کد خبر: ۲۳۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 15
قبل از هر چیز باید بدانیم که اصلا معاونت پرستاری وزارت بهداشت به چه دلیل تشکیل شده و فلسفه وجودی آن چه چیزی است.
شفا آنلاین>سلامت> سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: صنف های مامایی و توان بخشی مشکلات خاص خود را دارند، اما نباید یک معاونت فنی مانند معاونت پرستاری در وزارت بهداشت را به یک معاونت صنفی <Deputy Guild>تبدیل کنیم و بار اضافی بر دوش آن بگذاریم.


به گزارش شفا آنلاین:حیدر علی عابدی روز چهارشنبه  درباره احتمال ادغام رشته های مامایی و توان بخشی در معاونت پرستاری وزارت بهداشت و تغییر عنوان این معاونت افزود: قبل از هر چیز باید بدانیم که اصلا معاونت پرستاری وزارت بهداشت به چه دلیل تشکیل شده و فلسفه وجودی آن چه چیزی است. این معاونت برای پرستاران نیست، بلکه برای پرستاری از مردم است. کلمه پرستاری بسیار وسیع است و کلیه خدمات در بیمارستان و منزل را شامل می شود و همه را باید پوشش دهد.

وی ادامه داد: این معاونت به این دلیل ایجاد شد که در برخی موارد غفلت هایی اتفاق افتاده بود. حداقل 40 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و سیستم مراقبت در منزل به صورت کامل ایجاد نشده است. وقتی معاونت پرستاری مطابق با الگوهای جهانی ایجاد شد، خدمات مراقبتی در بیمارستان ها و منزل را برای مردم تدوین کرد. حالا اگر به این معاونت به شکل بنگاه صنفی نگاه کنیم و از هر صنفی به این معاونت وارد شوند، دیگر از فلسفه اصلی خود برای طراحی و برنامه ریزی جهت مراقبت از مردم فاصله گرفته و به یک معاونت صنفی تبدیل می شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: سازمان های صنفی مانند سازمان نظام پرستاری، انجمن مامایی، نظام پزشکی و غیره وظایف خاص خود را برای حمایت از صنف ها دارند و در حال انجام آن هستند، اما معاونت های علمی در وزارت بهداشت باید به دنبال ارتقای مباحث فنی باشند.

عابدی گفت: در حال حاضر وضعیت پرستاری در کشور خوب نیست و با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات در حوزه پرستاری هنوز حل نشده، موافق نیستم که بار اضافی بر دوش معاونت پرستاری وزارت بهداشت گذاشته شود.

اصغر دالوندی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز روز گذشته درباره این موضوع گفته بود: هسته و شیرازه پرستاری در دنیا مراقبت است و پرستاری واژه ای شناخته شده بین المللی است و به هیچ وجه برای سازمان نظام پرستاری و بدنه جامعه پرستاری، تغییر نام این معاونت قابل قبول نیست.
دالوندی گفته بود: با حذف نام پرستاری از معاونت پرستاری به بهانه توسعه مراقبت در سطح کشور و ساماندهی برخی از رشته ها در وزارت بهداشت کاملا مخالف هستیم. زیرا واژه پرستاری در تمام دنیا قابل شناسایی بوده و به عنوان هویت این حرفه به شمار می رود.ایرنا-
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: