کد خبر: ۲۳۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 07
مفهوم طلاق را به کودک‌تان توضیح دهید. شیوه‌ای که می‌توانید به او کمک کنید تا بهتر با مفهوم این کلمه آشنا شود، گفتن داستان یا تماشای فیلم‌های کودک و انیمیشنی است که درباره موضوع طلاق ساخته شده است
شفا آنلاین>یادداشت>خانمی 28 ساله و کارمند قراردادی یک شرکت خصوصی هستم. پنج ماهی می‌شود که از شوهرم جدا شدم. حضانت پسر 6 ساله‌ام به من سپرده شده است. گاهی از من می‌پرسد که چرا بابا به من سر نمی‌زند؟ آیا دیگر من را دوست ندارد؟ چطور می‌توانم برای پسرم هم مادر باشم و هم جای خالی پدرش را پر کنم؟ پدری که در حق من و بچه‌ام نامردی‌های زیادی کرد.

 این‌طور که مطرح کردید شما هنوز درگیر بحران پس از طلاق هستید. آن‌طور که از فضای کلی متن پیامک تان برمی‌آید، به نظرم باید خوشحال باشم که با همه رنجشی که دارید اما حال خودتان تقریبا خوب است. توجه داشته باشید که فرزند شما خیلی به حال خوب و قوی بودن شما دقت می کند و حتی می‌شود بگویم که تکیه می‌کند. اگر شما این شرایط را قبول کنید، مطمئن باشید فرزند شما هم با شما همراهی می‌کند.

   این گونه به سوالات کودکان پاسخ دهید
به طور قطع کودک شما، این روزها سوالات زیادی دارد و شما در پاسخ به سوالات او باید به چند نکته دقت کنید. اول این که، پاسخ‌ها طوری باشد که تصویرش راجع به پدر خراب نشود. مثلا همین جمله را که در پیامک تان گفتید: «پدری که در حق من و بچه‌ام نامردی‌های زیادی کرد» نباید به پسرتان بگویید. دوم این که در یک فرصت مناسب این جملات را به پسرتان بگویید: «تو دوست داشتنی هستی اما منو پدرت با هم مشکلاتی داشتیم و تصمیم گرفتیم با هم زندگی نکنیم. احتمال داره تو پدر رو کمتر و شاید یک مدتی نتونی ببینی.»  به این نکته دقت کنید که فرزندان طلاق بسیار احساس گناه دارند و گاهی این طور فکر می‌کنند که در این جدایی آن‌ها مقصر بوده‌اند.


   طلاق را با کمک فیلم‌ها به او توضیح دهید
مفهوم طلاق را به کودک‌تان توضیح دهید. شیوه‌ای که می‌توانید به او کمک کنید تا بهتر با مفهوم این کلمه آشنا شود، گفتن داستان یا تماشای فیلم‌های کودک و انیمیشنی است که درباره موضوع طلاق ساخته شده است. به عنوان مثال و در داستان، برای او این‌گونه مطرح کنید که خیلی‌ها به دلایلی مثلا کار پدر که در شهر دیگری است یا فوت پدر یا طلاق مجبور می شوند با مادرشان زندگی کنند. حتما این موضوع را طوری مطرح کنید که پسرتان احساس نکند دلیل نیامدن پدر این است که او کودک دوست‌داشتنی نیست!


   نکاتی درباره پر کردن جای پدر
این که نبود یکی از والدین می تواند عوارض جبران ناپذیری بر فرایند رشد کودک باقی بگذارد، غیر قابل انکار است اما آیا یک مادر می‌تواند جای خالی پدر را پر کند؟ اگر بخواهیم پاسخ دقیقی به این پرسش بدهیم باید به چند نکته توجه داشته باشیم. پدر و مادر در خانه هر کدام وظایفی دارند که بخشی از این وظایف را فرد دیگری نیز می‌تواند انجام دهد؛ مانند تامین مالی فرزندان، پخت غذا، رسیدگی به نظافت آن‌ها یا حتی رسیدگی به کارهای مدرسه که هرچند سخت است اما با برنامه‌ریزی قابلیت اجرایی شدن توسط والد دیگر را دارد. در این بین بخش دیگری از وظایف پدران و مادران شامل مواردی است که فرد دیگر یا نمی‌تواند آن را انجام دهد یا باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا از عهده آن‌ها برآید. نکته مهم در این بین آن است که جبران کامل این کمبود در خانواده های تک والد بسیار دشوار و در بعضی مواقع غیرممکن است اما می‌توان از پدربزرگ یا دایی‌اش در این زمینه کمک گرفت. کمکی که البته باید زیر نظر مشاور با توجه به روحیات پسرتان باشد.

   نکته آخر
سوالات و حالت‌های پسرتان تا 9 ماه اول بعد از طلاق طبیعی است و اگر شما در قدم اول بتوانید طلاق را برای او تفهیم کنید و دوم، او را از نظر احساسی آرام کنید می توانم بگویم که جای نگرانی بسیار کمی باقی خواهد ماند.خراسان


نویسنده : راهله فارسی | مشاور

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: