کد خبر: ۲۲۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 21
تمرکز کمپین هفته سلامت بر عدالت و همبستگی و بالا بردن استاندارد سلامت برای همه از طریق رفع شکاف و بی‌عدالتی در ارائه خدمات بهداشتی و جلوگیری ازجا ماندن افراد از دریافت این خدمات محقق می­‌شود
شفاآنلاین>سلامت>اول تا هفتم اردیبهشت ماه هر سال به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری شده است؛ این هفته فرصتی است برای پاس داشتن سلامتی و همچنین یادآوری این نکته به رهبران جهان که همه افراد باید در موقع لزوم به مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

به گزارش شفاآنلاین، دراین راستا کمپین  # بهداشت و سلامت همه رویدادهای تبلیغاتی در سراسر جهان و ایران با مضمون برجسته کردن هدف اصلی این کمپین یعنی دسترسی به جهانی عادلانه و سالم می‌شود.

تمرکز کمپین هفته سلامت بر عدالت و همبستگی و بالا بردن استاندارد سلامت<Health> برای همه از طریق رفع شکاف و بی‌عدالتی در ارائه خدمات بهداشتی و جلوگیری ازجا ماندن افراد از دریافت این خدمات محقق می­‌شود.

به این منظور شعار روز جهانی سلامت و به تبع هفته سلامت امسال «مراقبت­‌های بهداشتی اولیه، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» انتخاب شده است.

پوشش همگانی سلامت و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه

پوشش همگانی بهداشت به این معنی است که همه افراد به مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی مورد نیازشان در هر زمان و مکان که ضرورت دارد، بدون تحمل هزینه‌های درمانی سنگین و طاقت فرسا دسترسی داشته باشند. بر این باوریم که این هدف دست‌یافتنی است و آغاز این مسیر با فراهم ساختن دسترسی افراد به خدمات درمانی و بهداشتی اولیه خواهد بود. مراقبت‌های بهداشتی اولیه و دسترسی به آن باید یک رویکرد کلی در جامعه با تمرکز بر نیازهای اساسی افراد، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف نسبت به مسئله سلامت باشد.  

برای تحقق دسترسی آسان و یکسان عموم مردم به بهداشت و درمان، دولت‌ها باید روی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اولیه باکیفیت و ارزان سرمایه‌گذاری کنند. در همین رابطه کارکنان بخش سلامت باید همواره در جهت مراقبت و حمایت از یکایک افراد جامعه تلاش کرده و آنان را برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی و حفظ سلامت فردی‌شان آموزش دهند. همچنین توانمندسازی افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی در جهت حفظ سلامت شخصی از جمله دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه دست اندرکاران حوزه بهداشت و سلامت قرار گیرد.

دسترسی به بهداشت و درمان و سلامت فردی از حقوق اساسی بشر است. ما در کنار یکدیگر خواهیم توانست تا رویای دستیابی همه افراد به خدمات بهداشتی و درمانی را به واقعیت بدل کنیم.

اهداف ایجاد این کمپین عبارتند از:

- ایجاد درک بهتر از اهمیت پوشش همگانی سلامت و اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه به عنوان پایه و اساس آن.

- تقویت فعالیت افراد، سیاست گذاران و کارکنان حوزه بهداشت و درمان<cure> به منظور تحقق پوشش همگانی سلامت برای همه افراد.

پیام‌های کلیدی این کمپین نیز عبارتند از:

- پوشش جهانی بهداشت و درمان شدنی است، پس همه با هم این هدف را به واقعیت بدل کنیم.

- سلامت و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی از حقوق اساسی بشر است. هم اکنون زمان آن است که همه افراد در هر کجای این جهان به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی داشته باشند.

- پوشش همگانی سلامت به معنای آن است که همه افراد بشر هر کجا و هر زمان که لازم باشد به خدمات ارزان و با کیفیت بهداشتی و درمانی دسترسی داشته باشند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در حال حاضر دست کم نیمی از جمعیت جهان به خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود دسترسی ندارند و سالانه حدود 100 میلیون نفر در جهان و به دلیل پرداخت هزینه‌های سنگین خدمات بهداشتی و درمانی دچار فقر شدید می‌شوند. این افراد چه کسانی هستند و ما چگونه می‌توانیم به آنها کمک کنیم؟ به منظوردرک بهتر شرایط این افراد، به اطلاعات و داده‌هایی در رابطه با سن، جنسیت، درآمد، محل زندگی، آموزش و دیگر عوامل و معیارها که دسترسی به خدمات درمانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند نیاز است.

بهداشت و سلامت از حقوق مهم و اساسی بشر است. همگان باید به اطلاعات و خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود برای حفظ سلامت خود و خانواده‌شان دسترسی داشته باشند. بنابراین دسترسی به مراقبت­‌های بهداشتی اولیه، اساس و پایه برنامه ایجاد پوشش همگانی سلامت است.

خدمات بهداشتی نامناسب و بی‌کیفیت موجب از دست رفتن جان بسیاری از افراد شده و میلیاردها دلار هزینه و خسارات به بار می‌آورد و لازم است باید برای بهبود کیفیت و امنیت خدمات بهداشتی و درمانی در سطح جهان اقدام شود.

خدمات و مراقبت‌های بهداشتی اولیه باید نخستین مرحله از تماس با نظام سلامت باشد؛ جایی که بسیاری از افراد، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی عمده خدمات درمانی و بهداشتی مورد نیاز خود را در آنجا دریافت می‌کنند. از پیشگیری تا درمان، توانبخشی و مراقبت‌های پرخطر، همگی خدماتی هستند که افراد باید در نزدیک‌ترین مکان ممکن به محل زندگی یا کار خود دریافت کنند.

مراقبت‌های اولیه بهداشتی در مورد مراقبت از مردم است و به آنها کمک می‌کند تا سلامت خود را بهبود بخشیده یا خود را حفظ کنند؛ به جای آنکه تنها به درمان یک بیماری یا شرایط خاص بپردازد.

مراقبت‌های بهداشتی اولیه اکثریت نیازهای بهداشتی شما در طول زندگی را پوشش می‌دهد؛ خدماتی مانند غربالگری برای مشکلات بهداشتی، واکسیناسیون، ارائه اطلاعات در مورد چگونگی جلوگیری از بیماری، برنامه‌ریزی بهداشتی و درمانی خانوادگی، ارائه خدمات درمانی کوتاه مدت و بلند مدت و هماهنگی با سایر سطوح مراقبتی و توانبخشی.

یک نظام بهداشتی با ارائه خدمات اولیه بهداشتی و درمانی با کیفیت و قدرتمند، نتایج بسیار بهتر و موثرتری در بهبود شرایط حوزه سلامت به دنبال خواهد داشت. صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کیفیت بالای مراقبت و خدمات بهداشتی و درمانی از مشخصه‌های بارز این نظام بهداشتی است.

خدمات بهداشتی اولیه بسیار مقرون به صرفه بوده و عادلانه‌ترین راه برای ارائه خدمات مراقبتی، بهداشتی و درمانی به شمار می‌رود. استفاده از این روش کمک بزرگی به کشورها به منظور پیشرفت در جهت تحقق هدف ایجاد پوشش همگانی سلامت به شمار می‌رود.

کارکنان حوزه سلامت نقش بسیار مهمی در آموزش بیماران به منظور مراقبت از سلامت فردی دارند. ایجاد هماهنگی در زمینه مراقبت و حمایت از نیازهای بیماران در مقابل مدیران مراکز درمانی و سیاست‌گذاران از جمله وظایف مهم این افراد است.

کارکنان حوزه سلامت به خوبی با فرهنگ و سبک زندگی جامعه خود آشنا هستند که این موضوع در شرایط بحرانی نظیر شیوع یک بیماری یا وضعیت اضطراری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

برای تحقق هدف پوشش همگانی سلامت نیازمند دسترسی افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی به خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت هستیم. این موضوع سبب می‌شود سلامت افراد و خانواده‌شان حفظ شود. همچنین استفاده از کارکنان ماهر و آموزش دیده حوزه بهداشت و درمان، ارائه خدمات درمانی با کیفیت را به دنبال داشته و تصمیم سازان و سیاست گذاران حوزه درمان را به سرمایه‌گذاری و تامین منابع لازم جهت تحقق پوشش همگانی سلامت ترغیب خواهد کرد.

یکی از راه‌های مشارکت در رویداد هفته ملی سلامت پیوستن به جنبش زنجیره همبستگی سازمان بهداشت جهانی در سراسر جهان است؛ به طوری که می‌توان با جمع کردن همکاران، دوستان و اعضای خانواده دست یکدیگر را گرفته و از کارزار پوشش جهانی خدمات بهداشتی و درمانی حمایت کرد. با پیوستن به جنبش زنجیره همبستگی شما به همراه جمع زیادی از افراد حاضر در این جنبش نظیر کارکنان بخش سلامت، سیاست گذاران، بیماران و سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه سلامت، حمایت خود را از کارزار پوشش همگانی سلامت اعلام خواهید کرد.

شما می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به این رویداد را با هشتگ "#سلامت – برای - همه"  در شبکه‌های اجتماعی با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

سلامت و بهداشت از حقوق اساسی شما و خانواده شما است. بیایید به سیاست­گذاران بگوییم که شایسته دریافت خدمات باکیفیت بهداشتی و درمانی هستیم.

با کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی محل زندگی خود صحبت کرده و از آنان بخواهید اطلاعات لازم و ضروری برای مراقبت و حفظ سلامت خود و خانواده‌تان را در اختیار شما قرار دهند.

دریافت خدمات بهداشتی باکیفیت موجب بهبود سلامت جسمانی افراد شده و فواید اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی به همراه دارد. هم اکنون وقت آن رسیده است تا از سیاست‌گذاران تقاضا کنیم خدمات سلامت همگانی را به یک واقعیت عینی تبدیل کنند.

کارکنان حوزه بهداشت و سلامت نیز صدای جامعه و بیماران­ هستند. با همکاران خود متحد شده و به مدیران نشان دهید که از ایده خدمات بهداشتی و درمانی برای همه مردم حمایت می‌کنید.

کارکنان بخش سلامت می توانند با ارائه توصیه‌ها و خدمات درمانی با کیفیت به افراد زندگی آنان را تغییر داده و در جهت بهبود آن بکوشند. اجازه دهید تا همه به مهارت‌ها وتخصص شما فعالان و کارکنان حوزه بهداشت و درمان دسترسی داشته باشند.

با توانمندسازی افراد به آنان کمک کنید تا از سلامت شخصی خود به خوبی محافظت کنند. آموزش بیماران در رابطه با نیازهایشان و همچنین ارائه مشاوره‌های تخصصی برای حفظ سلامت شخصی آنان از جمله اقدامات مهم و کلیدی شما کارکنان بخش بهداشت و درمان محسوب می‌شود.

از طرفی هم سلامتی و سالم بودن یک انتخاب سیاسی است. این اولویت باید درتمام تصمیمات و سیاست‌ها در نظر گرفته شود.

سرمایه‌گذاری روی مبحث ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پایه از جمله مهم‌ترین اقدامات برای تحقق بخشیدن به ایده پوشش همگانی سلامت است. بنابراین می‌توان با سیاست‌گذاری صحیح این ایده را محقق کرد.

رویداد امسال به دریافت و جمع آوری داده‌های مورد نیاز در حوزه بهداشت و سلامت اختصاص یافته است. با استفاده از این داده‌ها می‌توان ضمن تامین منابع مورد نیاز، در صورت لزوم تغییرات مثبتی را در جایی که اعمال آن ضروری است، صورت داد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: