کد خبر: ۲۳۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 18
در این بیماری علائم اختلالات چشمی مانند تغییر مدام نمره عدسی عینک، سردرد خفیف یا اختلالات مبهم بینایی یا عدم توانایی در تطبیق بینایی از روشنایی به تاریکی دیده می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص قرنیه گفت: آب سیاه قابل درمان است اما اگر برای درمان به موقع به پزشک مراجعه نشود به دست رفتن کامل دید منجر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، علیرضا برادران رفیعی متخصص قرنیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی ، درباره بیماری آب سیاه چشم اظهار کرد: آب سیاه چشم (گلوکوم) از جمله اختلالات چشمی است که در اثر فشار چشم به وجود می‌آید و به‌طور معمول درد و نشانه‌ای ندارد و در صورت درمان<cure> نشدن به موقع به از بین رفتن کامل دید منجر خواهد شد.
 
وی ادامه داد:‌ فشار داخل چشم خارج از محدوده نرمال، خطراتی جدی به دنبال خواهد دارد و در صورت بالا بودن در دراز مدت به تدریج به آسیب به عصب بینایی و محدود کردن میدان بینایی فرد منجر خواهد شد، این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما به‌طور معمول در سنین بالاتر از ۵۰ سال بیشتر رخ داده و در برخی موارد به صورت مادرزادی و از همان ابتدا تولد وجود دارد.
 
وی درباره علائم شایع آب سیاه گفت: در این بیماری علائم اختلالات چشمی مانند تغییر مدام نمره عدسی عینک، سردرد<Headache> خفیف یا اختلالات مبهم بینایی یا عدم توانایی در تطبیق بینایی از روشنایی به تاریکی دیده می‌شود،‌ در این بین  سفت شدن کره چشم و وجود نقاط کور در میدان دید هم از عواملی هستند که نشان دهنده آب سیاه چشم است.
 
وی ادامه داد: مراحل از دست رفتن دید فرد در ۲ حالت رخ می‌دهد؛ ابتدا از دست رفتن دید محیطی در نواحی کوچک و سپس تاری چشم در یک طرف رخ می‌دهد و مرحله پیشرفته آن بزرگتر شدن نواحی از دست رفته است.

متخصص قرنیه درباره علل به وجود آمدن آب سیاه چشم اظهار کرد: علل این اختلال بسیار متفاوت است؛ آب مورد نیاز چشم در داخل قسمت زلالیه است، که زلالیه از قسمتی به نام مژگانی ترشح می‌شود و در جایی به نام زاویه اتاق چشم خارج می‌شود. در این صورت هر گونه انسدادی در مسیر خروج مایع زلالیه چشم ایجاد شود، فشار چشم افزایش پیدا کرده و به از دست رفتن کامل دید منجر می‌شود.

وی افزود:  یکی از علل این اختلال مادرزادی بودن آن است که به صورت مادرزاد با بسته شدن کانال‌های ورودی آب داخل چشم تخلیه می‌شود و با بالا رفتن سن به تدریج این کانال‌ها به‌صورت کامل بسته شده و در افراد به طور متفاوت دیده می‌شود؛ افراد دیابتی نسبت به بقیه بیشتر در معرض خطر این نوع بیماری هستند. این کانال‌ها با گذشت زمان خراب می‌شوند. در افراد مسن‌تر معمولا یک راه فرعی برای این کانال‌ها گذاشته می‌شود تا آب داخل چشم را به زیر ملتحمه تخلیه کند که به آن عمل ترابکولوتومی گویند.

برادران رفیعی درباره درمان‌ افزود: گاهی اوقات به هر دلیلی ممکن است این عمل موفقیت آمیز نباشد؛ در این حالت پروتز‌های پلاستیکی کوچک را در داخل چشم قرار می‌دهند و یک راه ارتباطی بین داخل و بیرون چشم ایجاد می‌کنند تا مایع زلالیه از چشم به راحتی خارج شود. اما در سنین مختلف، درمان و جراحی‌های مختلفی وجود دارد که به‌طورمعمول به آن گونیوتومی گفته می‌شود.

وی درباره عمل گونیوتومی گفت:‌ این روش جراحی است که پزشک از عدسی خاصی به نام اتمی استفاده می‌کند و به‌طورمعمول در کودکان بیشتر است. بستگی به سن و علت بیماری دارد که پزشک تصمیم می‌گیرد چه نوع درمانی برای فرد تجویز کند. البته همیشه برای درمان ابتدا از دارو استفاده می‌شود اگر با مصرف دارو چشم پاسخ مثبت نداد، عمل جراحی صورت می‌گیرد.

متخصص قرنیه تاکید داشت: آب سیاه چشم  بیماری بسیار خطرناکی است که متاسفانه دردی هم ندارد اما به خوبی قابل تشخیص است. بهتر است افراد بعد از ۴۰ سالگی هر یک الی ۲ سال یک معاینه کامل چشم انجام دهند و در هر معاینه پزشکی فشارچشم حتما اندازه گیری شود تا عصب بینایی چشم به وسیله لنز‌های مخصوص رویت شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: