کد خبر: ۲۲۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 15
کمبود ویتامین سی در بدن باعث بروز بیماری به نام اسکوربوت می‌شود؛ این بیماری با ایجاد تورم در لثه و لق شدن دندان‌ به خونریزی لثه منجر می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص دندان پزشکی گفت: مصرف ویتامین c و رعایت بهداشت دهان و دندان راحت‌ترین راه درمان خونریزی لثه است.

به گزارش شفاآنلاین، عزت الله خامسی دندانپزشک متخصص بهداشت عمومی،درباره علت و درمان خونریزی لثه اظهار کرد: کمبود ویتامین سی در بدن باعث بروز بیماری به نام اسکوربوت می‌شود؛ این بیماری با ایجاد تورم در لثه و لق شدن دندان‌ به خونریزی لثه منجر می‌شود، اختلالی که به راحتی با مصرف(Consumption) قرص یا تزریق آمپول ویتامین c و خوردن خوراکی‌هایی سرشار از این ویتامین مانند پرتقال، کیوی، لیموشیرین و سبزیجاتی مانند هویج قابل درمان خواهد بود.

وی درباره علل خونریزی لثه بیان کرد: نامنظمی و کج و معوج بودن دندان‌هایی که به ارتودنسی نیاز دارد، نیز می‌تواند به خونریزی لثه منجر شود. ریشه‌های دندان این افراد در هنگام مسواک‌زدن به خوبی درگیر مسواک نشده و به‌درستی تمیز نخواهد شد، از این رو مقدار زیادی از جرم‌ روی دندان باقی مانده و این رسوبات و پلاک ها به ایجاد التهاب لثه و در نتیجه خون ریزی لثه منجر می‌شود. افراد برای جلوگیری از این عارضه باید در سن مناسب به انجام ارتودنسی اقدام کرده و از مسواک‌های مناسب دندان هایشان استفاده کنند.

خامسی توضیح داد: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به‌‌خصوص پس از صبحانه و شام باعث ایجاد پلاک‌های رسوبی روی دندان شده و تحریک لثه و خونریزی اتفاق می‌افتد. داشتن برنامه منظم برای زدن مسواک، استفاده از نخ دندان و دهان شویه می‌تواند از ابتلا به این عارضه جلوگیری کند.

خونریزی لثه در دوران بارداری

این دندانپزشک افزود: در دوران بارداری لثه به دلیل تغییرات مختلف هورمونی که در بدن مادر اتفاق می‌افتد متورم شده و خونریزی می‌کند.

در برخی موارد شاهد لق شدن دندان‌ها و حتی بوی بد دهان هستیم. مادران باردار باید بر علاوه بر داشتن برنامه منظم بهداشت دهان و دندان، با محلول‌های آب نمک، محلول آب و جوش‌شیرین و همچنین مصرف داروهایی(Medications) که پزشک معالج برای تمیز نگه داشتن دهانشان تجویز می‌کند خود را تا پس از زایمان از این بیماری در امان نگه دارند.

خامسی بیان داشت: زمانی که فرد دندان خود را پر می‌کنند مواد پرکردنی ممکن است از دندان بیرون زده و بین دندان‌ها قرار گیرد و با مرور زمان در لثه فرو برود که باید با مراجعه به پزشک معالج از او بخواهند این مواد را از لثه خارج کند.

وی اضافه کرد: کسانی که تغذیه‌ای مناسب ندارند علاوه بر کمبود ویتامین C از کمبود ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و مواد معدنی مانند آهن، روی، زینک و غیره  نیز رنج می‌برند که خطر ابتلا به این بیماری را در فرد بالا می‌برد. فرد به صورت خودسرانه نمی‌تواند بیماری خود را درمان کند و باید به پزشک مراجعه کرده تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد. اضافه کردن ویتامین C و رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن، نخ دندان، استفاده از دهانشویه و یا آب نمک هر روز  تنها کار عمومی است که برای درمان خونریزی لثه می تواند به فرد کمک کند.

خونریزی لثه در دوران شیمی درمانی

خامسی تصریح کرد: یکی از عوارض شیمی درمانی کاهش عملکرد غدد بزاقی و ترشحات دهان است که باعث خشک شدن دهان می‌شود. خشکی دهان نیز باعث پوسیدگی سریع دندان‌ها و به دنبال آن تورم لثه و خونریزی خواهد شد. بنابراین در زمان دوره‌های شیمی درمانی بهتر است دهان خود را مرتب با آب نمک شسته و یا از بزاق مصنوعی استفاده کرد.

وی افزود: مصرف داروهای هورمونی به خصوص زنان و همچنین داروهای کاهش دهنده‌ فشار خون نیزبه خشکی دهان و التهابات لثه و در نتیجه خونریزی لثه منجر می‌شود که افراد می‌توانند با انجام نکات ذکر شده از ایجاد این عارضه جلوگیری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: