کد خبر: ۲۳۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 18
رئیس سابق شبکه هپاتیت ایران گفت: قرار نیست 200 میلیارد تومان را به جایی پرداخت کنند، بلکه این کل مبلغی است که باید برای ریشه کنی هپاتیت سی هزینه شود
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: کل هزینه درمان و ریشه کنی هپاتیت سی در ایران نیازمند 200 میلیارد تومان است و این مبلغ برای کشور ما اصلا زیاد نیست زیرا می‌توان با این مبلغ، بیماری هپاتیت سی را در کشور ریشه کن کرد.

به گزارش شفا آنلاین، سید موید علویان روز شنبه درباره تعهد ایران به سازمان جهانی بهداشت برای ریشه کنی هپاتیت سی در کشور، افزود: جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی بهداشت تعهد داده که تا سال 2030 میلادی یعنی سال 1410 شمسی، بیماری هپاتیت سی را در کشور ریشه کن کند که این تعهد وزارت بهداشت(Ministry of Health) است.

رئیس سابق شبکه هپاتیت ایران گفت: قرار نیست 200 میلیارد تومان را به جایی پرداخت کنند، بلکه این کل مبلغی است که باید برای ریشه کنی هپاتیت سی هزینه شود. به طور مثال می‌توانند سالی 5 یا 10 میلیارد تومان به زندان‌ها داد و این بیماری را ظرف 10 سال ریشه کن کرد.

فقط سالی 10 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت سی درمان می‌شود
این استاد دانشگاه گفت: سالانه باید 20 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت سی در کشور درمان شوند، اما در حال حاضر فقط سالی 10 هزار نفر از این بیماران درمان می‌شوند و در واقع از این برنامه عقب هستیم.

علویان ادامه داد: در حال حاضر 176 هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی در کشور داریم که حدود 60 تا 70 درصد آن ها سابقه اعتیاد و زندان دارند و پرخطر محسوب می‌شوند. این افراد یا شناسایی نشدند یا اگر هم شناسایی شده باشند، پول ندارند که درمان شوند یا بیمه ندارند. در نتیجه باید در سطح وزارت بهداشت تصمیمی برای اجرای این تعهد وجود داشته باشد.

علویان گفت: وقتی این اتفاق می‌افتد که درمان هپاتیت سی در زندانیان رایگان باشد و این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

داروهای مربوط به هپاتیت سی در داخل تولید می‌شوند
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد، گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با وجود اینکه در حوزه دارو اقدام اساسی نکردند، با پول‌های زیاد، درمان گرانی را برای بیماران مبتلا به هپاتیت(hepatitis) سی انجام می‌دهند. این در حالی است که درمان در کشور ما ارزان‌تر است و داروها در داخل تولید می‌شوند. تولید داخل داروهای مربوط به هپاتیت سی در کشور وجود دارد، هرچند با محدودیت‌هایی مواجه شدیم.

شانزدهم بهمن 97 بود که علویان در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشت: خواهشمند است به تعهدات ایران در زمینه ریشه کنی هپاتیت سی تا سال 1410 با توجه به مکاتبات متعدد با رئیس جمهوری و وزیر وقت که همگی به بایگانی سپرده شد، توجه کافی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: