کد خبر: ۲۳۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 16
بررسی اطلاعات مرکز آمار در رابطه با وضعیت نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد تعداد شاغلین در سال ١٣٩٧ به حدود ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۴۵ نفر رسیده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۴۶۴ هزار نفر افزایش دارد
شفآانلاین>سلامت> بررسی اطلاعات مرکز آمار در رابطه با وضعیت نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد تعداد شاغلین در سال ١٣٩٧ به حدود ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۴۵ نفر رسیده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۴۶۴ هزار نفر افزایش دارد.

به گزارش شفاآنلاین، بر این اساس نرخ بیکاری کل در سال قبل بیانگر آن است که ۱۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند که حدود ٠.١ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

در سال گذشته، ۴۰.۵ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٦)، ٠.٤ درصد افزایش دارد.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۱ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند که نسبت به سال قبل هیچ گونه تغییری ندارد.

همچنین نسبت اشتغال در سال ١٣٩٧ به ۳۵.۶ درصد رسید که نسبت به سال ١٣٩٦ افزایش ۰.۳ درصدی داشته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٧، حدود ۱۰.۸ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیر کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٨.٣ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

در سال ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵۰.۳ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ٣٢.٠ درصد و کشاورزی با ١٧.٧ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصدی در زمستان ۹۷

اما بررسی وضعیت نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر در فصل پایانی سال گذشته نشان می‌دهد که ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند که نسبت به زمستان١٣٩٦ هیچ گونه تغییری نداشته است. در این بین جمعیت بیکار(Unemployed) کشور با ٦٨ هزار نفر افزایش به سه میلیون ٢٢١ هزار نفر رسیده است.

همچنین ۳۹.۵ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٦) ٠.١ درصد افزایش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون ٣١٣ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠٢ هزار نفر افزایش داشته است.

در زمستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵۱.۶ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۴ درصد و کشاورزی با ١٦ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۵ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند که ٠.٢ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نیز از این حکایت دارد که در زمستان ١٣٩٧، ۱۱.۵ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی(Economical) (فصل غیر کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٥.٥ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: