کد خبر: ۲۳۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 22
موادغذایی بسیاری هستند که می‌توانند برای بیماران کلیوی مفید باشند، اما همه بیماران باید مطمئن شوند که غذا و میوه‌ای که می‌خورند، منبع کمی از پتاسیم، فسفر و سدیم باشد
شفاآنلاین>سلامت> بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی و کلیوی باید از خوردن برخی از مواد غذایی اجتناب کنند.

به گزارش شفاآنلاین،  موادغذایی بسیاری هستند که می‌توانند برای بیماران کلیوی مفید باشند، اما همه بیماران باید مطمئن شوند که غذا و میوه‌ای که می‌خورند، منبع کمی از پتاسیم، فسفر و سدیم باشد.

این بیماران به دلیل نارسا بودن وضعیت گوارشی‌ خود باید با رعایت رژیم غذایی مخصوص از خوردن برخی موادغذایی اجتناب کنند؛ به‌طور مثال مصرف زیاد پتاسیم، فسفر و سدیم برای بیماران کلیوی مضر است.

در این خبر برخی از موادغذایی که بیماران کلیوی باید از دور آن را خط بکشند را معرفی می‌کنیم:

۱- آواکادو

آواکادو منبع غنی پتاسیم و فسفر است؛ ۱۵۰ گرم از این میوه حدود ۷۲۷ میلی‌گرم پتاسیم دارد که این میزان ۲ برابر پتاسیمی است که در موز وجود دارد، بر همین اساس بیماران کلیوی باید از خوردن این میوه در طول روز اجتناب کنند.

۲- غذا‌های کنسروی

برای کنسرو کردن غذا‌ها مقداری زیاد نمک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماده‌ای که برای بیماران کلیوی مضر است و سدیم موجود در آن برای بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود، از این رو بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند باید دور غذا‌های کنسروی مانند سوپ، تن ماهی و برخی سبزیجات را خط بکشند.

۳- نان گندم

در این نوع نان فیبر و سبوس به مقدار زیاد وجود دارد؛ می‌دانید سبوس و فیبر پتاسیمی بالا دارند و بر همین اساس بیماران کلیوی باید نان سفید را جایگزین نان گندم کنند، در ۳۰ گرم از نان گندم ۵۷ میلی‌گرم فیبر و ۶۹ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد در حالی که نان سفید تنها ۲۸ میلی‌گرم از پتاسیم و فیبر را در خود جای داده است.

۴- برنج قهوه‌ای

این نوع برنج(Rice) همانند نان گندم سرشار از فیبر و پتاسیم است؛ یک فنجان برنج قهوه‌ای پخته ۱۵۰ میلی‌گرم فسفر و ۱۵۴ میلی‌گرم پتاسیم دارد؛ بیماران کلیوی می‌توانند برنج سفید را که تنها ۶۹ میلی‌گرم فسفر و ۵۴ میلی‌گرم پتاسیم دارد، در سبد برنامه غذایی خود جای دهند؛ البته بیماران کلیوی می‌توانند برنج قهوه‌ای را نیز در رژیم خود داشته باشند به این شرط که این ماده غذایی را با موادی دیگر که پتاسیم کمتری دارد، جابجا کنند.

۵- موز

همانطور که می‌دانیم موز پتاسیمی بسیار بالا دارد و بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم از این ماده غذایی را در خود جای داده است، البته متاسفانه تمام میوه‌های استوایی پتاسیمی بسیار بالا دارند و از این رو برای بیماران کلیوی مفید نیستند، با این وجود اگر هر یک از بیمارانی که دچار مشکل کلیوی هستند هوس خوردن میوه‌های استوایی به سرشان زد، می‌توانند آناناس را با پتاسیم کمتر، جایگزین کنند.

۶- پرتقال و آب پرتقال

با وجود آن که پرتقال سرشار از ویتامین C و برای اکثر بیماری‌ها مفید است، اما بیماران کلیوی به دلیل پتاسیم بسیار بالای این میوه باید مصرف آن را محدود کنند، بیماران کلیوی برای نوشیدن آب میوه می‌توانند از سیب و انگور استفاده کنند.

۷- گوشت فرآوری شده

این ماده غذایی مانند کنسرو‌ها، نمکی زیاد را در خود جای داده‌اند،‌ به علاوه اینکه در کنار نمک میزان پروتئین آن هم بالاست لذا بیماران کلیوی باید از خوردن این نوع گوشت اجتناب کنند.

۸- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مانند موز پتاسیمی بالا دارد و منبعی سرشار از فسفر و سدیم است؛ همانطور که گفتیم تمام این عناصر غذایی برای بیماران کلیوی مضر هستند، لذا بیمارانی که دچار مشکلات(Difficulties) کلیوی هستند باید گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود محدود کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: