کد خبر: ۲۲۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 15
چند روز پیش بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری بخش هایی از قانون جدید چک را با جزییات دقیق مجدداً به شبکه بانکی ارسال کرد.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>مدت زمان مسدودی مبلغ چک برگشتی جهت رفع سوء اثر آن به نصف کاهش پیدا کرد.

به گزارش شفا آنلاین: چند روز پیش بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری بخش هایی از قانون جدید چک را با جزییات دقیق مجدداً به شبکه بانکی ارسال کرد.

قانون جدید چک که آبان ماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود پس از مدتی جهت اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شد.


قانون جدید چک تغییرات زیادی پیدا کرده و از جمله آن مسدود شدن حساب دارنده چک برگشتی در همه بانکها و موسسات اعتباری است.

البته اجرایی شدن این بند از قانون چک به نظر می رسد مدت زمان زیادی را ببرد تا زیر ساخت های آن فراهم شود.

بندها و تبصره های دیگری نیز در قانون جدید چک آمده که به نظر می رسد بانک مرکزی با مهیا شدن شرایط و رفع ابهامات هر از چند گاهی بخش‌هایی از آن را جهت اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کند.

یکی از تغییرات جدید قانون چک نحوه رفع سوء اثر از چک برگشتی می باشد.

پیش از این در صورتی که دارنده چک برگشتی مبلغ کسری چک را برای مدت دو سال در حساب خود مسدود کند بانک می‌تواند نسبت به رفع سوء اثر چک اقدام و پس از سپری شدن این مدت مبلغ مسدودی را آزاد می شود.

حال در ابلاغیه جدید و تبصره ۳ از ماده ۵ که چند روز پیش به شبکه بانکی ارسال شده مدت زمان مسدود کردن مبلغ کسری چک برگشتی از دو سال به یک سال کاهش پیدا کرده است.

به عنوان مثال اگر یک شخص چک برگشتی داشته باشد و دسترسی به برگشت زننده چک نداشته باشد می‌تواند معادل مبلغ چک در حساب مسدود کرده و بانک نیز بلافاصله رفع سوء اثر را از چک انجام دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: