کد خبر: ۲۳۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 22
حدود ۹ درصد از تولید ناخالض ملي كشور، صرف خدمات بهداشتی و درمانی می شود. میزان پرداخت از جیب مردم بابت خدمات بستري در بیمارستان های دولتی ۱۰ درصد است
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: روند مستمر و رو به رشد در کیفیت خدمات دهی به مردم، موجب توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی ایران شده است.

به گزارش شفا آنلاین، قاسم جان بابايي در نشست مشترك با شیاچون شن، مدیرکل کمیسیون بهداشت استان هنان چین، ضمن تشریح اقدامات و دستاوردهاي حوزه بهداشت و درمان کشور، اظهار كرد: در طول چند دهه اخیر در حوزه بهداشت و درمان، اقدامات قابل توجهی در ایران انجام شده است.
 
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ساخت حدود ۱۷ هزار خانه بهداشت و استفاده از ظرفیت نیروي بهورز که با گذراندن دوره های آموزشی به ارائه خدمت مي پرداختند، زمینه دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را حتي در مناطق دوردست روستایی فراهم کرد، نتیجه این اقدام کاهش تعداد مرگ و میرها و افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی اولیه بوده است.
 
وی افزود: از جمله اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفته، برقراری ارتباط بین حوزه بهداشت و درمان و سطوح مختلف درمانی است که به عنوان سیستم ارجاع شناخته می شود. سیستم ارجاع در حال حاضر در ۶ استان آغاز شده و در حال توسعه است. استقرار پرونده الکترونیک سلامت(Electronic Health Record) و توسعه پزشکي خانواده از دیگر اقدامات در دست اجرای وزارت بهداشت است.
 
جان بابایی گفت: با توجه به اینکه بیشتر مرگ و میرها در ایران، متوجه بیماری های غير واگير و مزمن است، در تمام مراکز درمانی، کلینیک های بیماری های مزمن از جمله دیابت و فشارخون ایجاد شده است. همچنین، طرح های غربالگری به منظور شناسایی بیماران در کشور اجرا می شود که این امر موجب شده علاوه بر کلینیک ها، به صورت گسترده تر در سطح کشور بیمار یابی و پیشگیری از عوارض ثانویه صورت گیرد.
 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری سرطان(Cancer) نیز از جمله بیماری های است که مورد توجه ویژه قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۰ مرکز تشخیص و غربالگری این بیماری دایر شده و افراد به صورت دوره ای مورد بررسی قرار می گیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران در زمینه پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است، به عنوان مثال، در بحث پیوند که از موضوعات بسیار تخصصی و پیچیده پزشکی است، کشور ما جایگاه بسیار خوبی دارد. در حال حاضر ۷۰ مرکز فراهم آوری پیوند در کشور وجود دارد و رشد و توسعه این مراکز به گونه ای است که تنها در یک مرکز واقع در شهر شیراز، ۷۰۰ پیوند کلیه در سال انجام شده است.
 
جان بابایی ادامه داد: توجه به رشد جمعیتی نیز از دغدغه های اصلی ما است، از این رو ۸۴ مرکز درمان ناباروری در کشور دایر شده که خدمات در این زمینه را به صورت رایگان به زوج های نابارور ارائه می دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: حدود ۹ درصد از تولید ناخالض ملي كشور، صرف خدمات بهداشتی و درمانی می شود. میزان پرداخت از جیب مردم بابت خدمات بستري در بیمارستان های دولتی ۱۰ درصد است. البته در بعضی از بیماری ها از جمله سرطان، هموفیلی، تالاسمی، دیالیز(Dialysis) و حمايت هاي مالي از بيماران، بیشتر است.
 
وی اظهار کرد: در کشورهای همسايه، بیماری هایی همچون مالاریا هنوز وجود دارد، اما در ایران این بیماری کنترل شده است، همچنين، بيماري فلج اطفال نيز ریشه کن شده و داروهای بیماری هایی نظیر ایدز و مالاریا به صورت رایگان براي افراد مبتلا توزیع می شود.این روند مستمر و رو به رشد در کیفیت خدمات دهی به مردم موجب توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی کشور شده است.
 
در ادامه شیاچون شن، مدیر کل کمیسیون بهداشت استان هنان چین نيز با بیان این مطلب که در ژنو از کشور ایران به عنوان کشوری که در کنترل بیماری های مزمن به خوبی عمل کرده یاد می کنند، خواهان گسترش ارتباطات و همکاری های بیشتر با وزارت بهداشت و درمان کشور جمهوری اسلامی ایران شد.
 
این هیات در ادامه سفر خود به گفتگو با هیات رييسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بازدید از چند بیمارستان و مراکز بهداشت و درمانی شهری و روستایی در كشور خواهند پرداخت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: