کد خبر: ۲۳۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 26
نانی که از تنور بیرون می ‌آید استریل است، اما بعد از خروج از تنور و سرد شدن به اسپور کپک ‌های موجود در محیط آلوده می ‌شود، بنابراین اگر در نگهداری آن دقت نشود، به‌ سرعت کپک می زند
شفاآنلاین>سلامت> یکی از مواد غذایی مهم که هر روز در وعده صبحانه، ناهار و شام مصرف می‌ شود «نان» است و نگهداری و بهداشت آن اهمیت بالایی دارد.

به گزارش  شفاآنلاین، دکترای صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، گفت: نانی که از تنور بیرون می ‌آید استریل است، اما بعد از خروج از تنور و سرد شدن به اسپور کپک ‌های موجود در محیط آلوده می ‌شود، بنابراین اگر در نگهداری آن دقت نشود، به‌ سرعت کپک می زند.

آرش بهرامی با تاکید بر توجه به روش های صحیح خنک کردن، حمل و نگهداری نان برای جلوگیری از کپک زدن و افزایش ماندگاری نان، افزود: نان بعد از خروج از تنور باید سرد و رطوبت ‌گیری شود و برای حفظ بافت نان هرگز نباید نان ها را به تعداد زیاد روی هم قرار داد؛ در صورتی ­که نان ها پیش از سرد شدن و حذف رطوبت اضافی بر روی‌ هم چیده شود، حالت لاستیکی پیدا کرده و رطوبت زیاد موجب کپک ‌زدگی آن می شود.

عضو دانشکده تغذیه(Nutrition) و علوم غذایی در مورد روش‌ های سرد کردن نان، توضیح داد: برای سرد کردن می ‌توان از جریان هوا استفاده کرد، همچنین در منزل و یا شرایطی که بخواهیم مقدار زیادی نان را برای مدت بیشتر از یک روز تا چند ماه نگهداری کنیم، باید از روش خشک ‌کردن و یا از روش انجماد استفاده کنیم.

او ادامه داد: استفاده از هر یک از این روش ‌ها بستگی به نوع نان و شرایط نگهداری دارد؛ به ‌عنوان‌ مثال از خشک‌ کردن نمی ­توان برای نگهداری نان بربری استفاده کرد، اما با استفاده از روش انجماد در فریزر می ‌توان با حفظ تقریبی کیفیت، ماندگاری آن را به مدت چند هفته افزایش داد.

کارشناس ارشد آزمایشگاه دانشکده تغذیه و علوم غذایی اضافه کرد: پس از رفع انجماد، نان فریز شده کیفیت و تازگی خود را باز می یابد، در این حالت بهتر است اجازه دهیم نان در دمای محیط از حالت انجماد خارج شود.

او با شاره به اینکه تنها یک ‌بار می ‌توان نان فریز شده را حرارت داد و در غیر این صورت کیفیت خود را از دست می دهد، یادآور شد: چنانچه بخواهیم نان را به مدت یک تا دو روز نگهداری کنیم، بهترین شرایط، دمای اتاق است که در این شرایط نان را باید در مکان خشک و تاریک مانند جعبه ­های مخصوص نان نگهداری کرد؛ در صورت وجود رطوبت بالا در محل زندگی، بهترین حالت، همان فریز کردن نان است.

بهرامی تاکید کرد: نگهداری نان در درجه حرارت یخچال (۰ تا ۱۰ درجه سانتی ‌گراد) در حفظ کیفیت و جلوگیری از بیات شدن نان اثر منفی داشته و نان در دمای یخچال، سریع ­تر از دمای اتاق بیات می ­شود؛ نگهداری در دمای یخچال تنها می ­تواند کپک زدن نان را به مدت محدود به تعویق بیاندازد.

او با اشاره به این نکته که برخی کپک‌ های نان قادر به تولید سم «آفلاتوکسین» هستند و اثرات سرطان ­زایی این سم شناخته ‌شده است، تاکید کرد: هرگز نباید از نان‌ های کپک ‌زده برای مصارف انسانی و دامی استفاده شود؛ دام ‌هایی که از نان ‌های کپک ‌زده تغذیه می ‌کنند، این سم را از راه شیر نیز دفع می کنند که در صورت مصرف انسان، به بدن راه یافته و سبب بروز سرطان (Cancer)در بلند مدت می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: