کد خبر: ۲۳۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 16
به علت شرایط مرگ مغزی و طوفانی که اتقاق می‌افتد و فرد دچار مرگ مغزی می‌شود، اکثرا قلب مرگ مغزی‌ها برای پیوند مناسب نیست و دیگر نمی‌توان آن قلب را پیوند زد، ولی کلیه و کبد به طور معمول اعضایی هستند که بیشتر اهدا می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت> مسئول مرکز فراهم‌آوری ‌اداره پیوند دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ کبد در اصفهان پیوند شد، گفت: بیشتر کلیه‌های اهدایی را در اصفهان پیوند می‌زنیم و فقط تعداد کمی را به شیراز می‌فرستیم.

به گزارش شفاآنلاین، مریم خلیفه‌سلطان  با اشاره به آمار مرگ مغزی در سال ۹۷ اظهار داشت: در سال گذشته ۴۹ مورد مرگ مغزی در اصفهان داشتیم که ۶۸ کلیه و ۱۶ کبد (Liver)و یک قلب در اصفهان پیوند شده است.

وی با بیان اینکه در اصفهان امکان اهدای قلب، کلیه‌ها و کبد وجود دارد، افزود: به علت شرایط مرگ مغزی و طوفانی که اتقاق می‌افتد و فرد دچار مرگ مغزی می‌شود، اکثرا قلب مرگ مغزی‌ها برای پیوند مناسب نیست و دیگر نمی‌توان آن قلب را پیوند زد، ولی کلیه و کبد به طور معمول اعضایی هستند که بیشتر اهدا می‌شوند.

مسئول مرکز فراهم‌آوری اداره پیوند دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پیوند کلیه بیان کرد: بیشتر کلیه‌های(Kidney) اهدایی را در اصفهان پیوند می‌زنیم و فقط تعداد کمی را به شیراز می‌فرستیم.

وی با بیان اینکه شیراز بزرگترین و کامل‌ترین مرکز پیوند کبد در دنیا و ایران است، تصریح کرد: همه کبد‌ها در کشور تا سال‌های قبل به شیراز منتقل می‌شد اما ما نیز پیوند کبد در اصفهان را شروع کردیم. در سال گذشته  ۱۶ کبد را در اصفهان پیوند زدیم و بقیه را به شیراز فرستادیم.

خلیفه‌سلطان با اشاره به مراحل آماده‌سازی پیوند گفت: کار ما با پیدا کردن مرگ مغزی در کل استان شروع می‌شود. فرد معاینه و مرگ مغزی تشخیص داده می‌شود و از اعضای از بین رفته مراقبت می‌شود تا برای اهدا برگردانده و چندروز بیشتر بمانند. همچنین با خانواده‌ها مصاحبه و رضایت از آنها گرفته می‌شود و با انجام آزمایشات و اتاق عمل پیوند انجام می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: