کد خبر: ۲۳۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 29
تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف و کنجکاوی آمیخته با اشتیاق برای شناخت آنان در سنین جوانی و نوجوانی، قابل انتظار است. با این حال گاهی نوجوانان و جوانان به دلیل نبود آگاهی از این تمایل جدید و نحوه برخورد با آن دچار سردرگمی می شوند و تصمیم های غیر منطقی می گیرند.
شفا آنلاین>اجتماعی>رایج شدن استفاده روز افزون از شبکه های اجتماعی به ویژه بین دخترها و پسرهای نوجوان و جوان، برای آن ها دردسرهایی ایجاد کرده است. یکی از پرخطرترین این آسیب ها، علاقه مند شدن به جنس مخالف در چنین فضاهایی است، علاقه مندی هایی که معمولا شدت شان باعث تعجب خود دخترها و پسرها هم می شود و ابعاد مختلف زندگی شان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بین، ممکن است آن ها تصمیم هایی بگیرند که نتیجه اش تا آخر عمر، در زندگی شان نقش پررنگی ایفا کند. با توجه به تعداد قابل توجه پیامک های ارسالی توسط شما مخاطبان گرامی به صفحه خانواده و مشاوره در همین زمینه، تصمیم گرفتیم تحلیلی بر این روابط و آسیب هایش داشته باشیم.
 
سردرگمی به خاطر یک تمایل قابل انتظار
تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف و کنجکاوی آمیخته با اشتیاق برای شناخت آنان در سنین جوانی و نوجوانی، قابل انتظار است. با این حال گاهی نوجوانان و جوانان به دلیل نبود آگاهی از این تمایل جدید و نحوه برخورد با آن دچار سردرگمی می شوند و تصمیم های غیر منطقی می گیرند. این تمایلات ممکن است باعث شود نوجوانان بدون چشم انداز صحیح و منطقی روابطی را آغاز کنند. نکته حائز اهمیت در این زمینه، این است که چگونه احساسات خود را مدیریت کنید تا بتوانید هرچه بهتر از این تمایلات طبیعی بهره مند شوید و در عین حال دستخوش هیچ گونه آسیبی نشوید.

اهمیت مدیریت ارتباطات در فضای مجازی
فضای مجازی امکان ارتباطی تازه ای را در اختیار افراد قرار داده است. از آن جایی که مدت زیادی از به وجود آمدن این امکان در جامعه ما سپری نشده است، معمولا افراد قوانین مشخصی برای مراودات و ارتباطات خود در فضای مجازی در نظر نمی گیرند، در حالی که ارتباط در فضای مجازی هم نیازمند برقراری قوانین مشخص و مرزگذاری های ویژه است. در غیر این صورت هر دختر و پسری با مشکلات متعددی روبه رو خواهد شد.

آسیب های ارتباط در فضای مجازی
برای برقراری ارتباط مناسب و سازنده لازم است هر دو طرف از سطحی از پختگی برخوردار باشند. چنین افرادی از اهداف خود در برقراری رابطه آگاه هستند و این اهداف را به صورت معقول و مناسبی در نظر می گیرند و علاوه بر آن برای دستیابی به شناخت، راه های مشروع و کم خطر را انتخاب می کنند. از این که فرد مد نظر هر دختر و پسری برای دستیابی به شناخت از راه نامناسبی همچون فضای مجازی استفاده کرده، می توان نتیجه گرفت که طرف مقابل از برقراری ارتباط موثر اطلاع چندانی نداشته است. همچنین برای برقراری ارتباط پیش از هر چیز لازم است از خودتان بپرسید در برقراری رابطه در فضای مجازی به دنبال چه هدفی هستید؟

این هدف را در چه رابطه ای می توان محقق کرد؟ آیا اکنون شرایط برقراری یک رابطه بلند مدت یا به طور کلی قصد آن را دارید؟ چه اهدافی در زندگی تان دارید؟ اهداف خود را اولویت بندی و برای آن برنامه ریزی کنید. پاسخ به سوالات دیگر را به عنوان راهنمایی برای برقراری روابط تان لحاظ کنید. در نظر داشته باشید که برقراری ارتباط و ازدواج علاوه بر بلوغ جسمی نیازمند دستیابی به بلوغ و پختگی روان شناختی، عاطفی و اجتماعی نیز است. به عبارت دیگر لازم است شما به شناخت مناسبی از ویژگی های خود و معیارهای همسر آینده تان دست یافته باشید. احساس علاقه تنها یکی از معیارهای ازدواج و برقراری رابطه است. مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری، داشتن آگاهی از زندگی مشترک و آمادگی برای روبه رو شدن با چالش های آن از پیش نیازهای اساسی برای اقدام به این عمل است که بررسی آن ها از طریق ارتباط در فضای مجازی امکان پذیر نیست.
ممکن نبودن شناخت طرف مقابل در فضای مجازی
باید در نظر داشته باشید فضای مجازی این امکان را به وجود می آورد که افراد تصویری غیر واقعی از خود ترسیم کنند، حتی اگر افراد از روی عمد قصدی برای انجام این کار نداشته باشند، ماهیت فضای مجازی به گونه ای است که شناخت صحیح در آن امکان پذیر نیست. این مسئله می تواند  باعث شود افراد شخص مقابل خود را در فضای مجازی همچون ایده آل های شان تصور کنند و احساس علاقه مندی که از بنیانی متناسب با واقعیت برخوردار نیست شکل بگیرد. برای برقراری ارتباط صحیح، ضروری است شناخت قبل از به وجود آمدن علاقه مندی شدید رخ دهد. به عبارت دیگر پیش از آن که درباره فرد مقابل تان درگیر احساسات شدید شوید لازم است او را به خوبی شناخته باشید و این شناخت، معیارها و اولویت های شما را درباره آن فرد تایید کرده باشد. در غیر این صورت علاقه مندی شدید مانع از هرگونه شناخت صحیح خواهد بود.

اگر در فضای مجازی عاشق شدید
با توجه به توضیحات مطرح شده، اگر به دختر یا پسری در شبکه های مجازی وابسته شده اید، باید از خود بپرسید ادامه ارتباط با چنین شخصی چه تاثیری می تواند بر شما و آینده تان بگذارد؟ می توانید مزایا و معایب برقراری چنین ارتباطی را یادداشت و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید. از سوی دیگر به خود یادآور شوید امکان دستیابی به شناخت مبتنی بر واقعیت و درست به هیچ عنوان از طریق فضای مجازی و ارتباط از راه دور ممکن نیست. به چنین افرادی توصیه می شود مدتی از فضای مجازی فاصله بگیرند و خود را به فعالیتی جدید که برای شان برانگیزاننده است، مشغول سازند.
سخن پایانی؛
قطع رابطه در فضای مجازی
اتکا به ارتباطات مجازی برای ازدواج می تواند مخاطره انگیز باشد چون شناخت دقیق مستلزم در جریان قرار دادن خانواده ها و پس از آن ملاقات های حضوری با فرد مدنظر در موقعیت های مختلف است. گفته ها و وعده هایی که افراد در فضای مجازی مطرح می کنند، قابل اتکا نیست بنابراین به همه دخترها و پسرهایی که درگیر چنین مسائلی هستند، توصیه می شود از ادامه ارتباط در فضای مجازی خودداری کنند و به طرف مقابل بگویند در صورتی که در تصمیم خود جدی است هرچه زودتر به صورت حضوری و با اطلاع هر دو خانواده زمینه شناخت بیشتر را فراهم سازد. در غیر این صورت دلیلی برای ادامه رابطه باقی نخواهد ماند. ادامه ارتباط به شکل کنونی می تواند به وابستگی بیشتر و بیشتر شما منجر شود که در نهایت صدمات بسیاری به همراه خواهد داشت.خراسان


نویسنده : تینا امیری| روان شناس بالینی و دانش آموخته انستیتو روان پزشکی

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: