کد خبر: ۲۳۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 23
از پوشیدن کفش های پاشنه بلند به مدت طولانی پرهیز کنید. لازم نیست کفش های پاشنه بلند مورد علاقه تان را برای همیشه کنار بگذارید اما تمام روز هم آن ها را نپوشید. کفش های پاشنه کوتاه با ماهیچه های کف پا سازگار هستند و به حرکت خون درون رگ های شما کمک می کنند
شفاآنلاین>سلامت>افراد زیادی از مشکل واریس و ورم پا رنج می برند. علت این مسأله بیشتر به خاطر نوع شغل افراد است که لازمه ی آن نشستن یا ایستادن طولانی مدت است و یا به دلیل انتخاب های نامناسبی است که فرد در مورد پوشش خود دارد.

به گزارش شفاآنلاین،در مراحل اولیه ی واریس و زمانی که این مشکل هنوز شدت پیدا نکرده، روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان از شدت علائم واریس کم کرد و جلوی پیشرفت این مشکل را گرفت. بیشتر این روش ها در خانه قابل انجام هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم چه روش هایی برای درمان<cure> واریس وجود دارد.

۱- بالا نگه داشتن پاها

اگر مشکل شما هنوز شدت پیدا نکرده باشد، این روش می تواند تأثیر قابل توجهی در کم کردن نشانه های واریس و ورم پا داشته باشد. برای اینکه این روش مؤثر واقع شود، باید پاهایتان را بالاتر از سطح قلب تان نگه دارید. سعی کنید که ۳ تا ۴ بار در روز، حداقل به مدت ۲۰ دقیقه پاهایتان را در این حالت نگه دارید. در این مدت می توانید کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید تا زمان برایتان زودتر بگذرد.

۲- استفاده از جوراب های واریس

پوشیدن جوراب های واریس در طول روز احتمالا از هر روش خانگی دیگری مؤثرتر خواهد بود. اگر پاهایتان درد می کنند، می توانید جوراب های واریس را امتحان کنید. این جوراب ها به رگ های پاها فشار می آورند و از برگشت جریان خون در رگ ها جلوگیری می کنند.

فشاری که این جوراب ها به پاها وارد می کنند بیشتر از جوراب های معمولی است، اما به رگ ها و ماهیچه های پا کمک می کند که خون را به شکل مؤثرتری حرکت دهند. تحقیقات نشان داده است جوراب های واریس می توانند ورم شبانه ی پاها را کم کنند یا جلوی آن را بگیرند. کسانی که زیاد سفر می کنند، تمام روز روی پاهایشان می ایستن، یا پشت میز می نشینند، می توانند از این جوراب ها برای کم کردن ورم یا درد پاها استفاده کنند.

۳- داشتن رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن

رژیم غذایی، مانند ورزش منظم، کلید حل بسیاری از مشکلات جسمانی ما است. بدنی که درون آن سالم باشد، ظاهر سالمی هم خواهد داشت. مواد غذایی حاوی ویتامین های سی و ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که برای بدن بسیار ضروری است. ویتامین سی برای ساخت کلاژن و الاستین لازم است، یعنی موادی که برای استحکام رگ ها ضروری هستند. ویتامین ای هم می تواند از میزان عنکبوتی شدن رگ ها کم کند.

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را هم فراموش نکنید. این مواد غذایی به جلوگیری از بروز یبوست و کاهش فشار بر روی رگ ها کمک می کنند. سیب، نخود، لوبیا، جو دو سر، بذر کتان و مواد غذایی حاوی غلات کامل بیشتر مصرف کنید.

علاوه بر این باید وزن خود را کنترل کنید تا فشار خیلی زیادی به پاها وارد نشود. از طرفی دیگر، عوامل مختلفی موجب اضافه وزن می شوند، مثل عادت های بد، ورزش نکردن، رژیم غذایی<diet> نامناسب و سبک زندگی بی تحرک، که ترکیب همه ی این ها می تواند باعث ایجاد واریس شود.

۴- درمان های گیاهی

تحقیقات نشان داده است بعضی از داروهای گیاهی می توانند تأثیر مثبتی بر روی نشانه های نارسایی های وریدی ای مثل ورم، التهاب یا بی قراری پاها داشته باشند. مکمل های غذایی، مثل عصاره ی هسته ی انگور، ماده ی روتین (نوعی رنگدانه ی طبیعی موجود در بسیاری از گیاهان و مواد غذایی که خاصیت درمانی دارد) و گیاه آب قاشقی (گوتوکولا) درمان های مؤثری برای رگ های عنکبوتی هستند. این مواد طبیعی به شکل قرص، کپسول یا پماد استفاده می شوند.

با این حال به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از هرگونه مکمل گیاهی باید با پزشک مشورت کنید تا از ضرر نداشتن آن ها برای خود مطمئن شوید.

۵- ورزش کردن

ورزش منظم راه حل بسیاری از مشکلات جسمی است. در خصوص واریس هم، به ویژه در مراحل اولیه ی آن، ورزش کردن اقدام پیشگیرانه ی مؤثری محسوب می شود. با این حال به خاطر داشته باشید که نباید ورزش هایی را انتخاب کنید که فشار خیلی زیادی به پاها وارد می کنند. به افرادی که دچار واریس هستند معمولاً توصیه می شود که از دویدن خودداری کنند چون این حرکت می تواند ورم رگ ها را بیشتر کند.

هر چه تحرک بیشتری داشته باشید، خون در رگ های شما با سرعت بیشتری به گردش در می آید. این دقیقاً همان چیزی است که برا رفع نشانه های واریس به آن نیاز دارید. ورزش هایی که گردش خون را زیاد می کنند و در رفع واریس مؤثر هستند عبارتند از پیاده روی روزانه، حرکات کششی، یوگا و خم کردن یا چرخاندن زانوها.

۶- تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی می تواند درد معمول ناشی از واریس را کاهش دهد. از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید، به ویژه اگر شغل پشت میزی دارید. زود به زود حالت بدن تان را تغییر دهید تا گردش خون کم نشود. در صورت امکان سعی کنید از جای خود بلند شوید و حرکات کششی کوتاهی انجام دهید.

از پوشیدن کفش های پاشنه بلند به مدت طولانی پرهیز کنید. لازم نیست کفش های پاشنه بلند مورد علاقه تان را برای همیشه کنار بگذارید اما تمام روز هم آن ها را نپوشید. کفش های پاشنه کوتاه با ماهیچه های کف پا سازگار هستند و به حرکت خون درون رگ های شما کمک می کنند.

۷- ماساژ ملایم

انجام ماساژ به گردش مناسب خون در بدن، به ویژه در پاها (که واریس بیشتر در آنجا به وجود می آید) کمک می کند. ماساژی مناسب واریس است که به صورت ملایم انجام شود. نباید با انگشت روی رگ های بزرگ فشار وارد کنید. از ناخن کشیدن و حرکات پیچشی هم خودداری کنید. هنگام ماساژ باید با کل کف دست تان فشار ملایمی وارد کنید یا از قسمت مسطح نوک انگشت ها برای فشار آوردن استفاده کنید. ماساژ را از پاشنه ی پاها شروع کنید و به سمت زانوها بروید. اگر حین ماساژ هر گونه دردی احساسی کردید، ماساژ را متوقف کنید و پاهایتان را بالا نگه دارید.

گرچه چنین ماساژ ملایمی نمی تواند واریس را به طور کامل از بین ببرد، اما از آنجایی که ماساژ جریان خون را در پاهای شما زیاد می کند، به میزان چشمگیری از احساس درد ناشی از واریس کم می شود.

۸- کند و سوز لیزری برای رگ های واریسی بزرگ

یکی از رایج ترین روش های درمانی برای واریس، کند و سوز لیزری است. این روش معمولاً زمانی استفاده می شود که هیچ یک از روش هایی که در بالا ذکر شد مؤثر واقع نشده اند و ورم و درد ناشی از واریس بسیار زیاد شده است.

در این روش، یک لوله ی بسیار باریک که انتهای آن مجهز به لیزر است را از طریق سوراخ کوچکی در پوست، وارد رگی می کنند که بر اثر واریس معیوب شده. گرمای لیزر، دیواره های رگ را طوری می بنند که دیگر خون از آن عبور نمی کند. سپس رگ مورد نظر را با استفاده از یک دستگاه تخلیه خارج می کنند. این عمل کبودی های اندکی روی پا به جای می گذارد و بسیار ساده تر از جراحی های معمول واریس است.جام جم آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: