کد خبر: ۲۳۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 22
عفونت گوش کودک اغلب بر اثر سرماخوردگی ایجاد میشود. باکتری ها یا ویروس ها معمولا علت اصلی هستن. این عفونت باعث التهاب و تورم لوله ایستوکیک می شود
شفاآنلاین>سلامت>اگر کودک شما بیشتر از حد معمول گریه می کنه و دستش به سمت گوش میره، ممکنه عفونت گوش داشته باشه.

به گزارش شفاآنلاین،یکی از شایع ترین مشکلاتی که معمولا نوزادان به اون دچار میشن، گوش درد هست.

عفونت گوش چیست؟
اگر کودک شما بیشتر از حد معمول گریه می کنه و دستش به سمت گوش میره، ممکنه عفونت گوش داشته باشه. طبق گفته موسسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی، پنج نفر از شش کودک قبل از 3 سالگی حداقل یک بار عفونت<Infection>گوش خواهند داشت.

عفونت گوش یا عفونت گوش میانی یک التهاب دردناک گوش میانی است. اکثر عفونت های گوش میانی بین درپوش گوش و لوله اوستاکیایی وجود داره که گوش ها، بینی و گلو رو به هم متصل می کنه.

عفونت گوش کودک اغلب بر اثر سرماخوردگی ایجاد میشه. باکتری ها یا ویروس ها معمولا علت اصلی هستن. این عفونت باعث التهاب و تورم لوله ایستوکیک می شه.

برخی عوامل کودک رو مستعد گوش درد می کنه، مثلا کودکان نارس یا کودکانی که با شیشه شیر تغذیه میشن، یا به مدت طولانی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان در تهویه مکانیکی بودن، کودکانی که در محیطی زندگی می کنن که مرتب با دود سیگار یا آلودگی هوا در ارتباط هستن یا مسائل بهداشتی در محیط زندگی اونها رعایت نمیشه، بیشتر مستعد عفونت گوش و گوش درد هستن.

با توجه به اعلام موسسه بهداشت ملی کودکان، حدود 5 تا 10 درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش ممکنه که حتی پارگی پرده گوش رو هم تجربه کنن.

علائم عفونت گوش کودک
ارزیابی این مشکل ممکنه دردناک باشه و کودک شما نتونه به شما بگه که چقدر درد داره، اما چند نشون مشترک وجود داره:
عفونت گوش می تونه موجب سرگیجه هم بشه
از دست دادن اشتها
مشکل خواب
تحریک پذیری
تب

برای درمان عفونت گوش کودک چه باید کرد؟
عفونت گوش کودک با درد زیادی همراهه، شما می تونید به روش های مختلف اون رو کاهش بدید.
کمپرس آب گرم:

10 تا 15 دقیقه کمپرس آب گرم بر روی گوش کودک خود قرار دهید، این کار به کاهش درد کمک می کنه.

استامینوفن
اگر کودکتون بیشتر از 6 ماه داره، برای تسکین درد و کاهش تب می تونید از شربت استامینوفن استفاده کنید. بهتر است مصرف هر دارویی رو زیر نظر پزشک انجام بدید و طبق دستورالعمل روی اونها عمل کنید. همچنین بهتره برای تاثیر بیشتر دارو، اون رو قبل از خواب به کودک بدید.

روغن گرم
اگه از گوش کودکتون هیچ مایعی خارج نمی شه و مشکوک به پارگی پرده گوش نیست، چند قطره روغن زیتون یا روغن کنجد هم دمای اتاق که به آهستگی گرم شده باشه رو درون گوش عفونی کودک بچکانید.

مایعات بیشتری به کودک بدید
قورت دادن مایعات به باز شدن لوله استاش در گوش و خروج مایع جمع شده از گوش کمک می کنه.

سر کودک رو بالا نگه دارید
بخش بالای تخت نوزاد رو کمی بالاتر بیارید تا مایع محبوس در سینوس ها بتونه خارج بشه. سعی کنید زیر سر نوزاد بجای بالشت، چند لایه ملحفه هم قرار بدید.

دستگاه بخور
اگر درد گوش کودک شما به علت عفونت تنفسی یا سرما خوردگی باشه، استفاده از دستگاه بخور در اتاق کودک بسیار مفید می تونه باشه. تنفس در هوای مرطوب، باعث کاهش درد و کاهش تورم لوله تنفسی و کاهش فشار سرفه<Cough> می شه.

بخور گرم، یکی از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن درد گوش در کودکان به دلیل احتقان یا عفونت سینوسی است.

استفاده از سیر
سیر از ویژگی های آنتی بیوتیک برخورداره، از این رو درمانی عالی برای گوش درد ناشی از عفونت گوش محسوب می شه. سیر رو در کمی روغن حرارت دهید و سپس اجازه بدید ترکیب سرد شه، اون رو از صافی عبور داده و دو قطره از روغن رو درون گوش بریزید.

استفاده از سرکه سیب
زمانی که نخستین نشانه عفونت گوش پدیدار می شه، چند قطره سرکه سیب رو درون گوش ریخته و اجازه بدید یک دقیقه به همون حالت باقی بمونه. پس از اون، اجازه بدید سرکه سیب از گوش خارج شه.

مصرف آنتی بیوتیک در عفونت گوش کودک ضرورت دارد؟
سال های زیادی برای درمان عفونت گوش آنتی بیوتیک تجویز می شد، اما امروزه همه ما می دونیم که همیشه آنتی بیوتیک ها بهترین گزینه نیستن. طبق نتایج پژوهش های اخیر، 80 درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش، بدون مصرف آنتی بیوتیک در طی 3 روز بهبود پیدا میکنن.
مصرف غیرضروری آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش، می تونه باکتری های این عفونت رو نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم کنه، در این صورت درمان عفونت گوش کودک در آینده بسیار دشوارتر خواهد شد. همچنین مصرف آنتی بیوتیک در 15 درصد کودکان باعث تهوع و استفراغ می شه.

بسیاری از متخصصین توصیه می کنن که بهتره برای شروع آنتی بیوتیک در بیشتر موارد 48 تا 72 ساعت صبر کنید، شاید عفونت به خودی خود برطرف شد.

پیشگیری از عفونت گوش کودک
اگرچه بسیاری از عفونت گوش کودک قابل پیشگیری نیستن، اما می شه با چند اقدام احتمال خطر ابتلا به اون رو کاهش داد:

شیردهی با شیر مادر
در صورت امکان نوزاد رو خودتون تا 12 ماهگی با شیر خود تغذیه کنید، آنتی بادی های درون شیر مادر می تونه از کودک در برابر عفونت گوش و بسیاری از بیماری های دیگه حفاظت کنه.

وضعیت صحیح شیردهی با شیشه
اگر فرزندتون رو با شیرخشک تغذیه می کنید، هنگام این کار کودک رو در وضعیت نیمه نشسته قرار بدید تا شیر خشک به درون کانال استاش نره. شیشه شیر رو درحالی که درون دهان نوزاده، به جایی تکیه ندید.

محیط سالم
در صورت امکان فرزندتون رو از محیط سربسته ای که احتمال وجود ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های واگیرداره، دور نگه دارید. اگر خودتان یا فردی در خانه بیمار هست، سعی کنید مرتب دست های خودتون رو بشویید تا بیماری به فرزندتان منتقل نشه.

کودک رو از دود سیگار دور نگه دارید
از فرزند خود در برابر دود سیگار محافظت کنید، چراکه دود سیگار عفونت گوش رو بسیار تشدید می کنه و باعث ابتلای مداوم کودک به عفونت گوش می شه.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر هر یک از علائم زیر رو درفرزندتان مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:
تب بالای 38 درجه
ترشح خون یا چرک از گوش

پس از تشخیص عفونت گوش، اگر علائم پس از 3 یا 4 روز بهبود پیدا نکرد، دوباره به پزشک مراجعه کنید!. مثبت سبز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: