کد خبر: ۲۲۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 19
سوپ باعث پر شدن معده و احساس سیری می‌شود و می‌تواند به فرد کمک کند تا کمتر بخورد، اما اگر خیال کاهش وزن به کمک سوپ را دارید، می‌توانید به شکلی دیگر نیز سراغ آن بروید
شفا آنلاین>سلامت>هنوز هوا آن قدر گرم نشده که برای یک شام سبک نتوان به سراغ سوپ رفت. از سویی قرار دادن سوپ در وعده‌های غذایی آن قدر پرفایده است که اگر از آن اطلاع داشته باشید، شاید به این نتیجه برسید که بهتر است به شکل روزانه سوپ <Soup>را در برنامه غذایی خود قرار دهید، اما فواید خوردن سوپ چیست و چرا باید این گروه را در برنامه غذایی روزانه خود جا دهیم؟


کمک به کاهش وزن

به گزارش شفا آنلاین:مطالعات متعدد نشان داده‌اند زمانی که افراد به شکل منظم پیش از خوردن غذای اصلی خود، یک کاسه سوپ می‌خورند، در طولانی مدت، وزن‌شان کاهش پیدا می‌کند. در واقع سوپ باعث پر شدن معده و احساس سیری می‌شود و می‌تواند به فرد کمک کند تا کمتر بخورد، اما اگر خیال کاهش وزن به کمک سوپ را دارید، می‌توانید به شکلی دیگر نیز سراغ آن بروید.

در مطالعه‌ای در دانشگاه پنسیلوانیا مشخص شد زمانی که افراد به جای چیپس یا بیسکویت‌های نمکی، در میان وعده‌های خود سوپ مصرف می‌کنند، می‌توانند تا ۵۰ درصد بیشتر وزن کم کنند. این درحالی بود که میزان کالری دریافتی افراد از سوپ با چیپسی که گروه دیگر می‌خوردند، یکسان بود. به عقیده پژوهشگران مقدار بیشتر سوپ در این مورد می‌تواند یکی از دلایل کاهش وزن بیشتر باشد. در واقع بازهم پرنگه داشتن معده و احساس سیری طولانی‌مدت‌تر به کمک افراد آمده بود.

تنوع درشکل و بافت

مزیت دیگر سوپ‌ها تنوع زیاد آن‌ها در طعم، رنگ و بافت است. سوپ‌ها این مزیت را دارند که به راحتی می‌توانید متناسب با ذائقه هر کدام از اعضای خانواده، کمی طعم سوپ را برای آن فرد تغییر دهید و به عنوان مثال آن را ترش‌تر یا تندتر کنید. تبدیل بافت سوپ با کمک غذاساز به بافتی نرم و یکدست، یکی دیگر از راه‌های آسان برای تنوع‌بخشی به این غذاست. البته اگر به بافت کاملا یکدست علاقه ندارید، می‌توانید تکه‌های نان تست را کمی تفت دهید و روی سوپ بریزید. در عین حال تنوع بالای سوپ‌ها کمک خوبی است برای افرادی که در پی کاهش وزن هستند چرا که افراد بدون این که احساس کنند ناچار از مصرف غذای تکراری هستند، می‌توانند از سوپ‌ها برای کاهش وزن خود بهره بگیرند.

غنی از فیبر

این روز‌ها برخی افراد به منظور بهره‌مندی از مزیت‌های سبزیجات، به خوردن آب سبزیجات روی آورده‌اند. اگر شما هم در فکر پاک سازی به کمک آب سبزیجات و میوه‌ها هستید، شاید بد نباشد به گزینه سوپ‌ها نگاهی دوباره بیندازید.

متخصصان معتقدند در برخی زمینه‌ها، سوپ‌ها نسبت به آب میوه و سبزیجات مزیت‌های بیشتری دارند؛ چرا که در سوپ، سبزیجات به صورت کامل و همراه با فیبر وجود دارد. وجود فیبر سبزیجات در سوپ باعث می‌شود میزان قند خون افراد بعد از مصرف سوپ نوسان کمتری داشته باشد و فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند.


در حالی که وقتی افراد از آب سبزیجات یا میوه‌ها استفاده می‌کنند، به صورت معمول هم قند بیشتری دریافت و هم به واسطه پایین بودن فیبر، نوسان قند بیشتری را تجربه می‌کنند. این بالا وپایین شدن قند خون، به صورت معمول به بیشتر خوردن منجر می‌شود. براین مبنا افرادی که در پی کاهش وزن هستند، هر چه بتوانند از بالا و پایین شدن زیاد قند خون خود جلوگیری کنند، بهتر می‌توانند وزن کم کنند. اما در کنار کمک به ثابت نگه داشتن قند خون، فیبر موجود در سبزیجات، کمک خوبی برای دستگاه گوارش ما نیز هست و داشتن رژیمی سرشار از فیبر به افرادی که از مشکل یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود.

از دهن نمی‌افتد!

در روز‌های پایان سال که به صورت معمول همه ما درگیری‌های زیادی داریم، می‌توانید از قبل سوپ را آماده و هر زمان خواستید آن را میل کنید. می‌توانید برای تنوع دادن، در زمانی که آن را گرم می‌کنید، کمی جعفری یا آب لیموی تازه به آن اضافه کنید.

مقوی ساده

مزیت دیگر سوپ‌ها تنوع بالای مواد تشکیل‌دهنده آن هاست. شما می‌توانید مواد غذایی مختلفی را به سوپ خود اضافه کنید و به واسطه آن، ترکیب‌های متفاوتی از گروه‌های غذایی داشته باشید. در واقع لازم نیست حتی به دنبال دستور‌های خاص و جدید باشید، به عنوان مثال کافی است همان دستور قبلی را با میزان بیشتری پروتئین، آماده یا برای افزایش میزان گروه سبزیجات، کمی قارچ، کدو یا جعفری به سوپ جو ساده خود اضافه کنید.

واقعیت این است که پخت سوپ‌ها از نظر مهارت آشپزی چندان پیچیده نیست و با یکی دو بار پختن، غالب افراد امکان دستیابی به غذایی خوشمزه را دارند.خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: