کد خبر: ۲۳۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 23
عده‌ای در کشور خط می‌دهند که ریشه مشکلات کشور در مدیریت‌های داخلی است، اما واقعیت این است که مسائل غیر از مدیریت داخلی در این زمینه نقش غیرقابل انکار و روشنی دارد. از این نظر اگر مشکلات خارجی حل شود، در این شرایط مسائل داخلی نیز روان‌تر به سرانجام می‌رسد
شفاآنلاین>اجتماعی>شرایط اقتصادی کشور به‌نحوی است که مردم در تنگنا قرار دارند و از این جهت یکی از دلایل متفاوت‌بودن سال 98 با دیگر سال‌ها نیز همین غیرقابل پیش‌بینی‌بودن اوضاع اقتصادی کشور است.

 از این رو پرسش‌هایی پدید می‌آید؛ اینکه بودجه کشور تحقق پیدا می‌کند یا نه و بسیاری از سیاست‌هایی که دولت اتخاذ می‌کند در مقام عمل امکان اجرا دارد یا ندارد؟ اینکه اکنون بگوییم دولت این توانایی را دارد که 14‌میلیارد دلار کالاهای اساسی را با دلار 4200 تومانی در اختیار مردم قرار دهد بستگی به این دارد که دولت می‌تواند فروش نفت خود را به‌طور معمول ادامه دهد یا خیر؛ چراکه تنها منبعی که دولت در اختیار دارد و می‌تواند براساس ارزش دلار روی آن قیمت‌گذاری کند ارزی است که از صادرات نفت به‌دست می‌آید والا دولت در حوزه‌های دیگر نمی‌تواند از صادر‌کننده انتظار داشته باشد که با دلار 13‌هزار تومان کالا بخرد و به قیمت ارزان‌تر بفروشد.

 حتی اکنون که دولت می‌خواهد مقداری ارزان بخرد صادر‌کنندگان مقاومت می‌کنند و حاضر نیستند به قیمت پایین بفروشند؛ چون معتقدند که نباید کالای 13‌هزار تومانی خود را در سامانه نیما با قیمت 11هزارتومان به فروش برسانند. 

لذا دولت در صورتی می‌تواند این کار را انجام دهد که راه‌حل و راه گریزی در بحث فروش و صادرات نفت خام اتخاذ کند. بالاخره حدود 142‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه سال 98 از محل فروش نفت است. بدین نحو که فروش نفت درآمدی ایجاد می‌کند که دولت با دلار 4200تومانی قیمت‌گذاری کرده و به 142‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است. 

حال اگر این امر محقق شود یا نه بحث دیگری است. دولت چندماه درآمد داشته و چند‌میلیارد دلار نیز تخصیص داده، اما اینکه آیا دولت می‌تواند در آینده نیز همین رویه را پیش بگیرد بخش مهمی از آن بستگی به این دارد که دولت در فضای تحریم و فشار می‌تواند در صادرات نفت<Oil>به راه‌حلی برسد یا نه. بدون همکاری کشورهای خریدار حتی در مباحث بیمه امکان‌پذیر نیست که بتوانیم نفت را جابه‌جا کنیم. 

از این رو به‌نظر می‌رسد بسیار زود باشد که از هم‌اکنون تصمیم‌گیری کرد و دولت نیز ضمن اینکه به جامعه امیدواری می‌دهد که باعث افزایش قیمت‌ها نشود در حال ارزیابی شرایط است که ببیند جو بین‌المللی چگونه پیش خواهد رفت. 

اخیرا نیز آقای محمدجواد ظریف از سفرهای دوره‌ای خارجی برگشته و مسلما در مذاکراتی که با سران خارجی داشته این مسائل را مطرح کرده است. حال شرایط ایران بستگی به این دارد که این مذاکرات به نتیجه رسیده است یا باید رویکردهای دیگری اتخاذ کرد. از طرف دیگر نشست اوپک را در آینده‌ای نزدیک داریم که باید دید آنها بر روی افزایش تولید به توافق خواهند رسید یا خیر؛ لذا پارامتر اصلی که کمک می‌کند این است که دولت چه میزان می‌تواند در مساله فروش نفت خام موفق شود.

 از طرفی عده‌ای در کشور خط می‌دهند که ریشه مشکلات کشور در مدیریت‌های داخلی است، اما واقعیت این است که مسائل غیر از مدیریت داخلی در این زمینه نقش غیرقابل انکار و روشنی دارد. از این نظر اگر مشکلات خارجی حل شود، در این شرایط مسائل داخلی نیز روان‌تر به سرانجام می‌رسد.آرمان
سیدحمید حسینی

 اقتصاددان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: