کد خبر: ۲۳۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 24
محققان سال گذشته نمونه اولیه این ربات را با استفاده از یک ساختار کاغذی که به دور یک موتور کش‌سان پیچیده شده بود، تولید کردند
شفاآنلاین>سلامت> محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از گونه‌ای اوریگامی توانستند ربات نرمی شبیه به مار تولید کنند که از سرعت و دقت بالایی برخوردار است. این ربات در حوزه پزشکی بسیار کارآمد خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین، محققان(researchers) سال گذشته نمونه اولیه این ربات را با استفاده از یک ساختار کاغذی که به دور یک موتور کش‌سان پیچیده شده بود، تولید کردند.

اما هنگام کشیده شدن این ربات تمام فلس‌های آن بیرون می‌زد و حرکت آن را دشوار می‌کرد. اکنون محققان با تغییر اندازه برش‌ها و تغییر نحوه ورود نیروی محرکه به دو طرف ساختار کاغذی، توانستند ربات را به گونه‌ای اصلاح کنند که فلس‌های آن از یک طرف بیرون زده و این برجستگی به طور یکنواخت به طرف دیگر ربات منتقل شود. همچنین برش‌های خاص کاغذ امکان کنترل و برنامه‌ریزی تناوب حرکت فلس‌ها را فراهم کرد.

در نتیجه این تغییرات رباتی ساخته شد که بسیار سریع‌تر از نمونه قبلی حرکت می‌کند و می‌توان مسیر آن را با دقت بالایی کنترل کرد.

محققان معتقدند روزی از این ربات‌ها برای اکتشاف محیط‌هایی استفاده می‌شود که برای سایر ربات‌ها صعب‌العبور هستند. همچنین یکی از کاربردهای بالقوه این ربات‌ها در پزشکی(medical) انجام لاپاروسکوپی و عمل‌های جراحی است. برای دستیابی به این اهداف، محققان در تلاشند تا با تغییر طراحی ربات، تغییرشکل‌های پیچیده‌تری را برای آن امکان‌پذیر سازند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: