کد خبر: ۲۳۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 14
تنها یک وعده ‌توت تقریبا تمام نیاز ویتامین C در یک روز را تامین می‌کند. حالا به این مقدار ویتامین C، موادمعدنی و سایر ویتامین‌های موجود در توت را هم اضافه کنید و ببینید که چه سلاح قدرتمندی در برابر بیماری‌ها به‌دست می‌آورید
شفاآنلاین>تغذیه>توت یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه است که با وجود اندازه کوچکش، فواید زیادی برای سلامتی دارد. به‌طورکلی از خواص توت برای تندرستی می‌توان به بهبود فرایند هضم (گوارش)، کاهش کلسترول، کمک به کاهش وزن، افزایش گردش خون، ساخت بافت استخوان‌ها و تقویت سیستم‌ایمنی بدن اشاره کرد. 

به گزارش شفاآنلاین،علاوه‌بر اینها توت<Berries>به کندکردن روند پیری، کاهش فشارخون، محافظت از چشم‌ها و بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند و می‌تواند خاصیت ضدسرطانی داشته باشد. در ادامه با خواص شگفت‌انگیز این میوه بیشتر آشنا می‌شوید.

کمک به هضم غذا

توت همانند بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر است که یک وعده آن تقریبا ۱۰ درصد نیاز فیبر روزانه شما را تامین می‌کند. فیبرغذایی با افزایش حجم مدفوع به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و در نتیجه، حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش سریع‌تر انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب کمتر احتمال دارد دچار یبوست، نفخ و گرفتگی عضلات شکم شوید. به‌علاوه هنگامی‌که فیبر به‌طور منظم به رژیم‌غذایی اضافه شود، با کمک به تنظیم سطح کلسترول، می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

افزایش گردش خون

مقدار زیاد آهن در توت می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی تولید گلبول‌های قرمز را افزایش ‌دهد. این بدان معناست که بدن توزیع اکسیژن در بافت‌ها و اندام‌های مهم را افزایش می‌دهد و در نتیجه به افزایش متابولیسم و بهینه‌سازی عملکرد این سیستم‌ها کمک می‌کند.

تنظیم فشارخون

رسوراترول نوعی فلاوونوئید بسیار مهم است که به‌شکل مستقیم روی عملکرد مکانیسم‌های خاص در رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود احتمال ابتلا به تنگی رگ‌های خونی کاهش یابد. در حقیقت رسوراترول تولید اکسیدنیتریک را که گشادکننده رگ است افزایش می‌دهد. با شل‌شدن رگ‌های خونی، احتمال تشکیل لخته‌خون و مشکلات قلبی بعد از آن مانند سکته‌مغزی یا حملات قلبی کاهش می‌یابد. رسوراترول در بسیاری از توت‌های پوست‌سیاه مانند توت وحشی یافت می‌شود.

خاصیت ضد سرطانی

‌توت‌ها علاوه‌بر مقادیر بالایی از آنتوسیانین، ویتامین C، ویتامین A و سایر ترکیبات پلی‌فنول و فیتونوترینت‌، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اسیدکلروژنیک هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مهم‌ترین نیروهای دفاعی در برابر رادیکال های آزاد هستند که محصول جانبی خطرناکی از متابولیسم سلولی را شکل می‌دهند.رادیکال‌های آزاد به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند و آنها را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند. نتایج مطالعه‌ای نشان داد که عصاره آنتوسیانین ‌توت می‌تواند روند گسترش ملانوما را کند کند.

تقویت بینایی

یکی از کارووتنوئیدهای موجود در ‌توت، زاگزانتین است که به‌شکل مستقیم به کاهش استرس اکسیداتیو در برخی سلول‌های چشم مرتبط است.علاوه‌بر این زاگزانتین به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از آسیب به شبکیه، از جمله آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد که می‌توانند سبب دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید<Cataracts> شوند، پیشگیری می‌کند.

خاصیت ضد التهابی

مطالعات نشان می‌دهد برگ توت دارای خواص ضدالتهابی است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد چای برگ درخت توت می‌تواند برای کاهش دردهای ناشی از التهاب استفاده شود.

تقویت سیستم‌ایمنی بدن

ویتامین C سلاح دفاعی قدرتمند در برابر هر بیماری یا پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) خارجی در بدن است که آنتی‌اکسیدان‌ها نمی‌توانند در برابر آن کاری انجام دهند. تنها یک وعده ‌توت تقریبا تمام نیاز ویتامین C در یک روز را تامین می‌کند. حالا به این مقدار ویتامین C، موادمعدنی و سایر ویتامین‌های موجود در توت را هم اضافه کنید و ببینید که چه سلاح قدرتمندی در برابر بیماری‌ها به‌دست می‌آورید. فقط تعدادی ‌توت به وعده صبحانه‌تان اضافه کنید تا سیستم‌ایمنی بدن‌تان را حسابی تقویت کنید.

ساخت استخوان‌های سالم

ویتامین K، کلسیم، آهن و مقادیر کمی از فسفر و منیزیم موجود در ‌توت می‌تواند برای ایجاد و محافظت از بافت استخوانی سودمند باشد. با افزایش سن، حفظ استحکام استخوان‌ها، سرعت بخشیدن به بهبود یا حتی معکوس‌کردن روند تحلیل استخوان‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی‌استخوان یا سایر بیماری‌های استخوانی مرتبط با سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کاهش کلسترول بد

مصرف منظم پودر برگ درخت توت و چای برگ درخت توت می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد را به‌میزان چشمگیری کاهش دهد. این امر موجب پیشگیری از تصلب‌‌‌‌شرائین، حملات قلبی و سکته‌مغزی می‌شود.

جلوگیری از پیری زودرس

توت مقدار زیادی ویتامین‌های A و E همراه با تعدادی از ترکیبات کارووتنوئید مانند لوتئین، بتاکاروتن، زاگزانتین و آلفاکاروتن دارد. تمام این عناصر به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌هایی عمل می‌کنند که به‌خصوص روی پوست، بافت‌ها، مو و سایر نقاط بدن که رادیکال‌های آزاد به آن حمله می‌کنند، تاثیر می‌گذارند. توت می‌تواند با جلوگیری از اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد به مراقبت از پوست کمک کند، ظهور لک‌هایی را که با افزایش سن پدیدار می‌شوند، کاهش دهد و موها را سالم و درخشان نگه دارد.آرمان 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: