کد خبر: ۲۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 22
شفا آنلاین-رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه آنفلوانزای مرغی (پرندگان) مدتی است که در برخی کشورهای همسایه شیوع یافته است، گفت:شکار پرندگان مهاجری که از این کشورها وارد می شوند با خطر شیوع این بیماری همراه است.

آنفلوآنزای مرغی (پرندگان) نوعی بیماری با عامل ویروسی HSN1 است که در بین پرندگان وحشی و گاهی در بین پرندگان اهلی نیز شایع می شود.

به گزارش شفاآنلاین ،دکترایرج خسرونیا درحاشیه برگزاری بیست وپنجمین کنگره متخصصین داخلی  با تاکید بر اینکه هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در ایران گزارش نشده است، توضیح داد:این بیماری از طریق پرندگان اهلی خانگی و همچنین از طریق افراد مبتلا قابل انتقال به افراد سالم است. پرندگان مهاجر نیز می توانند منتشر کننده این بیماری باشند و آن را از کشوری به کشور دیگر منتقل کنند.

خسرونیا افزود: بنابراین مردم باید با رعایت اصول بهداشتی و عدم تماس مستقیم با پرندگان و پرهیز از خوردن گوشت پرندگان وحشی از ابتلا به این بیماری و شیوع آن در کشور پیشگیری کنند.

علایم ابتلا به این بیماری شبیه به علایم آنفلوانزا مانند تب، سرفه، گلو درد، دردهای عضلانی و عفونت چشمی است.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد و تحقیقات بالینی برای کشف واکسن این ویروس ادامه دارد.

با این حال نتایج مطالعات نشان می دهد چنانچه این بیماری تشخیص داده و درمان دارویی آن سریع آغاز شود، داروهای آنفلوآنزای انسانی می تواند در درمان آن موثر باشد.

خسرونیا اظهار داشت: در راستای لزوم توجه عموم مردم به پرهیز از خود درمانی، افراد باید با مشاهده هر نوع علایم بیماری به پزشکان مربوطه مراجعه کنند تا درصورتی که این بیماری در آنها بروز کرده باشد، به سرعت تشخیص داده و درمان شود.



***شیوع آنفلوانزای فصل بهار

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران همچنین شیوع آنفلوانزای فصلی بهار را یادآور شد و گفت: آنفلوانزا شایع ترین بیماری فصل بهار است که به اشتباه با اسامی مختلفی مانند بیماری آفریقایی یا عراقی از آن یاد می شود.

خسرونیا افزود: آنفلوانزا با تب شروع می شود و با دردهای استخوانی، اسهال و استفراغ ادامه می یاید؛ این بیماری در فصل زمستان و اوایل بهار شایع شده بود و تعداد مرگ و میر ناشی از آن بسیار کم بود.

وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا از شدت شیوع این بیماری کاسته شده است، ادامه داد: با این حال هنوز برخی افراد به آنفلوانزا مبتلا و به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

خسرونیا گفت: راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت اصول اولیه بهداشتی،معاشرت نکردن با مبتلایان و شستن مرتب دست ها و صورت است.

وی در مورد درمان این بیماری گفت: درمان آنفلوانزا بسیار ساده است و شامل استراحت و دارو درمانی می شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: