کد خبر: ۲۲۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 15
جالب است بدانید تنفس یکی از مهم ترین فرایند های متعادل کردن PH است. خروج دی اکسید کربن همراه با بازدم، غلظت PH را کنترل می کند
شفا آنلاین>سلامت>تعادل اسیدی و قلیایی بودن خون (PH) یکی از مهم ترین فاکتورهای سلامت است. بدن برای محافظت در برابر بیماری ها و بهبود آن، به هر دو محیط اسیدی و قلیایی نیازدارد.

به گزارش شفا آنلاین: PHمخفف   potential of hydrogen به پتانسیل هیدروژن اشاره دارد و در واقع یک کمیت لگاریتمی برای بررسی غلظت یون هیدروژن در آب است و میزان اسیدی و بازی (قلیایی بودن ) محیط را نشان می دهد.عملکرد طبیعی بدن نیازمند هر دو محیط است و زمانی که این کمیت در حال تعادل باشد، بدن در بهترین وضعیت خود قرار دارد. کمیت PH از صفر تا 14 اندازه گیری می شود و منظور از حالت تعادل برای بدن حدود 7.7 است. هرچه عدد به صفر نزدیک تر باشد، محیط اسیدی تر و برعکس عدد نزدیک به 14 حالت قلیایی را نشان می دهد.معمولا با توجه به رژیم غذایی و بر اثر فرایندهای بیوشیمی در بدن، میزان PH تغییر می کند. میزان PH در نقاط مختلف بدن متفاوت است.

بیشترین میزان اسیدیته مربوط به معده است. غلظت PH معده به دلیل وجود اسید معده، بین 1.35 تا 3.5 است که باعث می شود این اندام قادر به تجزیه پروتئین ها و مبارزه با انواع پاتوژن ها باشد. پوشش معده، محیط قلیایی دارد تا مانع از نفوذ اسید و ایجاد زخم شود.پوست یکی دیگر از اندام های اسیدی بدن است. غلظت 4 تا 6.5 PH پوست از رشد میکروب ها و عفونت جلوگیری می کند. غلظت PH ادرار در حالت سلامتی حدود 4.6 تا 8 است. غلظت PH صفرا و لوزالمعده به ترتیب 7.6 تا 8.8 و 8.8 است. این غلظت در مایع مغزی نخاعی حدود 7.3 است.غلظت مناسب برای خون حدود 7.4 گزارش شده است.

جالب است بدانید تنفس یکی از مهم ترین فرایند های متعادل کردن PH است. خروج دی اکسید کربن همراه با بازدم، غلظت PH را کنترل می کند. اسید اضافی معمولا از طریق بازدم، پوست، ادرار و سایر مایعات از بدن دفع می شود.کاهش یا افزایش محیط اسیدیته می تواند بر عملکرد تمام اندام  های بدن تاثیر گذار باشد. گاهی برای تعادل محیط بدن، از منابع ذخیره شده، مانند استخوان استفاده می شود. حضور اسید بیش از اندازه در مایعات بدن می تواند عامل سکته مغزی، دیابت، بیماری قلبی، پوکی استخوان، آرتریت، MS و سرطان شود. متعادل نبودن PH یکی از مهم ترین دلایل بروز التهاب در بدن است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: