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارم و با توجه به مهلت قانونی مقرر (16/۳/98) بدین وسیله استدعا دارم با درخواست استعفای اینجانب موافقت فرمایید.از این‌که با اعتماد به اینجانب، فرصت همراهی با دولت دوازدهم و خدمت را برایم فراهم آوردید، بسیار سپاسگزارم. ارادتمند - سیدمحمد بطحائی – 12/۳/۱۳۹۸
پس از پیگیری و اصرار آقای بطحائی بر پذیرش استعفا، رئیس جمهور روز سه‌شنبه مورخه چهاردهم خردادماه ۹۸، با درخواست وی موافقت و در هامش نامه استعفای آقای بطحائی نوشت:
بسمه تعالی
 جناب آقای سیدمحمد بطحائی دام عزه
با تشکر از زحمات جنابعالی در دوران مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و با توجه به تصمیم جنابعالی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان کاندیدای نمایندگی، با استعفای جنابعالی موافقت می‌کنم. توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند بزرگ، مسألت می‌نمایم.ایران 
حسن روحانی   14/3/1398
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: