کد خبر: ۲۲۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 14
ممکن است مصرف غذا‌های تیز و تند در افرادی که دارای مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه یا زخم معده هستند و با مصرف برخی غذا‌ها دچار دل درد و نفخ شکم می‌شوند، روند سوء هاضمه را تشدید کند؛ در این شرایط بهتر است از مصرف غذاهای دارای ادویه‌ زیاد پرهیز شود
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص گوارش و کبد گفت: مصرف زیاد ادویه‌جات حتی در افراد سالم ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود و حتی بیماری‌های زمینه‌ای را تشدید کند.

به گزارش شفاآنلاین، فرشاد علامه متخصص عمومی، فوق تخصص گوارش و کبد و معاون درمان بیمارستان امام خمینی (ره)  درباره استفاده از ادویه‌جات در غذا اظهار کرد:  ممکن است مصرف غذا‌های تیز و تند در افرادی که دارای مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه یا زخم معده هستند و با مصرف برخی غذا‌ها دچار دل درد و نفخ شکم می‌شوند، روند سوء هاضمه را تشدید کند؛ در این شرایط بهتر است از مصرف غذاهای دارای ادویه‌ زیاد پرهیز شود.

وی افزود: استفاده از ادویه‌جات اگر به مقدار لازم و متعادل باشد مشکل زیادی به وجود نمی‌آورد ولی اگر فردی با مصرف یک غذای خاص دچار عارضه و مشکل می‌شود بهتر است از مصرف آن پرهیز کند.

علامه بیان کرد: البته مصرف ادویه‌جات تند غیر از مشکلات (Difficulties)گوارشی، باعث بروز عوارض مختلفی در بدن می‌شود؛ به طور مثال در افرادی که به این ادویه‌جات حساسیت دارند می‌تواند آلرژی‌ ایجاد کند که علائم شبیه آسم یعنی عطسه، آبریزش بینی و سرفه دارد. البته این امر بستگی به نوع و مقدار مصرف ادویه‌جات در غذا هم دارد.

ادویه‌جات عامل تشدید علائم رفلاکس معده

این  فوق تخصص گوارش و کبد گفت: افرادی که مبتلا به رفلاکس هستند یعنی در آنها اسید معده به مری برگشت دارد، عارضه  با درد، سوزش و گرفتگی در قفسه سینه خود را نشان می‌دهد و حتی ممکن است آسیب‌هایی در حنجره ایجاد کند؛ در این شرایط مصرف غذا‌های تند و ترش می‌تواند موجب تشدید علائم رفلاکس شود، بنابراین باید علاوه بر رعایت پرهیز‌های غذایی رفلاکس معده، از مصرف ادویه‌جات تند پرهیز شود.

مشکلات گوارشی دستگاه‌های دیگر بدن را هم درگیر می‌کند

علامه اظهار کرد: مشکلات گوارشی شامل شاخه‌های متنوعی است که قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش را درگیر می‌کند و هر کدام می‌تواند عوارضی خاص بر روی بدن داشته باشد، به طور مثال فرد مبتلا به التهاب روده، ممکن است مشکلات چشمی، التهاب مفصل یا ضایعات پوستی هم داشته باشد که به مشکلات گوارشی مربوط است یا در وی علائمی مثل اسهال و دل پیچه بروز کند که به معده ارتباط ندارد و مربوط به اثر مصرف ادویه‌جات بر روده است.

وی افزود: اگر فرد مبتلا به سوءهاضمه معمولی باشد که ارتباط با بیماری دیگری ندارد و تنها در آن قسمت درد مشاهده می‌شود؛ ولی برخی از بیماری‌های گوارشی با عوارضی خارج از دستگاه گوارش همراه است.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از طرفی برخی بیماری‌های خارج از دستگاه گوارش علائم و نشانه‌های مشکلات گوارشی را دارند، به طور مثال ممکن است تومورها خود را به شکل اسهال نشان دهند یا تغییر هورمون‌های بدن یعنی پرکاری تیروئید با افزایش دفعات دفع مدفوع و اسهال و کم‌کاری تیروئید به شکل یبوست بروز کند؛ این‌ها بیماری‌هایی هستند که خارج از دستگاه گوارش قرار دارند، اما برخی علائم و نشانه‌هایی که ایجاد می‌کنند با بیماری‌های (Diseases)دستگاه گوارش مشابهت دارد.

وی اظهار کرد: شباهت برخی از بیماری‌ها با مشکلات گوارشی تشخیص را سخت می‌کند، اما این پزشک است که باید با تخصص و تجربه خود نوع بیماری و درمان آن را تشخیص دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: