کد خبر: ۲۲۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 16
تجربه زندگی بسیاری از ما و البته تجربه زندگی خانم شارلیز ترون می‌تواند تایید کند که وقتی ما در بازه‌ای از زمان برای بخشی از خواسته‌های خود قدمی بر نمی‌داریم، ممکن است به ناگهان خود را در موقعیتی بیابیم که جای خالی آن بخش برای ما آزاردهنده و حتی غیرقابل تحمل شود
شفا آنلاین>اجتماعی> کافی بود 24 ساعت از مصاحبه «شارلیز ترون»، بازیگر آمریکایی درباره مجرد بودن و تمایلش به داشتن شریکی در زندگی بگذرد تا فضای مجازی پر شود از تکرار این نقل قول که «مدتی است که مجرد هستم و حالا منتظر کسی هستم که پا پیش بگذارد و من را به یک ملاقات دعوت کند. ». واکنش‌ها متفاوت بود، برخی تعجب کردند که چه طور امکان دارد بازیگر سرشناسی مثل خانم ترون در 43 سالگی چنین صحبتی کند ؟

   گستردگی نیازها و پیچیدگی در رشد
در دیدگاه‌های روان‌شناسی روی این موضوع که انسان نیازهای متفاوتی دارد، زیاد بحث می‌شود. یکی از معروف‌ترین این دیدگاه‌ها، هرم نیازهای مزلو است. مزلو مجموعه‌ای از نیازهای متفاوت انسان‌ها را در شکل هرم طبقه‌بندی می کند و می‌گوید برای رسیدن به نیازها در طبقات بالاتر انتظار می‌رود که افراد تا حدی به نیازهای خود در سطوح پایین‌تر دست پیدا کرده باشند.

این نیازها از پایین به بالا عبارتند از نیازهای فیزیولوژیک، امنیت و سلامت، روابط اجتماعی و دوستی (ازدواج)، احترام و عزت نفس و در نهایت خودشکوفایی. این نظریه به رغم انتقادهایی که راجع به آن وجود دارد اما به صورت کلی مورد پذیرش بسیاری در حوزه روان‌شناسی است اما در کنار این پذیرش، درباره آن سوءتفاهم فراگیری وجود دارد که می‌تواند دردسرساز باشد.

   رشد پلکانی؛ دامی فراگیر برای جوانان
بسیاری افراد تصور می‌کنند در زندگی باید به شکل پلکانی رشد کنند؛ ابتدا به یک خواسته خود برسند و بعد از دستیابی به آن، تازه سراغ خواسته بعدی بروند. دیدگاهی چون هرم نیازهای مزلو نیز می‌تواند به این روش اشتباه دامن بزند. یعنی افراد مدعی شوند که ابتدا باید نیازهای سطوح پایین به صورت کامل تامین شود و سپس سراغ موارد بعدی رفت اما آیا داستان واقعا به این صورت است؟


تجربه زندگی بسیاری از ما و البته تجربه زندگی خانم شارلیز ترون می‌تواند تایید کند که وقتی ما در بازه‌ای از زمان برای بخشی از خواسته‌های خود قدمی بر نمی‌داریم، ممکن است به ناگهان خود را در موقعیتی بیابیم که جای خالی آن بخش برای ما آزاردهنده و حتی غیرقابل تحمل شود. یکی از موارد شایع که به نظر می‌رسد درباره خانم ترون نیز روی داده، بحث ازدواج است. این روزها بسیاری از جوانان تصور می‌کنند باید موضوع ازدواج را با به سرانجام رساندن درس، کار و وضعیت اقتصادی خود به کل به تعویق بیندازند. این تصور باعث می‌شود برخی زمانی متوجه خلأ این بخش در زندگی‌شان ‌شوند که حق انتخاب‌های شان کم شده یا چالش‌های اضافه‌ای بر سر راه آن‌ها قرار گرفته است. اگر شما نیز جزو این گروه از جوانان هستید، شاید بهتر باشد در نظر بگیرید که همان طور که برداشتن چندین هندوانه به صورت همزمان می‌تواند مشکل ایجاد کند، نداشتن برنامه برای خواسته‌هایی که در آینده می‌خواهید سراغ آن‌ها بروید و موکول کردن آن‌ها به آینده‌ای نامشخص نیز می‌تواند مسئله‌زا باشد.خراسان


نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره خانواده

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: