کد خبر: ۲۳۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 14
سازمان بهداشت جهانی در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر توجهی جدی دارد و در این بین کنترل بیماری فشار‌خون یکی از اولویت‌های سازمان بهداشت جهانی است
شفا آنلاین>سلامت>معاون کل وزارت بهداشت گفت: افرادی که دیر متوجه عارضه فشار خون بالا می‌شوند در معرض خطراتی مختلف مانند بروز سکته‌های قلبی و مغزی و عارضه‌های کلیوی و قلبی قرار خواهند گرفت، متاسفانه حدود ۵۰ درصد از افرادی که از بیماری فشارخون بالای خود مطلع هستند دارو مصرف نکرده و تحت درمان قرار نگرفته‌اند به همین دلیل فشارخون آن‌ها کنترل نشده است.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی اظهار کرد: افزایش سواد‌سلامت جامعه در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها موثر خواهد بود؛‌ به‌طور مثال با شناسایی مواردی مانند فشار خون بالا و کاهش مصرف نمک روزانه به‌خوبی می‌توان بیماری‌های غیرواگیر را در جامعه کنترل کرد، عواملی که از جمله اهداف برنامه بسیج ملی کمپین فشار خون محسوب می‌شود.

وی افزود: امروزه ۴۲ درصد از مرگ و میر‌ها در کشور به دلیل بروز بیماری قلبی و عروقی است و در این بین فشارخون بالا یکی از عوامل خطر ابتلای افراد به بیماری قلبی و عروقی محسوب می‌شود.

حریرچی با اشاره به دستور رئیس جمهور به تمامی دستگاه‌ها برای همکاری با وزارت بهداشت برای بسیج ملی کنترل فشارخون(blood pressure) گفت: پویش ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی کار خودش را شروع می‌کند و  روز ۷ مهر ماه ۹۸ همزمان با روز جهانی قلب، گزارش نهایی کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون اعلام خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: از بین ۲۰ میلیون نفر افراد بالای ۳۰ سال که فشار خون آن‌ها به طور دوره‌ای پایش می‌شود، بیمارانی که مبتلا به عارضه فشار خون بالا هستند جهت دریافت خدمات درمانی به سطوح بالاتر معرفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه ۴۵ درصد از مردم کشورمان از عارضه فشارخون بالای خود اطلاعی ندارند و به همین دلیل برای پیشگیری از بیماری و درمان به موقع خود کار مؤثری را انجام نداده‌اند.

حریرچی گفت: افرادی که دیر متوجه عارضه فشار خون بالا می‌شوند در معرض خطراتی مختلف مانند بروز سکته‌های قلبی و مغزی و عارضه‌های کلیوی و قلبی قرار خواهند گرفت، متاسفانه حدود ۵۰ درصد از افرادی که از بیماری فشارخون بالای خود مطلع هستند دارو مصرف نکرده و تحت درمان قرار نگرفته‌اند به همین دلیل فشارخون آن‌ها کنترل نشده است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی(WHO) در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر توجهی جدی دارد و در این بین کنترل بیماری فشار‌خون یکی از اولویت‌های سازمان بهداشت جهانی است.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت در آستانه روز جهانی فشار خون، بسیج همگانی کنترل فشارخون را در کشور راه‌اندازی کرده است، یکی از اهداف راه‌اندازی کمپین کنترل فشارخون شناسایی، کنترل، اطلاع‌رسانی و ارجاع بیماران به پزشک است و در این کمپین  بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در هزار بیمارستان، ۱۸۰ کلینیک و هزار پایگاه سیار خدمات بهداشتی درمانی شرکت خواهند داشت.

حریرچی ادامه داد: در روز عید سعید فطر علاوه بر پرستاران، بسیج جامعه پزشکی، دانشجویان پرستاری و بسیج جامعه پزشکی در هزار مصلی برگزارکننده نماز عید فطر فشارخون نمازگزاران را اندازه‌گیری و کنترل می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: همکاری بین بخشی خوبی بین معاونت‌های مختلف برقرار و اجرای این کمپین با مشارکت خوب سازمان مردم نهاد و هلال احمر انجام می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: