کد خبر: ۲۲۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 18
مقایسه تعداد دانشجویان داروسازی در ۸۹ کشور حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر، شاهد فعالیت ۶ داروساز هستیم، این در حالی است که آمار مذکور در ایران ۳ داروساز است
شفاآنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: مقایسه تعداد دانشجویان داروسازی در ۸۹ کشور حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر، شاهد فعالیت ۶ داروساز هستیم، در حالی که این آمار در ایران به ۳ داروساز می رسد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مهدی پیر صالحی در بیست و دومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران که در دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار داروخانه<pharmacy> در سطح کشور اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه در زمینه مشکلاتی که دانشجویان رشته داروسازی و نیز دغدغه‌هایی که داروخانه‌ها در سطح کشور با آن دست‌به‌گریبان هستند، مطالب زیادی در قالب سمینارهای مختلف بیان‌شده اما تا به امروز به توفیق چندانی در خصوص حل این مشکلات دست نیافته‌ایم.

وی با بیان اینکه وجود مشکلات در حوزه داروسازی بعد از گذشت ۳۰ سال جای تأسف دارد، افزود: یکی از دغدغه‌هایی که همواره در سمینارهای مختلف نیز به آن اشاره‌شده، موضوع اختلاف در خصوص دایر کردن داروخانه بر اساس سقف جمعیتی بوده است، این در حالی است که اگر بخواهیم موضوع سقف جمعیتی را در دایر کردن داروخانه‌ها برداریم، این مشکل به دلیل کوچک بودن اقتصاد دارویی، پابرجا خواهد ماند.

دکتر پیرصالحی با تأکید بر اینکه موضوع کوچک بودن اقتصاد دارویی کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این عرصه به شمار می‌رود که این معضل از گذشته تا به امروز پابرجا مانده است، تصریح کرد: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که تداوم این مشکلات می‌تواند دغدغه‌ها را به دیوان عدالت اداری و نیز شورای رقابت بکشاند که به نظر می‌رسد کشیده شدن دغدغه‌های دارویی به این محل‌ها کار چندان درستی نیست.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه موضوع زیاد بودن تعداد دانشجویان داروسازی در کشور با تکیه‌ بر استدلال، قابل‌قبول و منطقی نیست، ادامه داد: مقایسه تعداد دانشجویان داروسازی در ۸۹ کشور حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر، شاهد فعالیت ۶ داروساز<Pharmacist> هستیم، این در حالی است که آمار مذکور در ایران ۳ داروساز است.

دکتر پیر صالحی با یادآوری اینکه در طول سال در حدود ۱۵۰۰ دانشجوی داروسازی جذب می‌شوند که این میزان قرار است از سال ۱۴۰۰ به بعد روند کاهشی داشته باشد، اظهار کرد: مشکلی که امروز بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان داروسازی با آن مواجه هستیم این است که ۸۰ درصد از دانشجویان این رشته به دنبال دایر کردن داروخانه هستند که نباید این‌چنین باشد.

 معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه، داشتن ارتباط با نهادهای قدیمی داروسازی را از الزامات فعالیت دانشجویی دانست و با بیان اینکه یکی از دلایل عدم استقبال بیمارستان‌ها برای همکاری با داروسازان، کم‌کاری داروسازان است، یادآور شد: دلیل پابرجا ماندن این مشکلات آن است که هنوز کارکرد داروساز در کاهش هزینه‌های دارویی در بیمارستان‌ها تشریح نشده است، لذا باید خدمات جدیدی برای داروسازی تعریف شود.

دکتر پیر صالحی با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که تقویت نهادهای مرتبط با داروسازی منجر به حفظ حقوق فعالان این حوزه خواهد شد، خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی را به‌تنهایی نمی‌توان حل کرد، ازاین‌رو دانشجویان باید به فکر کمک باشند که ارائه ایده و راه‌حل ازجمله این کمک‌ها است. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: