کد خبر: ۲۲۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 14
پژوهشگران دانشگاه وسترن و موسسه تحقیقات سلامت لاوسون با ارزیابی وضعیت 20 بیمار ترخیص شده از آی سی یو دریافتند که هر 20 بیمار در دو یا بیش از دو حوزه شناختی شامل حافظه، تمرکز، قوه تصمیم گیری و استدلال، با مشکلات آشکاری روبه رو هستند. این در حالی است که ظاهرا هیچکدام از این بیماران آسیب مغزی آشکاری ندیده بودند
شفاآنلاین>سلامت> مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد، اکثر بیمارانی که بدون هیچ عارضه مغزی در بخش مراقبت های ویژه (آی سی یو) بستری می شوند، از اختلالات شناختی پنهان رنج می برند.

به گزارش شفاآنلاین، پژوهشگران دانشگاه وسترن و موسسه تحقیقات سلامت لاوسون با ارزیابی وضعیت 20 بیمار ترخیص شده از آی سی یو دریافتند که هر 20 بیمار در دو یا بیش از دو حوزه شناختی شامل حافظه، تمرکز، قوه تصمیم گیری و استدلال، با مشکلات آشکاری روبه رو هستند. این در حالی است که ظاهرا هیچکدام از این بیماران (patients)آسیب مغزی آشکاری ندیده بودند.

بیماران در این پژوهش مورد تست های آنلاینی قرار گرفتند که پیش تر برای آزمایش توان شناختی بیماران در دوره پس از صدمات مغزی، تهیه شده بودند.

دلیل کاهش قابلیت های شناختی حتی در آن دسته از بیمارانی که بدون هیچ عارضه مغزی آشکاری در آی سی یو بستری می شوند، از بیمار به بیمار متفاوت است اما به گفته دکتر کیمیا هنرمند از پژوهشگران مدرسه پزشکی و دندانپزشکی «شولیش» (Schulich) کانادا، مطالعات انجام شده نشان می دهند که عارضه های بسیاری وجود دارند که اگرچه مستقیما مغز را درگیر نمی کنند،اما بر عملکرد آن تاثیر می گذارند.

به گفته هنرمند، «اگر در نفس کشیدن مشکل دارید، ممکن است مغزتان به کمبود اکسیژن دچار شود. اگر عفونت جدی دارید، التهاب ناشی از این عفونت (Infection)می تواند بر عملکرد مغز اثر بگذارد. اگر عمل جراحی مهمی دارید، ممکن است داروهایی دریافت کنید که تنفستان را تحت تاثیر قرارداده و بالطبع بر جریان اکسیژن به مغز اثر بگذارد. چیزی که ما در این پژوهش نشان دادیم این بود که تمام این رویدادها یا هرکدام از آن ها می تواند به کاستی هایی در عملکرد مغز بینجامد که در اختلالات شناختی نمود پیدا می کند.»

یافته های این پژوهش در مجله علمی «پلاس وان» (PLOS ONE) منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: